Vize firmy Compaq

2. března 1999
Computer 4/99
Výňatky z proslovu výkonného ředitele Eckharda Pfeiffera na mezinárodní tiskové konferenci IPB 99 v Londýně 16. února 1999.
Výňatky z proslovu výkonného ředitele Eckharda Pfeiffera na mezinárodní tiskové konferenci IPB 99 v Londýně 16. února 1999

O nové roli Compaqu
Před rokem touto dobou ohlašoval Compaq akvizici firmy Digital Equipment. Od té doby Compaq prošel reformou a stal nejvýznamnějším světovým dodavatelem informačních technologií.

Budu vás dnes informovat o našem novém úkolu. Je jím cíl získat vedoucího postavení v oblasti Internetu. To je další směr, kterým se Compaq vydává.

O zvládnuté akvizici Digitalu
Dovolte mi začít krátkým ohlédnutím za minulým rokem, tedy za jeho čtvrtým čtvrtletím. Čtvrté čtvrtletí bylo důležité pro zjištění, zda se Compaqu podařila akvizice Digitalu při zachování dobrých finančních podmínek a zda jsme schopni uvést do života předpovědi, vyhlášené v předcházejících čtvrtletích.

Výsledky jsou takovéto: výnosy dosahují téměř 11 miliard dolarů, což znamená absolutní rekord společnosti. Čistý zisk téměř třičtvrtě miliardy, 703 milióny dolarů. A výnosy na akcii daleko překročily očekávání. Čtvrté čtvrtletí tedy splnilo všechna očekávání, ta, která jsme si stanovili sami, i ta stanovená zvenčí investory.

Nebylo to však silné čtvrtletí pouze z finančního hlediska. Bylo to také velmi důležité čtvrtletí z hlediska získání dalších trhů. Nedávno zveřejněné výsledky IDC byly pro Compaq velice příznivé. Náš podíl na celosvětovém trhu (včetně stolních počítačů a služeb) dosáhl nejvyšší hodnoty všech dob - 15,4 procenta. Oproti 14,4 procenta ve třetím čtvrtletí náš tržní podíl tedy vyrostl o celý procentní bod za jediné čtvrtletí.

Compaqu se ve čtvrtém čtvrtletí dařilo znamenitě. Pro vaši představu, během tohoto jediného čtvrtletí jsme dodali 4,2 miliónu počítačů. Abyste měli možnost srovnání, znamená to o 1,5 miliónu jednotek více než IBM, druhá společnost v pořadí. Počet našich jednotek vzrostl mezi třetím a čtvrtým čtvrtletím o 30 procent a ve srovnání s minulým rokem je to ještě více, 43 procent. Tyto hodnoty jsou asi třikrát vyšší než celkový růst trhu. Ten vzrostl přibližně o 14 procent. Mezi celkovým trhem a Compaqem, který zaznamenal nárůst o 43 procent, je zcela zřejmě podstatný rozdíl.

O smělých cílech
Jak si mnozí z vás vzpomenou, Compaq si v minulosti určoval velice smělé cíle. V roce 1992 jsme si stanovili, že se staneme nejvýznamnějším dodavatelem osobních počítačů. Jak zde víte, dosáhli jsme toho v roce 1994. Potom, v roce 1996, jsme vyhlásili, že naším strategickým cílem se stává zařazení mezi tři největší dodavatele počítačů do roku 2000 - a na druhou pozici jsme se dostali již minulý rok. Jak vidíte, máme za sebou minulost plnou stanovování a dosahování smělých cílů. Věříme tomu, že naše cíle na rok 1999/2000 jsou splnitelné.

Naše cíle jsou následující: chceme se stát nejlepší světovou počítačovou firmou. Firemní počítačová infrastruktura se stává stále náročnější, zvláště v souvislosti s Internetem - to je klíčová výzva. Právě v této oblasti zákazníci potřebují obchodního partnera s rozsáhlými zkušenostmi a širokou nabídkou možných řešení.

