Padesát let poté, co Hillary s Tenzingem vystoupili na vrchol Mount Everestu vybaveni lany a ovčími kůžemi, se dnešní horolezci mohou spoléhat na řadu technologických vymožeností, které jim usnadňují cestu na vrchol i v extrémních podmínkách.
Japonský dobrodruh Atsushi Yamada, který ve svých třiadvaceti letech jako nejmladší vylezl na všech sedm nejvyšších hor světa, zdolal Mount Everest s notebookem IBM ThinkPad na zádech s úmyslem poslat e-mail ze „střechy světa“.
Zatímco Yamada trpěl teplotami kolem 10 stupňů C a extrémním atmosférickým tlakem, notebook i osm tisíc metrů nad mořem podával standardní výkon (jediné PC, které v těchto podmínkách fungovalo normálně).
Mluvčí společnosti IBM Adrian Horne považuje za nejkritičtější moment nízkou teplotu prostředí: “ Nejvíce ohroženými částmi počítače na Everestu jsou baterie a monitor. Obě pracují na bázi kapalin a v případě extrémních teplot zamrzají. Dále pak musíte svádět boj se sněhem a ledem kondenzujícím na povrchu přístroje. Pod klávesnici je prostor, z něhož slunce usazenou vodu beze škod vysuší, ale příliš mnoho kapaliny by prosáklo dovnitř a poškodilo komponenty. Výstup na Everest rozhodně není procházkou růžovým sadem, takže přístroj musí být sestaven z dokonalých materiálů – plášť je vyroben z titanových slitin a drive hard disku chrání speciální pohlcovače nárazů.“
Tím, že IBM opět posunulo hranice možného, dostávají horolezci do svých rukou nástroj, s jehož pomocí si mohou psát deník či rozesílat obrázky ze svého výletu. Zatímco obě tyto činnosti jsou spíše příjemné, avšak nikoli nezbytné, včasné obdržení informace o radikální změně počasí může lidem visícím ve stěně zachránit život.
###
O společnosti IBM
Společnost IBM je největším výrobcem produktů a poskytovatelem služeb informačních technologií na světě, s více než osmdesátiletou tradicí v inovacích, které mění náš svět. Převažující činností IBM ČR je prodej širokého spektra IT technologií, tedy všech typů počítačů, zálohovacích a komunikačních systémů, a to včetně programového vybavení a služeb.
K hlavním cílům IBM patří poskytování komplexních služeb systémového integrátora a prosazování výhod elektronického obchodu do každodenního života.
Pro další informace kontaktujte:
Mmd Public Relations Czech Republic
Ondřej Hampl
Account Manager
Nitranská 6, 101 00 Prague 10
Tel.: +420 224 251 555
Fax: +420 224 254 364
e-mail: hampl@mmd.cz
IBM Česká republika
Monika Pavlíčková
Ředitelka marketingu a komunikací
V Parku 2294/4, The Park, 148 00 Praha 4-Chodov
Tel.: 272 131 315, Fax: 272 131 566
e-mail: monika_pavlickova@cz.ibm.com