Viral marketing – cesta k popularitě?

Viral marketing – cesta k popularitě?

Lawson Software zvolil nezvyklou cestu, jak upoutat pozornost široké veřejnosti a zvýšit tak svoji popularitu nejen v České republice

Kdo by neznal portál YouTube, na kterém se dají i s běžným vybavením uživatelského počítače shlédnout či během několika vteřin stáhnout vtipná a někdy až provokativní videa z celého světa. Jak však tento program souvisí se softwarem, navíc k tomu se softwarem podnikovým?

Společnosti SAP a Oracle patří bezpochyby k vedoucím hráčům v oblasti ERP systémů. Druhou zmiňovanou si jistě vybaví všichni ti, kteří sledovali letošní ročník závodu o Americký pohár, kde se tým BMW Oracle Racing utkal o vítězství se švýcarskou lodí Alinghi. SAP zaujímá oproti tomu svoji jasnou roli v oblasti B2B. Viditelnost v médiích, stejně tak jako dominance společnosti na německém softwarovém trhu dokáží přesvědčit mnohé.

Lawson Software, jehož produkty se vůči konkurenci dokázali již několikrát prosadit, však momentálně nepatří k těm, kteří by byli u široké veřejnosti všeobecně známí. IT specialisté Lawson dozajista znají, ale zkuste přesvědčit vedení Vaší firmy, které o něm ještě nikdy neslyšelo. Dieter Roskoni, marketingový ředitel Lawson Software pro střední Evropu a současně výkonný ředitel pro Českou republiku a Slovensko k tomu dodává: „Už jsem nemohl poslouchat, jak se u nás stále mluvilo o nedostatečné popularitě Lawsonu. Spojil jsem se proto s jedním specialistou na 3D animace a koncept pro mezinárodní kampaň, která by se měla šířit prostřednictvím portálu YouTube, byl na světě.“

FIFTYEIGHT, 3D specialista z německého Frankfurtu, který je v Česku známý především svojí animací „Mistra Propra“, se nechal inspirovat Apple&Co a vytvořil krátké video, ve kterém pomáhají tři muži nešťastnému majiteli sundat jeho kočku ze stromu. Tito muži představují zároveň tři konkurenční společnosti: EI.CARO, SEPP a LAWSON. První dva se snaží pomoci majiteli kočky velmi razantním způsobem, přičemž využijí „velkou“ a působivou „high-tech“ techniku. Sice se jim podaří kočku ze stromu sundat, ta ale nevypadá dvakrát spokojeně, dokonce ji vyrostou větvičky a přibude jedno oko, nemluvě o zničeném stromu v pozadí. Podobnost se společnostmi Oracle a SAP naznačují nejen použitá řešení, ale i hra se slovem (pokud čteme El.CARO pozpátku, dostaneme slovo Oracle) nebo fyzická podoba první postavy se zakladatelem a ředitelem společnosti Oracle, stejně tak jako bavorský kroj a tuplák piva u druhého konkurenta, který musí i nezasvěceného diváka zavést do sousedního Německa.

Ve třetí sekci pak přijde na řadu sportovní mladý muž (Lars Lawson), který po krátkém přemýšlení vytáhne z kapsy rybu a vloží ji majiteli kočky do ruky. Kočka rybu okamžitě ucítí, sama ze stromu seskočí a ocitá se během vteřiny v majitelově náruči. Strom zůstává celý, kočka si spokojeně pochutnává na rybě a majitel je šťastný, že má svoji kočku zase v pořádku zpátky na zemi. Následuje slogan „Simpler is Better“, který jednoduchost třetí „záchranné“ akce jen podtrhuje.

Reklamní kampaň Lawsonu byla zahájena začátkem září, kdy byla novinářům v jednotlivých zemích rozeslána plastiková ryba zabalená v novinovém papíru. Balíček byl odeslán anonymně a tak se mohli novináři po celé Evropě o možném odesílateli jen dohadovat. Po třech dnech pak média obdržela email s videem, který vše vysvětlil.

Již během prvního týdne přinesl viral (virální) marketing společnosti Lawson první uspokojivé výsledky. Video s názvem „Rescue the Cat“ shlédlo celkem 12.000 lidí (8.000 na YouTube a 4.000 na domovské stránce Lawsonu) a společnost obdržela pozitivní feedback nejen z řad vlastních zaměstnanců, ale i od pobavených novinářů a široké veřejnosti.

Váš názor Další článek: Seznam kupuje (významný) podíl ve službě Stream.cz

Témata článku: Video, Software, Bmw, Racing, Frankfurt, Kočka, Krátké video, Vteřina, Strom, Rescue, Krátká animace, Záchranná akce, Lars, Známá společnost, Německý specialista, Široká veřejnost, Druhá sekce, Feedback


Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 20 procesorů

Srovnání 15 True Wireless sluchátek

Vyplatí se tisknout fotografie doma?

Vybíráme nejlepší základní desky