S našimi zákazníky, partnery a společně s ostatními předními společnostmi v oblasti informačních technologií máme tradičně velmi skvělou nabídku. Jsme tedy připraveni patřičně přijmout tuto výzvu stát se nejlepší počítačovou firmou s nejlepšími partnery. Díky změnám, které jsme během posledních tří let v rámci transformace Compaqu provedli, jsme schopni toto poslání splnit.

Z pozice nejvýznamnějšího dodavatele osobních počítačů jsme se nyní vypracovali také na pozici klíčového dodavatele v oblasti celopodnikových IT řešení. V minulosti jsme se zabývali prodejem výrobků. Dnes už jsme mnohem dále. Stále ještě prodáváme výrobky, ale pro mnoho zákazníků na celém světě jsme se stali klíčovým partnerem pro informační technologie. V minulosti jsme prodávali pouze prostřednictvím distribuční sítě, nyní nabízíme model, nazvaný Customer Choice. Tento model pokračuje v prodeji prostřednictvím partnerů, ale je obohacen o program přímého prodeje.

Vždy jsme mívali vynikající výrobky. Dnes máme více než kdy jindy celá řešení. Pohybujeme se v oblasti kritických aplikací. V minulosti jsme byli schopni nabízet služby pouze prostřednictvím distribuční sítě, což nás zajisté dovedlo tam, kde jsme byli před akvizicí. V období po akvizici má však společnost Compaq velmi silnou vlastní organizaci služeb. Všechny tyto prvky mají společného jmenovatele, hlavní hybnou sílu vývoje počítačového průmyslu v dnešní době - Internet. Internet má pro transformaci Compaqu zásadní význam, stejně jako pro transformaci našich zákazníků.

O věku Internetu
Dovolte mi ilustrovat, jak se svět pro nás všechny mění. Tak, jak se rozšiřuje používání informačních technologií, mění se informační technologie podniků i jejich způsob podnikání a běh věcí je podstatně rychlejší. Před 30 lety, v 60. letech, byl obchodní cyklus 10 až 15 let. Lidé měli na rozhodnutí o používání centrálních počítačů dostatek času. Vše bylo zrychleno v 80. letech, kdy se obchodní cykly zkrátily na polovinu, čímž se využití počítačů stalo pro firmy v oblasti minipočítačů finančně přijatelným. V 90. letech přišly osobní počítače, systémová architektura klient-server a cyklus se zkrátil na jeden až tři roky. Dnes zahajujeme změnu, která je významnější než všechny předchozí, a jejíž hybnou silou je Internet.

Obchodní cyklus již nebude měřen na roky a dokonce ani na měsíce, ale bude měřen transakcemi. Jak rychle je někdo schopen uspokojit poptávku zákazníka? V tom je celé jádro věci. Klíčovým faktorem je splnění konkrétních potřeb jednotlivých zákazníků v daném okamžiku.

O vizi Compaqu
A abychom toho dosáhli, vytvořili jsme vizi společnosti Compaq, o kterou bych se s vámi chtěl podělit. Svět, který vidíme, je takový, v němž jsou skutečně všechny informace na síti. Lidé mají k informacím, které potřebují, bezpečný přístup, a to odkudkoli a kdykoli. Tím je také definováno, jaký význam má vlastně Internet. Internet je o komunikaci, elektronickém obchodování, službách, on-line komunitách, o zábavě. Když jsme si tedy zvolili tuto vizi a poznali jsme, jakým směrem se ubírá náš svět, postupně, tak jak jsme analyzovali jednotlivé obchodní strategie, jsme pochopili, že se na toto všechno už zaměřujeme.

Vypracovali jsme nový cíl, nový záměr Compaqu pro nadcházející rok. Naší nejvyšší strategickou prioritou je první místo na světě v oblasti Internetu.

