Praha, 14. listopadu 2005 – Společnost Qbizm technologies a sdružení technologických podnikatelů TUESDAY Business Network vydaly studii mapující současný stav ve městech a obcích při využívání přímých komunikačních kanálů pro kontakt s občanem.
Cílem studie bylo zmapovat směr dalšího vývoje využití e-kanálů ve vztahu s občanem a poskytnout tak představitelům obcí užitečné vodítko pro orientaci v této oblasti.
Studii lze volně stáhnout na www.infokanal.cz/studie2005.html
Je založena na průzkumu využití Internetu, e-mailů, e-podatelny, SMS zpráv, rozhlasu a kabelové TV mezi městy a obcemi v ČR. Průzkum provedla v rozmezí dubna až června 2005 společnost Qbizm technologies, a.s. (www.infokanal.cz), ve spolupráci se sdružením technologických podnikatelů TUESDAY Business Network (www.TUESDAY.cz).
Studie, která je z hlediska zaměření a rozsahu jedinečná, ukázala, že roste zájem obcí o využití moderních technologií pro komunikaci s občany, a to zejména v oblastech krizové komunikace (při výpadcích vody a energie, povodních apod.), poskytování dalších informací apod. Hlavní roli by zde v budoucnu měly hrát Internet a mobilní telekomunikace.
Největší zájem o nasazení nových řešení projevily obce nad 1.200 obyvatel, jejichž agenda komunikace s občany je již natolik složitá, že její optimalizace se stává prioritou vedení radnice.
„Samosprávě vznikají ve vztahu k občanům i firmám povinnosti, které je velmi obtížné naplnit bez získání jejich sluchu. Radnice se tak dostávají na mediální bitevní pole, kde soupeří o pozornost řadového občana. Klasické formy komunikace, jako obecní vývěska na místní radnici, se přitom ukázaly jako naprosto nevyhovující. Občané sice informace od obce potřebují a očekávají, chtějí je ale dostávat pohodlným způsobem. Jedním z nich je stále rozšířenější obecní tisk, z hlediska nákladů, rychlosti a aktuálnosti však nemůže konkurovat mobilní komunikaci a Internetu,“ řekl k průzkumu Petr Ulrich, předseda představenstva společnosti Qbizm technologies, a.s.
Ze studie mimo jiné plyne, že největší výzvou pro města a obce nejsou technologie a jejich použití, ale náplň komunikace a její marketingová koncepce. Získat pozornost občanů a zapojit je „do hry“ je čím dál složitější a vyžaduje souhru a kvalitní proškolení všech pracovníků úřadu. To je otázka času a postupného získávání zkušeností na jednotlivých radnicích. Důležité je začít, a to si již radnice uvědomují více, než kdy předtím.
Padají již také paušalizující mýty o tom, že e-kanály jsou nedostupné a pro většinu občanů (zejména ty starší) nevhodné. Města a obce si čím dál více začínají uvědomovat zásady komunikačního mixu v závislosti na podstatě komunikované informace, cílové skupině občanů a vhodné kombinaci různých komunikačních médií, která se vzájemně doplňují.
„Jiná cesta než směrem blíže k občanům pro radnice neexistuje,“ dodal Ondřej Bartoš, výkonný ředitel TUESDAY Business Network.
Studie a průzkum by měly splnit jeden z požadavků obcí – a tím je získat maximum informací o zkušenostech těch radnic, jimž se zavedení moderních technologií do komunikace s občany podařilo.
Součástí studie jsou názory a zkušenosti respondentů s e-kanály a jejich výhledy do budoucna tak, jak je vlastními slovy uvedli v dotazníku.
Studie je završena praktickým průvodcem zavedení SMS komunikace ve městech a obcích. Průvodce se snaží na příkladě případových studií identifikovat dobré a chybné postupy, pro zavedení tohoto komunikačního média.
Kontakt pro média
Qbizm technologies, a.s.
Petr Ulrich
E-mail: petr.ulrich@qbizm.cz
Mob: 602 711 890
TUESDAY Business Network
Petra Hubačová, marketingová manažerka
E-mail: hubacova@tuesday.cz
Mob: 602 786 418
----------
TUESDAY Business Network (www.TUESDAY.cz) je sdružení technologických podnikatelů, které poskytuje platformu pro setkávání, výměnu zkušeností i pro získávání podrobnějších informací o trendech v oblasti moderních technologií a jejich využití směřujícím k efektivnějšímu dosahování podnikatelských cílů. V současné době má 56 firemních členů a více než pět tisíc registrovaných individuálních členů z řad podnikatelů, zástupců technologických firem, konzultantů, investorů, médií a zástupců veřejné správy.