Záznamový systém ReDat

Kapitoly článku

Komplexní systém záznamu hovorů poskytuje společnost RETIA Českým drahám. Není divu. Každý si asi dokáže představit spletitý systém komunikace, který si drážní doprava žádá. Komunikace je zde doslova životně důležitou záležitostí a na jejím záznamu velmi záleží. Je totiž nezbytně nutné vyhodnocovat, zda pracovníci Českých drah komunikují bezchybně – jinak by byli ohroženi cestující.

Digitální Záznamové jednotky ReDat 3 jsou nasazovány a využívány u Českých drah od roku 1996. V současné době jsou provozovány více než dvě stovky těchto zařízení, jejichž zavádění bylo převážně spojeno s projekty traťového radiového systému TRS. Za dobu více než 10 let provozování záznamové techniky ReDat v drážní dopravě je u těchto zařízení především oceňována spolehlivost, minimální nároky na údržbu, přizpůsobení požadavkům a předpisům drážní dopravy a variabilita z hlediska kapacit a technologií určených k záznamu.

České dráhy využívají v podstatě kompletní možnosti systému ReDat. Ze služeb, které ReDat Českým drahám poskytuje, jmenujme například záznam klasické telefonie a radioprovozu, záznam IP telefonie, analogového videa, záznam obrazovek PC jednotlivých operátorů či datových toků.

Veškerá záznamová zařízení ReDat 3, dodávaná pro drážní systémy, jsou standardně vybavena prostředky a licencemi pro připojení do datových sítí. Na tratích, kde je k dispozici datová síť a zařízení ReDat jsou do ní připojena, se především využívají tyto funkce:

  • centrální dohled a dálková konfigurace
  • okamžité dálkové zajištění záznamů bez nutnosti výjezdu na místo
  • dálkové monitorování / příposlechy připojených audio, resp. video vstupů pro případ řešení technických problémů nebo krizových situací

Dálková správa zařízení a dálkové vytěžování záznamů přináší úspory nákladů na provoz a údržbu zařízení a zjednodušují zajišťování záznamů.

Díky ReDatu osvobozen výpravčí

Ladislav Tomek, výpravčí z Vraňan na Mělnicku, zcela jistě ocenil, že se České dráhy rozhodly v minulosti implementovat záznamový systém ReDat. Tomek byl obviněn z obecného ohrožení z nedbalosti, podle obžaloby totiž loni v březnu nezastavil provoz na správné trati a nezabránil tak srážce vlaku s autem na železničním přejezdu u Vraňan. Zpravidla by se v obdobném případě zúčastněné strany dohadovaly o tom, jaké bylo přesné znění telefonického hovoru, který měl výpravčího na překážku upozornit. Díky záznamovému systému ReDat, který České dráhy využívají, mohl však soud vycházet ze záznamu telefonického rozhovoru policisty s výpravčím.

Soudkyně Lenka Mrázková dospěla k názoru, že prvotní informace, kterou operační důstojník policie předal Tomkovi po telefonu, nebyla dostatečná. Státní zástupkyně si naopak myslela, že informace podaná policií dostatečná byla. „Sdělení, že se překážka nachází ´na hlavní trati mezi Lužcem a Horníma Beřkovicema‘ je přesné a vyčerpávající, protože je podané osobou, která nepracuje na železnici,“ uvedla žalobkyně.

S tím však soudkyně nesouhlasila. „Nebyla přesná v tom smyslu, abych já mohla dovodit, že na základě této informace konal obviněný něco nesprávného,“ vysvětlila po skončení hlavního líčení. Dodala, že si oba muži jen neporozuměli. Čtyřiašedesátiletý Tomek tak vycházel ze soudní síně spokojený.

Souslednost událostí 19. března 2007

Rychlíku na trase Praha-Děčín s dvěma sty cestujícími stála krátce po 21. hodině na přejezdu mezi Vraňany a Cítovem v cestě zaklíněná limuzína Audi A8. Vraňanskému výpravčímu Tomkovi zazvonil telefon a v něm se ozvalo: „Policie Mělník.“ Operační důstojník ho informoval, že někdo „sjel na přejezdu mezi Lužcem a Horníma Beřkovicema, na tý hlavní trati, ze silnice a zůstal viset na kolejích“. Tomek policistu ujistil, že na trati teď dlouho nic nepojede. Jenže myslel jinou trať. Rychlík se krátce nato srazil s autem a vykolejil. Dva lidé byli zraněni. Při loňské srážce rychlíku s automobilem celková škoda přesáhla dvacet milionů korun. Později policie zjistila, že nehoda vozu byla fingovaná a pachatelům šlo o pojistný podvod. Soud je již poslal do vězení.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,