Proč právě první místo v oblasti Internetu? Jak už jsem řekl, Internet od základu mění způsob provozování obchodních činností firem, tedy ne jenom počítače. Existují prognózy, podle nichž e-commerce dosáhne v roce 2000 více než 900 miliard dolarů, tedy téměř jednoho biliónu. A to z dnešních desítek miliónů. To znamená jenom pro příští rok závratně rychlý růst. Očekává se, že dnešní počet 50 až 60 miliónů uživatelů, připojených k Internetu, se zvýší na 320 miliónů. Nejedná se ovšem pouze o domovské stránky a e-commerce, půjde o vytváření a management zákaznických vztahů. Řečeno jinými slovy, první kontakt, který bude zákazník s organizací mít, může být kontakt přes Internet.

Z informačních technologií se tak stává základní prvek, rozhodující o tom, jak budou zákazníci firmu posuzovat, jak snadné je se k firmě dostat a jak efektivní je jednání s ní . Obchodní vztahy ve všech typech podnikání budou tedy z velké části záviset na vytvořených systémech, na tom, jak spolu komunikují, jak pracují, vše bude propojeno. Naši zákazníci nám říkají, že od nás očekávají řešení, které z Internetu učiní jejich konkurenční výhodu.

Opět si tedy stanovujeme velice smělý cíl, internetové datové systémy Compaq. A dovolte mi říci, že vycházíme z pevné základny. Dovolte, abych vám uvedl několik příkladů, ilustrujících dnešní postavení Compaqu v oblasti infrastruktury Internetu:

  • AOL provozuje největší systém elektronické pošty na světě s více než 40 milióny uživatelů, a to na serverech Compaq Alair, nonstop, 365 dnů v roce, 24 hodin denně.
  • 45 procent všech instalací na Internetu je založeno na systémech Compaq.
  • 6 z 8 nejvýznamnějších poskytovatelů služeb Internetu používá systémy Compaq.
  • 4 z 5 nejnavštěvovanějších uzlů jsou založeny na systémech Compaq.
Infrastrukturu řídíme my, řídí ji servery Compaq. Dalším příkladem je Microsoft Network, která pro vaši představu obsahuje 1600 serverů Compaq Proliant, 2000 databází SQL a 3 terabyty dat. Stali jsme se tedy infrastrukturou pro firmy - pro internetové firmy jako je amazon.com, pro Netscape, pro Lycos, Excite a samozřejmě také pro naše vlastní cílové místo Internetu.

O podpoře technologií Tandem a Digital
Minulý týden se objevila informace indikující, že Compaq je na prvním místě v oblasti celosvětové infrastruktury webových serverů, s velkým náskokem před Sun Microsystems, s velkým náskokem před IBM, Dellem a HP. Tak na tom tedy nyní jsme, a mnoho zákazníků nám přesto stále klade otázky, jak bude Compaq podporovat vývoj našich technologií. Ovšem zcela zřejmé je, že je plně podporujeme, od Tandemu až po OpenVMS.

Jak jsem již uvedl, spravujeme celou síť Microsoft Network. Pro nejrůznější zákazníky po celém světě se staráme o dva a půl miliónu stolních počítačů. Abych vám umožnil představit si, jakou silou je Compaq: obsluhujeme 50 poskytovatelů připojení Internetu, jejichž systémy jsou založeny na Windows NT, máme 20 000 projektů v oblasti celopodnikových sítí na úrovni Enterprise. To jsou vysoce náročná celopodniková řešení pro největší firmy, abych to řekl zcela jasně. Naší prioritou budou i nadále vysoce bezpečná řešení pro obchodní a spotřebitelské aplikace. Právě tato oblast přispěla k růstu našeho podílu na trhu, a tento podíl na trhu zachováme a budeme jej dále rozšiřovat.

O AltaVistě
Před pouhými několika týdny jsme ohlásili vytvoření samostatné společnosti AltaVista. Zaměřujeme se u ní na poskytování naprosto nejmodernější technologie, protože víme, že trh v oblasti informačního obsahu Internetu velmi rychle roste a během následujících několika let dosáhne stovek miliard. V tuto chvíli budujeme potřebnou kapacitu, aby se systém mohl stát jedním z nejvýznamnějších destinací (cílových míst) na Internetu. Díky systému AltaVista máme nejrychlejší nástroj pro navigaci na Internetu na světě. Chceme, aby se z něj stal nejvýznamnější portál z hlediska informací, elektronického obchodování i elektronických služeb.

