Průzkum na téma “Co pro občany znamená internet"

26. ledna 2000
Computer 1/00
Výzkum, který měl za cíl zmapovat základní povědomí veřejnosti o Internetu uskutečnila v září letošního roku DEMA,a.s. .
Průzkum na téma “Co pro občany znamená internet"
z výsledků výzkumu
Internet se stal pojmem, který zdaleka nepatří pouze do sféry odborné a vědecké nebo do oblasti IT. Stal se fenoménem moderní doby. Stále více obklopuje běžného občana a zasahuje do jeho činnosti i života. Co občanům Internet říká? Co se jim vybaví, když zaslechnou toto slovo? Jaký význam pro ně Internet má? Výzkum, který měl za cíl zmapovat základní povědomí veřejnosti o Internetu uskutečnila v září letošního roku DEMA,a.s.. Její externí spolupracovníci, tazatelé, pokládali podle reprezentativně stanovených požadavků náhodně osloveným občanům mimo jiné i otázku: “Co pro Vás osobně znamená Internet?” Úkolem dotázaných bylo odpovědět spontánně a stručně, jednou větou. Veškeré odpovědi byly obsahově utříděny do skupin a označeny klíčovými slovy.

Zjištěné výsledky ukazují na výraznou názorovou platformu s diametrálně odlišným pohledem na potřebnost Internetu. Ocitají se na ní nejen lidé, pro které se Internet stal samozřejmostí a běžnou součástí jejich práce i soukromí, ale i občané, kteří internetový “svět” sice respektují, avšak sami do něho zatím nevstoupili a také ti, pro které nic neznamená a ani o něm nechtějí ve vztahu k vlastní osobě uvažovat.

Výsledky empirického šetření dokládají, že tzv.”ruku v ruce” s technikou je žádoucí provádět internetovou osvětu tak, aby byla respektována celá postojová škála, od lidí aktivních a iniciativních, přes rezervované až k těm, kteří prozatím smysl Internetu nechápou nebo mají vůči němu určité zábrany podmíněné nejen demograficky, nýbrž např. i životními hodnotami, finanční situací, pracovním postavením a profesní pozicí, životním stylem nebo vybaveností technikou.

Otázka:

Co pro Vás osobně znamená Internet?

údaje v % za populaci ČR starší 18 let

Nic, nemá pro mne význam, nepotřebuji ho

27 %

Neví, k čemu by mohl být dobrý,

ale ví, co je Internet

15 %

Neví, co je Internet

11%

Uvedl konkrétně

47 %

(Sloupec = 100%)

Zastavme se nejdříve u těch, kteří na Internet pohlížejí bez zájmu. Celkově tvoří zhruba polovinu populace ČR (53%). Míra interesu je výrazně podmíněna věkem, vzděláním a podnikatelským zázemím občanů.

Platí: čím je vyšší věk, tím častější je nevědomí i pocit o neužitečnosti Internetu - jde o třetinu mladých lidí do 29 let, téměř polovinu generace středního věku 30 až 44 letých, více než polovinu starších lidí mezi 45 až 59 lety a většinu osob důchodového věku.

U vzdělání je negativní vyhranění ještě průkaznější: v Internetu nevidí smysl naprostá většina lidí s nižším vzděláním, ale i téměř každý druhý s maturitou a každý šestý s vysokoškolským diplomem.

Zatímco z podnikatelů tak smýšlí více než čtvrtina, z nepodnikajících jsou to téměř dvě třetiny.

Co pro Vás osobně znamená Internet?”

Nic, je nepotřebný

Nevím,

nemám představu

Nevím, co to je

Uvedl konkrétní význam

VĚK:

18 - 29 let 17% 14% 6% 63%
30 - 44 let 22% 14% 6% 58%
45 - 59 let 33% 18% 8% 41%
60 a více let 36% 16% 27% 21%

VZDĚLÁNÍ:

Základní 36% 20% 28% 16%
Vyučen, bez mat. 36% 20% 19% 25%
S maturitou 25% 14% 4% 57%
Vysokoškolské 11% 3% 3% 83%

Podnikatelé

12%

12%

4%

72%

Ostatní občané 31% 16% 13% 40%
(Každý řádek = 100%)

I když odpovědi těch (tj. 47% populace ČR), v jejichž povědomí figuruje Internet v konkrétní podobě jsou dosti rozmanité a vyznačují se zvýšeným důrazem na některou z internetových vymožeností, přesto lze i zde vysledovat určité shodné prvky. Ať je ve spojení s Internetem akcent dáván prioritně na mezinárodní propojení, obchod, pracovní nástroj, vzdělání či zábavu, obvyklým dovětkem či komentářem respondentů jsou dvě slova - informace a komunikace.

Internet, co by synonymum zábavy a poučení se promítá do povědomí 2,7% občanů ČR (častěji u těch, kteří mají Internet doma). Jde o odpočinkový faktor, podle autentických vyjádření respondentů o “spojení příjemné a nenásilné formy získávání počítačové dovednosti”, “studia bez knihovny” nebo provozování jistého druhu koníčka bez ohledu na věk či vzdělání.

Každý pátý občan ČR (19,7%) vyzdvihuje prioritně možnosti na poli informačním. Internet je označován za zdroj informací, který je “veřejný”, “v podstatě nevyčerpatelný”, ”neomezený ve svých kapacitách”,”o všem možném i nemožném”, “všeobecném i specializovaném”, “pomocník umožňující přístup na místa, kam by se jinak člověk nedostal, co by před ním jinak zůstalo utajeno”. Oceňována je jeho “rychlost”, “aktuálnost”, “servis dostupný v každou dobu”,“jednoduchost”a“pohodlnost z domova nebo z kanceláře”.

