Technologie vyvinutá IBM dokáže odhalit perspektivního online zákazníka

Model CLV umožňuje webovým serverům zjednodušovat nakupování těm, u nichž je nejvyšší pravděpodobnost, že něco koupí. Zkvalitňování online obchodů je problém, se kterým se potýkají všechny firmy provozující webové servery pro zákazníky. Amit Fisher, člen izraelského výzkumného centra IBM, teď přišel na způsob, jak u každého online zákazníka přesně předvídat jeho potenciální dlouhodobou hodnotu (Customer Lifetime Value, CLV, peněžně vyjádřený ukazatel reprezentující přínos klienta pro společnost). Firmy tím získávají možnost poskytovat nejlepším zákazníkům rozšířené služby a zvyšovat efektivitu marketingových kampaní.
Technologie vyvinutá IBM dokáže odhalit perspektivního online zákazníka

Přestože modely, které předpovídají dlouhodobou hodnotu zákazníka, už existují, jejich hodnocení vycházejí výlučně z analýzy historických dat o jednom zákazníkovi, například z toho, jaké položky a jak často si v minulosti koupil. Jenže existující technologie dokáže určit dlouhodobou hodnotu zákazníka teprve poté, co na daném serveru vytvoří určitou vlastní historii nákupů. Nová technologie IBM umožňuje maloobchodům a dalším online firmám odhadnout potenciální dlouhodobou hodnotu i v případě relativně nových zákazníků. Je založená nejen na neustálém interpretování vzorců nakupování u jednoho konkrétního zákazníka, ale také na online aktivitách jiných, zavedenějších zákazníků. Pomocí sledování a vyhodnocování kupního chování při prvních návštěvách dokáže model zařadit nového zákazníka do určité skupiny a předvídat vzorce nakupování podle chování zákazníků se stejným „nákupním profilem.“

Jakmile model předpoví, že je u některého návštěvníka webu vysoká pravděpodobnost uskutečnění transakce, firma se může například rozhodnout adresovat právě jemu relevantní nové nabídky nebo upřednostnit jeho požadavky před méně lukrativnějšími zákazníky, aby je server rychleji obsluhoval. Tyto nové metody poskytují mnohem efektivnější řešení řízení provozu na webovém serveru než zásady „kdo dřív přijde, ten je dříve obsloužen,“ jež v současné době používá většina webových serverů. Podobné technologie se už prakticky uplatňují v různých oblastech, zejména ve finančnictví.

„Je obecně známým obchodním principem, že je lepší udržet si dobrého zákazníka, než najít nového," řekl Amit Fisher, který začal na novém modelu pracovat už v rámci své diplomové práce. „Využitím inteligentních algoritmů dolování dat dokážeme předvídat dlouhodobou hodnotu zákazníka webového obchodu, což pomáhá optimalizovat fungování elektronických obchodů. Ve chvílích největšího vytížení webového serveru tato technologie umožňuje obchodníkům upřednostnit žádosti nejlukrativnějších zákazníků – podobně jako v hotelovém odvětví nebo letecké dopravě fungují programy pro držitele zlatých karet.“

Úspěch tohoto modelu potvrdila případová studie proveditelnosti, jež proběhla na jednom z největších aukčních serverů v Izraeli. Model byl vytvořen a ověřen na základě skutečných dat o zákaznících online aukčního serveru, který každodenně obslouží tisíce zákazníků. Data byla každý den shromažďována po dobu jednoho roku, kdy se uskutečnilo více než 70 000 nákupů v celkové hodnotě přes 18 miliónů dolarů. Pomocí nového modelu byla provedena korelace chování zákazníků, přičemž byli přesně roztříděni zákazníci s vyšším nebo nižším potenciálem něco na serveru nakoupit – a výsledky byly velice přesné. Při pokusech s početnými skupinami o více než 1 000 zákaznících byly předpovědi modelu velice přesné a s velkou pravděpodobností odpovídaly skutečným datům shromážděným na webu.

Tento typ technologie pro optimalizaci byznysu je čím dál důležitější pro společnosti, které jsou pod tlakem nuceny nabízet zákazníkům přidanou hodnotu a zároveň snižovat náklady a maximálně využívat prostředky. Fisherův nový systém je typickým příkladem technologie on-demand, kterou konzultanti IBM pomáhají implementovat firmám pro nejrůznější aspekty jejich podnikání. Nový model dlouhodobé hodnoty zákazníka je v současné době integrován s ostatními aktivními technologiemi, na nichž pracují výzkumné laboratoře IBM v Haifě.

Společnost IBM je největším výrobcem produktů a poskytovatelem služeb informačních technologií na světě, s více než osmdesátiletou tradicí v inovacích, které mění náš svět. Převažující činností IBM ČR je prodej širokého spektra IT technologií, tedy všech typů počítačů, zálohovacích a komunikačních systémů, a to včetně programového vybavení a služeb. K hlavním cílům IBM patří poskytování komplexních služeb systémového integrátora a prosazování výhod elektronického obchodování do každodenního života.

Pro další informace kontaktujte:
Mmd Public Relations Czech Republic
Radovan Suk 
Account Manager
Nitranská 6, 101 00 Prague 10
Tel.: +420 224 251 555
Fax: +420 224 254 364

Váš názor Další článek: Seznam spustil bulvár, Atlas firem má přes dva miliony záznamů

Témata článku: IBM, Historická data, Nový zákazník, Určitá doba, Přesná hodnota, Nový model, Přesná předpověď, Největší nákup, Public Relations, Historické datum, Amit, Nová technologie, Přesná data, Nakupování


Určitě si přečtěte

10 novinek Androidu 10, které vás budou bavit

10 novinek Androidu 10, které vás budou bavit

Jan Láska, Vladislav Kluska | 27

Co všechno se spouští se startem Windows a proč by vás to mělo zajímat

Co všechno se spouští se startem Windows a proč by vás to mělo zajímat

** Společně s operačním systémem se spouští řada aplikací a služeb ** Mohou mít negativní dopad na celkovou dobu startu Windows ** Jak získat kontrolu nad automaticky spouštěnými programy?

Karel Kilián | 57

Bývalý zaměstnanec Nokie vysvětluje, proč telefony s Windows Phone neuspěly

Bývalý zaměstnanec Nokie vysvětluje, proč telefony s Windows Phone neuspěly

** Za neúspěchem Microsoftu v mobilech stojí i Windows 8 ** Microsoft pozdě naskočil do rozjetého vlaku ** Uživatelé neměli zásadní důvody, proč přejít

Karel Kilián | 138

13 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

13 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

** Mapy.cz neslouží jen k zobrazení podkladů a plánování tras ** Nabízejí celou řadu dalších praktických funkcí a možností ** Vybrali jsme třináct tipů a triků, o kterých možná (ne)víte

Karel Kilián | 31


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 20 procesorů

Srovnání 15 True Wireless sluchátek

Vyplatí se tisknout fotografie doma?

Vybíráme nejlepší základní desky