Online obchody účtují zákazníkům odlišné ceny, ti tomu nevěří

Podle studie, jejíž výsledky byly zveřejněny ve středu, nevěří většina zákazníků internetových obchodů, že jejich provozovatelé účtují odlišné ceny v závislosti na informacích, které jim nakupující vědomě nebo nevědomě poskytnou.

Obchodníci tuto praxi nazývají „price customization“ a pokud při ní nesáhnou např. k diskriminaci na základě rasy či pohlaví nebo pokud neporuší jiné zákony, je obvykle v souladu s právními řády. Podle výsledků studie s přizpůsobováním cen nesouhlasí více než 87 procent lidí. Obchody proto veřejně tuto praxi nezmiňují, skrytě k ní však v mnoha případech sahají.

K faktorům, na jejichž základě je stanovena cena pro konkrétního nakupujícího, patří jeho nákupní zvyky, četnost návštěv, historie objednávek apod. Pravidelným zákazníkům je někdy poskytnuta nižší cena než novým nakupujícím; pokud si v obchodě kupujete pravidelně výrobek bez porovnání jeho ceny s jinými značkami, můžete naopak o slevu přijít. Známá je například aféra Amazonu, jehož zákazník v roce 2000 zjistil, že po promazání informací na jeho počítači klesla cena DVD o více než 3 dolary. Amazon posléze uvedl, že se jednalo o „náhodný cenový test“ a nabídla uživatelům, kteří zaplatili vyšší cenu, vrácení peněz.

Zdroj: Internetweek

Diskuze (55) Další článek: Internet dostane vlastní čtvrť červených luceren

Témata článku: , , , , ,