IBM & ECDL: Zvyšování počítačové gramotnosti

15. května 2010
Test osmi výkonných grafik

Každý desátý člověk je počítačově negramotný

European Computer Driving Licence (ECDL) a společnost IBM společně představily na letošní konferenci ISSS 2010 vizi v počítačovém vzdělávání a upevňování počítačové gramotnosti jak mezi zaměstnanci, tak i širokou veřejností. „IBM v rámci všech svých řešení poskytuje jako nedílnou součást dodávky též vzdělávání v konkrétních oblastech ICT,“ říká Petr Městecký z IBM a dodává, že bohaté zkušenosti však vzbuzují celou řadu otázek. „Lze v oblasti ICT již předpokládat obecnou počítačovou gramotnost? Máme ji jak zjistit a „změřit“? A jsou k dispozici tvrdá data?“

Vyřešení těchto odpovědí pomůže zkvalitnit samotné elektronické vzdělávání. Navíc umožní optimálně postupovat při výběru vzdělávacích kurzů pro jedotlivce na straně jedné nebo získat jeho optimální hodnocení vzdělanosti v ICT na straně druhé. To výrazně zkvalitní výběr i přípravu pracovníků v rámci jejich zaměření a ověření kvalifikace v ICT oblasti.

Podle Jiřího Chábery může odpovědi poskytnout právě mezinárodní koncept počítačové gramotnosti ECDL.

Česká republika je v mezinárodním srovnání zemí, které přijaly koncept ECDL, až na 36. místě. „Žebříček vedou země jako Irsko, Rakousko a Švédsko,“ říká Jiří Chábera, manažer ECDL pro ČR, a dodává, že před námi je mimo jiné i Kypr, Slovensko, Rumunsko nebo Libye. Ve světě absolvovalo testy počítačové gramotnosti již téměř 10 miliónů lidí, z toho v České republice to bylo 50 tisíc uchazečů.

Z posledních dat je patrné, že 41,5% testovaných osob je z mezinárodního pohledu plnohodnotně počítačově gramotných. „34,8 procenta otestovaných lze považovat za částečně gramotné a asi 14 procent je stále v procesu testování,“ upřesňuje Jiří Chábera a dodává, že každý desátý testovaný nesplnil stanovená kritéria, a je tedy z pohledu konceptu ECDL považován za počítačově negramotného.

Při definici rozsahu vzdělávání v rámci dodávek IT řešení je znalost úrovně počítačové gramotnosti školených uživatelů velmi důležitá. Právě při rozpoznávání prvotní úrovně znalostí je využití konceptu ECDL velmi vítané. „Proto, abychom mohli vzdělávat naše partnery a zákazníky, musíme nejdříve znát míru znalostí, kterými disponují. Nezřídka se nám stává, že školíme odborné oblasti a posluchači mají základní problémy s užíváním počítače,“ uzavírá Městecký.

Další článek: Test osmi výkonných grafik

Témata článku: , , , ,