Maxon Cinema 4D XL 6

10. března 2000
Analýzy reálu spojenými silami
Firma Maxon Computer představila novou verzi svého profesionálního programu pro 3D modelování, rendering a tvorbu animací. Přes 1 000 novinek posouvá novou verzi Cinemy 4D XL o třídu výše.
Německá firma Maxon Computer představila na veletrhu CeBIT 2000 v Hannoveru finální verzi Cinemy 4D XL 6 - svého software pro 3D modelování, rendering a animace se zaměřením na profesionální uživatele. Nová Cinema 4D XL 6 přináší zcela zásadní změny – přepracované uživatelské prostředí, dlouhou řadu nových modelovacích nástrojů, nové nastavení světel a parametrů renderingu až po podporu zvukové stopy. Více než 1 000 vylepšení posouvá Cinemu 4D XL do nové pozice mezi špičkovými 3D produkty.

Uživatelské rozhraní
Ovládání programu doznalo oproti původní verzi velkou řadu změn, zaměřených zejména na zvýšení komfortu práce a celkové produktivity uživatelů. Prostředí je nyní zcela přizpůsobitelné potřebám uživatelů – od nastavení vzhledu oken, palet nástrojů, ikon, klávesových zkratek až po definici vlastních pohledů na rozpracovanou scénu. Novinkou je také systém přichytávání kurzoru na důležité objekty ve scéně (mřížky, body, hrany, polygony, osy, atd) a možnost definování konstrukčních rovin. Příchytný systém pracuje v režimech 2D, 2.5D i 3D. Ke zvýšení komfortu práce přispívá systém úchytek pro rychlou modifikaci vybraného objektu (změna velikosti, rotace a umístění). Nově je možný také rychlý výběr a modifikace skupin polygonů a bodů. Všechny elementy uživatelského prostředí Cinemy 4D XL 6 jsou vytvořeny v interním programovacím jazyku C.O.F.F.E.E a jsou tudíž plně multiplatformní.

Modelování
Nové modelovací nástroje posouvají Cinemu 4D XL 6 o několik stupňů výše. Novinky jako HyperNURBS, Meta Balls, Meta Splines a Meta Particles dovolují rychlé a jednoduché modelování nebo animování organických těles a dávají volný průchod autorově fantazii. Vše pracuje v reálném čase s okamžitým zobrazením výsledku ve scéně. Cinema 4D XL 6 disponuje také nelineární konstrukční historií – po několika provedených krocích lze změnit libovolný parametr a výsledek se automaticky změní. NURBS objekty nově dovolují uzavření těles s volitelným zaoblením hran. Deformační objekty jako Bend, Bulge, Formula, Shear, Taper, Twist, Wrap jsou přístupné ze základní nabídky programu a jejich modifikaci lze provádět interaktivně myší přímo ve scéně.

Zvuk
Většina profesionálních 3D animací se neobejde bez zvukových efektů. Nová Cinema 4D XL řeší problém ozvučení přímou integrací 2D a 3D zvuku do aplikace. Do scény je nyní možno vkládat animovatelné reproduktory a mikrofony. Modul 2D / 3D sound renderingu se postará o dokonalý přenos zvuku (včetně dopplerova efektu) a jeho export do stereo VAW souborů.

Světla
Také světelný systém se dočkal velmi výrazných změn. Do scény lze nyní vkládat celkem 6 různých druhů světel – omni, distant, spot (round / square), parallel, parallel spot (round / square), tubes a area. Stínové mapy mohou mít libovolnou velikost i tvar definovaný uživatelem. Díky plošným světlům (area lights) lze vytvářet velmi působivé scény v interiérech.

Rendering
Cinema 4D je považována za jeden z nejrychlejších raytracerů na osobních počítačích. Vynikající rychlost je doplněna špičkovou kvalitou výstupu s možností nastavení řady parametrů – například až 256 násobného oversamplingu, alfa kanálů, různých metod vyhlazování, rozostření objektů a scény a dalších efektů. Na obou platformách je nyní možné exportovat animace do formátu QuickTime nebo QuickTime VR. Síťový renderer Cinema 4D NET (separátní produkt) umí rozložit náročné úkoly na počítače zapojené do lokální a dokonce i internetové sítě. Kromě raytracingu je podporován také Mesh, Outline a Cartoon rendering.

Animace
Hlavní animační panel TimeLine nyní podporuje práci ve vrstvách, což podstatně zjednodušuje tvorbu složitých animací s mnoha stopami a klíčovými snímky. Mezi standardními prvky lze nalézt řadu speciálních animačních efektů jako exploze, tání, kroucení, ohýbání atd. Unikátní novinkou je Motion Sequencing, umožňující spojovat dva různé pohyby do jedné plynulé sekvence.

Dostupnost
Cinema 4D XL bude v ČR dostupná během dubna 2000 za cenu okolo 65 000 Kč bez DPH. Pro majitele původních verzí Cinemy 4D XL, SE a GO, jakož i uživatele konkurenčních produktů budou k dispozici upgrady za zvýhodněné ceny.
Váš názor Další článek: Analýzy reálu spojenými silami

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,