Vyhlášen den boje proti DRM ochraně. V kalendáři si poznačte 4. květen

Free Software Foundation pod vedením známého aktivisty Richarda Stallmana vyhlašuje den bojkotu DRM ochrany multimediálních formátů. V průběhu 4. května chce světová Nadace pro svobodný software zvýšit povědomí o DRM jako takovém a upozornit uživatele na to, že je nutí využívat proprietární software a specifická zařízení. Bojkot DRM navazuje na podobné akce, kdy aktivisté veřejně vyhazovali krabice Windows 7 a Mac OS X do odpadkových košů.

Richard Stallman prohlašuje, že všichni uživatelé musí mít svobodný přístup k multimediálnímu obsahu jako je hudba, filmy, knihy a samozřejmě také k programům. DRM ochrana, která je často právě u těchto komerčních titulů používána kvůli pirátství, podle jeho slov nutí uživatele používat proprietární software, který umožní přehrání blokovaného obsahu. Typickým příkladem jsou například prodejci elektronických knih a digitálních čteček či prodejci elektronické hudby a filmů.

Free Software Foundation na celé prostestní akci spolupracuje s organizací Open Rights Group. Společně kritizují nucené uzamčení uživatelů na určitý druh softwaru a přístrojů. Obě skupiny proto chystají nejen veliký květnový protest, ale na tuto problematiku chtějí upozorňovat neustále.

DRM jako nutné zlo

„DRM je pohroma pro používání hudby, filmů a knih. Je navržena tak, aby donutila uživatele používat specifický software a zařízení,“ tvrdí v oficiálním prohlášení Jim Killock, prezident Open Rights Group. „DRM znamená, že ztracíte kontrolu a jste vydání milosrdenství výrobců,“ dodává.

Prodejci obsahu s DRM ochranou se však brání a tvrdí, že jsou nuceni tuto blokaci nasazovat. Nechráněný obsah je totiž možné velice jednoduše zkopírovat a nelegálně využívat, čímž jsou prodejci připravení o zisky. DRM ochrana jde v drtivé většině případů softwarově odstranit, to už se ale opět jedná o porušení autorských práv.

Velikou kritiku za nasazení DRM v poslední době sklízí například distributor počítačových her Ubisoft. Ten nutí své zákazníky, aby v průběhu hraní offline hry byli neustále připojeni k internetu, aby zabudovaný protipirátský software na pozadí mohl kontrolovat pravost instalaci oproti serverům firmu. Zástupci Ubisoftu, ale prakticky i všichni ostatní subjekty, které s DRM pracují, však tvrdí jediné, a sice, že nechtějí DRM používat, ale z důvodu pirátství jim prostě nic jiného nezbývá.

Diskuze (134) Další článek: Google koupil online editor obrázků Picnik, připojí ho k Picase

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,