Důvod, proč jsme osamostatnili AltaVistu do samostatné společnosti, je vytváření nového světa, který všechno mění. Mění se způsob komunikace v obchodu, komunikace jednotlivců, jejich zvyklosti při nakupování, jejich způsob využití volného času i jejich zábava. Jedná se zde o revoluci, vytvářející nový soubor pravidel. Podíváte-li se na to, jak se vyvíjí elektronické nakupování, jak se vyvíjejí kanceláře, jak se vyvíjejí finanční transakce, pochopíte, že se zde nevyvíjí nic menšího než nový svět. Compaq je první společností z žebříčku Fortune 100, která učinila tento krok, nyní nemluvím o webových stránkách společnosti, ty dnes má už každý, mluvím o tom, že se Compaq stal aktivním účastníkem v tomto zcela novém světě, světě internetové komerce a služeb.

O modelu Customer Choice
V roce 1998 jsme učinili některá závažná rozhodnutí, jednali jsme se všemi distribučními partnery a dealery a ptali jsme se na to, jak se svět vyvíjí. Potřebujeme mít účast ve všech segmentech trhu. Dobrovolně se v žádném případě nemůžeme z podstatných částí sami vyloučit.

Vyvinuli jsme tedy model, nazvaný Customer Choice. Dám vám příklad trhu domácích spotřebitelů v USA. Spotřebitelé, tak jako každý z vás, kupují počítače různými způsoby. Někteří zajdou do obyčejného obchodu - a Compaq tam nechybí. Pokud nechcete přímo vystavený model, přejete si jej sami nakonfigurovat, přímo v obchodě je konfigurační stánek, kde produkt nakonfigurujete, stisknete tlačítko, vložíte objednávku, která je vytvořena v elektronické podobě, výrobek je postaven a je vám zaslán. Platíte u pokladny.

Pokud tomu dáváte přednost, nepůjdete do obchodu, ale můžete zavolat našemu distributorovi a objednat si produkt přímo u něho, a objednat můžete také na internetové stránce Compaqu. Nyní je vám tedy jasné, co to znamená Customer Choice. Znamená to, že každému zákazníkovi v nejvyšší možné míře usnadňujeme komunikaci s námi. A platí to i pro segment malých a středních podniků. V rámci USA jsme zavedli program pro poskytování našich nejlepších řešení prostřednictvím distributorů i přímo. A konečně, model Customer Choice je využíván i většími globálními zákazníky. Tento program je již zaveden a funguje v USA, rozšiřuje se, roste, a během roku 1999 bude rozšířen na celý svět. Věříme, že tento model je lepší než kterýkoli jiný, je pouze o málo horší než přímý prodej dodavatelem.

O výhledu na rok 1999
Hlavními mezníky za rok 98 jsou skutečnosti, že jsme se stali druhou největší počítačovou firmou na světě, ale také jsme změnili vztahy ke svým zákazníkům. Díky akvizicím Digitalu a Tandemu jsme získali mohutnou celosvětovou základnu instalací, rozsáhlou celosvětovou technickou organizaci, rozsáhlou celosvětovou organizaci služeb, a to všechno nyní platí i o naší zákaznické základně.

Jak jste viděli z našich údajů za čtvrté čtvrtletí, máme silnou obchodní pozici. Začínáme pociťovat možnosti, vytvořené úplným spojením síly několika společností. Jsme jednoznačně zaměřeni na to, abychom se stali nejlepší počítačovou firmou, nejlepším partnerem pro zákazníka. A zaměřujeme se na svůj příští cíl, kterým je celkové vedoucí postavení v oblasti Internetu na celém světě.

Váš názor Další článek: Computer 4/99

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,