Sféra obchodu je dominantně viděna 3,4% občanů ČR. Jsou přesvědčeni, že na základě této největší informační sítě lze “navazovat a rozvíjet obchodní kontakty”, “získávat adresy, spojení, data - o trhu, dodavatelích i konkurenci”, “vytvářet nové podmínky pro marketing”, “zpracovávat všeobecnou i segmentově cílenou reklamu”,“nabízet produkty a služby”, “elektronicky obchodovat”,”pružně reagovat na poptávku, nevykryté nebo specifické požadavky zákazníků”.

S uvedenými aspekty úzce korespondují názory 3% občanů ČR, kteří si již nyní bez Internetu nedovedou představit svoji práci. Chválí si při tom “nevídané možnosti, které jim moderní způsob kontaktu a získávání informací nabízí”, vidí “užitek jak pro sebe, tak pro firmu”, preferují ho v pracovním procesu “pro konzultace, poštu, aktuální kontakt s klienty, spolupracovníky uvnitř i vně firmy, uznávají jeho vlastnosti vedoucí “ k usnadnění a urychlení práce”.

Pro 5,1% občanů ČR je Internet symbolem komunikace, “spojením lidí”, “nejlepší formou domluvy, dorozumívání a kontaktu”, “opravdovou komunikační dálnicí pro jednotlivce, firmy i společnosti”. V obdobných intencích se nesou vyjádření i dalších 3,7% občanů, kteří spíše zdůrazňují technickou stránku věci “ je to celosvětová počítačová síť, na níž lze skoro vše”, “jde o síť sítí”, “mezinárodní počítačové spojení”.

V názorové paletě se nezřídka (u 5,7%) vyskytovaly i výroky uznalého až superlativního charakteru jako “úžasná technická novinka”,”hudba budoucnosti”, “ pokrok” ”kouzelné možnosti”, “báječná věc”, “dobrodružství, “ nevyzpytatelný svět”, “nyní přepych, výhledově nutnost”.

Sem lze přičlenit i 3% zbývajících odpovědí, které signalizují akceptaci a nadšení pro internetové dění, avšak s nádechem současné nedostupnosti z hlediska ekonomické a finanční “velké vydání”, “příliš nákladné”, “značný zásah do rozpočtu rodiny”,”unikátní věc, na kterou nemám”, “zatím si ho nemohu dovolit”,“není pro moji kapsu”, “doufám, že si ho někdy pořídím”,“chtěl bych ho mít - je to zázrak”, apod.

Že Internet vyvolává i negativní asociace, dokládá necelé jedno procento zcela negativně vyhraněných odpovědí, reflexí na dva problémy: ochranu osobních dat a dětskou pornografii.

O akci Březen – měsíc internetu
Březen – měsíc Internetu je projekt na podporu rozvoje Internetu v ČR. Jeho 3. ročník vyhlásil týdeník Profit, organizátorem je neziskové sdružení BMI. Hlavními partnery v roce 2000 jsou společnosti INET, Oracle, Progress Software, Software602 a 2N, mediálními partnery Česká televize, Česká tisková kancelář, Český rozhlas, vydavatelství IDG a deník Právo, odbornými partnery Computer Press a Triada.
Váš názor Další článek: Computer 1/00

Témata článku: Internet, Nemo, Příjemné zjištění, Inet, Odlišné zjištění, Všeobecná podoba, Význam, Česká tisková kancelář, Příjemný pocit, Běžný občan, Určitá forma, Týdeník televize, Nema


Určitě si přečtěte

Windows 10 May 2020 Update je venku. Odstraňuje hesla a přináší Linux

Windows 10 May 2020 Update je venku. Odstraňuje hesla a přináší Linux

** Jarní aktualizace Desítek přináší dost novinek, jsou ale spíš menší ** Zlepšují se stabilita, rychlost i komfort ovládání ** Revoluce ve Windows 10 teprve přijde

Vladislav Kluska | 93

Nejlepší programy z roku 2000: Další várka zapomenutých legend, které jste měli v PC

Nejlepší programy z roku 2000: Další várka zapomenutých legend, které jste měli v PC

** Pokračujeme ve vzpomínání na prehistorické programy ** Pročetli jsme vaše tipy v diskuzi ** A všechny ty vykopávky spustili na Windows 2000

Jakub Čížek | 72

Šest nejlepších služeb a aplikací pro automatizaci online světa a chytré domácnosti

Šest nejlepších služeb a aplikací pro automatizaci online světa a chytré domácnosti

** Nastavte si automatiku na každodenní rutinní záležitosti ** Propojte online služby a chytrou domácnost ** Vybrali jsme šest nejlepších služeb pro automatizaci

Karel Kilián | 15

Otestovali jsme nový Apple MacBook Air. S retinou a nižší cenou

Otestovali jsme nový Apple MacBook Air. S retinou a nižší cenou

** Test MacBooku Air v provedení pro rok 2020 ** Cenově dostupný notebook překvapí výkonem ** Výborné je celkové zpracování a klávesnice

Martin Miksa | 43

Windy je laboratoř na počasí: 12 tipů, jak se ve službě vyznat a využít ji naplno

Windy je laboratoř na počasí: 12 tipů, jak se ve službě vyznat a využít ji naplno

** Předpověď počasí Windy nabízí nepřebernou škálu funkcí ** Zorientovat se v nich nemusí být vždy snadné ** Proto přinášíme 12 užitečných tipů a triků

Karel Kilián | 9


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest SSD s kapacitou 1 TB

Srovnávací test robotických vysavačů

Vybíráme nejlepší telefony na trhu

Jak zlepšit zvuk televize