Lenovo zvýší svým superpočítačem výkony Formule 1

GROVE, OXFORDSHIRE, VELKÁ BRITÁNIE, 17. července 2007 – Společnost Lenovo dnes oznámila úspěšné dokončení instalace superpočítače ve stáji týmu Formule 1 AT&T Williams. Superpočítač bude využíván pro simulaci v aerodynamickém tunelu v testovacím centru ve Velké Británii.

Na vývoji superpočítače se podíleli přímo konstruktéři stáje AT&T Williams. Výsledkem je řešení, které nabídne významnou optimalizaci aerodynamického testování u monopostů F 1.

„Aerodynamika hraje klíčovou roli v konkurenceschopnosti našich monopostů na každém okruhu,“ prohlašuje provozní ředitel stáje AT&T Williams Alex Burns. „Optimální rovnováha přítlačné síly a tření se okruh od okruhu liší, takže například aerodynamika v Monaku, jehož trať se vyznačuje ostrými zatáčkami a jen málo rovinkami, je úplně jiná než v Monze, pro kterou jsou naopak dlouhé rovinky charakteristické. Díky superpočítači dodanému společností Lenovo budeme moci design vozu mezi jednotlivými závody flexibilně měnit, a tak vlastně ve velice krátkém časovém horizontu zvyšovat výkon vozu.“

Superpočítač se používá pro výpočty dynamiky proudění (Computational Fluid Dynamics), kdy provádí miliardy kalkulací simulující proudění vzduchu kolem virtuálního trojrozměrného monopostu F1. Díky této simulaci je možné předpovědět, jakým způsobem i ty nejmenší změny tvaru a umístění jednotlivých komponent vozu ovlivní výslednou rychlost a ovládání.

S vrcholovým výkonem osm teraflopů (tj. trilion operací za sekundu) je nový počítač Lenovo čtyřikrát výkonnější než předchozí řešení, které měl tým AT&T Williams k dispozici. Nový superpočítač urychlí proces aerodynamické simulace až o 75 procent.

„Význam aerodynamiky v posledních letech výrazně vzrostl a dnes tvoří zhruba tři čtvrtiny výkonu vozu F1,“ tvrdí Alex Burns. „Úžasný výkon, kterým disponuje nový superpočítač Lenovo, nám umožní provádět stejné úkony, jaké dnes děláme, za čtvrtinu doby.“

Tým využívá sílu superpočítače hlavně na propočty různých aerodynamických proměnných, jako je například povrchová geometrie, turbulence kol nebo povrch trati. Například dnes lze díky počítači snadno zjistit, jaký efekt přinese zakřivení karosérie, zda se zvýší přítlačná síla a sníží tření.

Aerodynamické simulace se provádějí v kombinaci s experimentálními technikami ve dvou vzdušných tunelech. Díky výsledkům testů vygenerovaným počítačem pak mohou konstruktéři plně soustředit své síly na hledání nejefektivnějšího řešení, které je poté podrobeno testování v reálných podmínkách.

„Špičkový počítač, který jsme právě vyvinuli pro stáj formule jedna AT&T Williams je dalším důkazem schopností, kterými disponujeme v oblasti konstrukce a výzkumu,“ prohlásil viceprezident a marketingový ředitel společnosti Lenovo Deepak Advani. „Jsme rádi, že jsme mohli stáji konstruktérům AT&T Williams poskytnout toto vysoce efektivní řešení, jež jim umožní udržet krok s konkurencí v jednom z technologicky nejnáročnějších sportovních odvětvích,“ dodal.

Nově uzavřený kontrakt je rozšířením stávající spolupráce mezi společností Lenovo a stájí AT&T Williams. Společnost Lenovo se stala oficiálním partnerem a sponzorem AT&T Williams na počátku závodní sezóny 2007. Stáj využívá technologií Lenovo napříč celým svým provozem.

Váš názor Další článek: Test DDR2 s nižším časováním: frekvence nebo časování

Témata článku: , , , , , , ,