Technologie Autodesku stojí za trikovými scénami filmu V peřině

Technologie Autodesku stojí za trikovými scénami filmu V peřině

Společnost Autodesk, světový lídr v oblasti 3D návrhového, konstrukčního a animačního softwaru, ohlásila, že její technologie animačního softwaru podpořily vznik českého snímku V peřině, prvního 3D stereoskopického neanimovaného filmu v Evropě. ACE, české postprodukční studio, vytvářelo trikové scény a zobrazení 3D stereoskopie v softwarových řešeních Autodesk Maya a Autodesk Flame.

„Film V peřině byl svým rozsahem, množstvím trikových scén a především technologií stereoskopického zobrazení ve 3D velkou výzvou,“ řekl Martin Paleček, producent studia ACE. „V mnoha případech se ve filmu objevují scény a lokace, které byly točeny před trikovým pozadím, a velká část prostředí a lokací tak byly kompletně vytvářeny výtvarníky až v postprodukci. Profesionální softwarové produkty Autodesk nám pomohly k naplnění záměrů režiséra filmu a dosažení vysoké kvality výsledného výtvarného zpracování.”

Produkty Autodesk Maya 2011 a Autodesk Flame 2011 byly využity v následujících fázích vzniku filmu:

  • 3D modelování. Zde se jednalo o geometrickou konstrukci a digitální modelování z "hlíny". Podle fotografií města Písku a konceptů byly vytvořeny stylizované prostorové modely domů. V uměle vytvořených lokacích se nachází mnoho hraček a rekvizit z reálných scén, které bylo zapotřebí znovu vymodelovat a zaplnit jimi peřinový svět. Stejně tak bylo vytvořeno mnoho nových a neexistujících objektů a prostředí.
  • Texturování. V rámci texturování se modely opatřovaly barevným povrchem, strukturou a charakterem materiálu. Na šedivé 3D modely byla nanášena barva pomocí štětců či fotografická struktura vkládáním fotografií. Byly tak vytvořeny povrchy peřinových textilií, dřevěných hraček, kůry fantaskních stromů a zrezivělých autíček.
  • Animace. Ve filmu byla použita jak ruční, tak i dynamická animace či simulace. Ruční animací, která má velmi blízko ke klasické loutkové animaci, byly oživeny například pochodující vojáčci či letadélka, prolétající nad peřinovou krajinou. Naproti tomu dynamická animace a simulace, která vyžaduje znalosti složitého nastavování a ladění pohybů závislých na zákonitostech fyziky v reálném světě, byla využita například pro poletující peříčka či vlnění peřiny.
  • Renderování. Geometrie a scény, které byly konstruovány v počítači, procházely ve finální fázi výpočtem do výsledných obrázků filmu – tzv. renderováním. Renderování je svým nárokem na objem dat a použitý výpočetní výkon velmi náročný proces, který trval mnoho dnů. Výsledné sekvence obrázků však nebyly konečným obrazem, který vidí diváci v kině. Každá scéna se totiž komponovala z více vrstev, ať již šlo o stíny, mlhy, peříčka, či jednotlivé objekty tvořící výsledný obraz.
     
  • Kompozice. Kompozice byla konečnou fází postprodukce – pro tuto fázi bylo využito produktu Autodesk Flame. V rámci kompozice se ladily barvy, skládaly se jednotlivé vrstvy obrazu a elementy scén a vytvářel se požadovaný „obrazový sendvič“. Ve scéně tak například přibývají barevné korekce, které závisí na vzdálenosti, či pohybové efekty strašidelných snů.
     
  • Retuše. Další prací byly retuše obrazu, kdy se odstraňovaly postavy či věci nechtěně zachycené při natáčení. Retuší se dodělávalo i maskování herců natočených na zeleném trikovém pozadí. Výsledkem kompozičních prací byl složený obraz, obohacený o mnoho efektů a detailů, který již tvořil výsledek velmi podobný obrazu, jejž je možno vidět v kině.

Společnost ACE je jedna z prvních obrazových postprodukcí v České republice. Společnost byla založena v roce 1992 v Praze, původně jako střižna a kamerové služby. V průběhu doby se podařilo firmu rozšířit nejen spektrem poskytovaných služeb přímo ve filmových ateliérech na Barrandově. Svou působností dnes ACE přesahuje hranice České republiky i střední Evropy. V současné době ACE nabízí kompletní high-end postprodukční řetězec pro film a video, již zmíněné kamerové služby, přenosovou techniku a seriálovou výrobu. Nabízí nejlepší a nejmodernější technologie v daném segmentu výroby, v postprodukci založené na softwarových řešeních Autodesk.

Vedle snímku V peřině se společnost postprodukčně podílela i na filmech Tobruk, Báthory, Kajínek a další. Zejména válečné drama Tobruk o působení českých vojáků v Africe během druhé světové války získalo několik cen, například prestižní Los Angeles Movie Awards, udělenou za nejlepší hraný film, výtvarný počin a speciální efekty, obsahující přes 400 trikových záběrů. Film se kompletně zpracovával na produktech Autodesk Maya a Autodesk Flame..

Autorizovaným distributorem produktů Autodesk pro zábavní průmysl je pro Českou republiku společnost Boneheadz

Další článek: Francie už eviduje 18 milionů „pirátů“, ale jen deseti hrozí odpojení

Témata článku: Maya, Střední vzdálenost, Jednotlivá města, Film, Movie Studio, Vznik, Filmy, Požadovaná vzdálenost, Barevný efekt, Hračky, Fáze, Jednotlivý snímek, Drama, Výsledný obraz, Konečná fáze

Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší