Film Panic Room na discích Seagate

15. května 2002
Recenze Matrox Parhelia-512
"Panic Room" vyčaruje děsivou zvukovou kulisu na pevných discích od společnosti Seagate.
Film Panic Room na discích Seagate

Filmový zvukař nominovaný na Oskara jako jeden z prvních,
kdo nahrává přímo na disk filmové soupravy;

pevné disky od společnosti Seagate popustily opratě tvůrčímu procesu

 

HOLLYWOOD, Kalifornie  — 10. května 2002  — Zrcadlo se roztříští. Masivní ocelové dveře se zabouchnou. Neslyšně a téměř bez dechu: "Zamkli nás tady."

 

Není to jen strach v očích Jodie Foster, ze kterého vám přeběhne mráz po zádech, je to i její vyděšený vzdech – mrazivý, ostrý šepot, který proniká až do morku kostí. Film "Panic Room" (do našich kin přichází pod českým názvem „Úkryt“) zůstává ve Spojených státech filmem číslo 1 a již za deset dní od svého uvedení vydělal neuvěřitelných 58,8 milionů USD. Návštěvníci kin o něm tvrdí, že je "hrůzostrašný", je to "dobrý děs"; dávají mu nálepku "nejlepší thriller všech dob". Zlověstné zvuky a hudba — činí snímek "Panic Room" ještě poutavějším a děsivějším — byly použity k tomu, aby diváci hrůzou zůstávali v němém úžasu. Pečlivě vrstvené zvukové panorama bylo digitálně zaznamenáno a zpracováváno s využitím pevných disků od společnosti Seagate. Diskové mechaniky Seagate, které patří v hollywoodských studiích k nejoblíbenějším, přinášejí tvůrcům zvuku kompletní nadvládu nad každým zaduněním, výkřikem, ozvěnou, řinčením a tlukotem srdce jako o závod.

 

Film, natočený ve studiu Columbia Pictures and Sony Pictures, ve kterém hrají Jodie Foster, Kristen Stewart, Forrest Whitaker, Dwight Yoakam a Jared Leto, vypráví příběh ženy a její dcery, které jsou uvězněny ve svém vlastním domě nemilosrdnými darebáky. Jak používá Hollywood zvuk k tomu, aby vystupňoval divákovy emoce? Režisér tohoto snímku David Fincher (autor snímků Seven, The Game, Fight Club) se obrátil na Rena Klyce, zvukaře nominovaného na Oskara za filmy Seven, The Game, Fight Club, a jeho tým včetně pomocného zvukaře Erica Dachse.

 

“Film "Panic Room" je jedním z prvních filmů, jejichž produkce byla plně založena na diskových mechanikách, což vedlo k velmi hladkému procesu jeho výroby," říká Klyce. "Každý zvuk byl zaznamenán přímo na disk – v jedné sadě jich byla celá řada – poté byl uložen na masivním serveru, zpracováván na digitálních zvukových pracovních stanicích a nakonec se zvuky pospojovaly do finálního mixu , který by opět uložen na diskovém systému. Je neobvyklé, aby tým pracující na tvorbě zvuku měl již při vzniku filmu plný post-produkční přístup k veškerému filmovému materiálu, a proto jsou právě diskové mechaniky pro svou pružnost tím pravým prostředím.”

 

“Snímek "Panic Room" byl úžasný, " říká Dachs. "Byly to čtyři za vlasy přitažené příběhy fungující jako spojité nádoby. Někdy mohou pasáže "vyznívat" dutě, ale znějí přesně tak, jak ve skutečnosti vypadaly: obrovské, prázdné, děsivé - se spoustou ohromných přirozených odrazů. Propagační oddělení nám dalo propanbutanové láhve, kladiva, vrtáky, sklenice a spoustu dalších věcí, aby bylo čím devastovat“.

Při práci s digitální stříhací soupravou tým pouštěl jednotlivé filmové scény na počítači Macintosh iBook a synchonizoval potřebné zvuky s reálnými objekty. "Jestliže jsme chtěli synchronizovat zvuk Forrestova pomalého skřípavého otáčení kulatou dveřní klikou," říká Dachs, "tak jsme tuto scénu pustili na počítači iBook. Pak jsme sledovali Forrestův pohyb a podle něj jsme provedli stejný pohyb s týmiž dveřmi při současném záznamu zvuku. Byla to pro zvukařský tým jedinečná vymoženost."

 

"Ve filmu jsme se pokusili z domu vytvořit filmovou postavu," vysvětluje Klyce. "Jednoho dne tým procházel celým domem, tloukl na předměty s rozmanitým povrchem a hledal zvuky, které by zněly zajímavě. V prostředí domu jsme tak nahráli velké množství skleněných, dřevěných a kovových zvuků. Tato nahrávka je po zpracování a editaci použita v jedné z posledních scén filmu a opravdu pomáhá  vdechnout prostoru život ".

 

Klyce, Dachs, Malcolm Fife, supervisor studia Foley, a Dunn-Gielmuda, asistent téhož studia, strávili 14 dnů na souboru s umělci ze studia Foley Johnem Roesch a Alyson Mooreovou. Dohromady zaznamenali téměř 4 000 separátních nahrávek. "Pomocí pevných disků jsme za poměrně krátkou dobu nahráli a zpracovali velké množství zvukového materiálu. Kdybychom museli přenášet zvuk z pásky, nemohli bychom nikdy projít všechny nahrávky a určitě bychom vynechali právě to, co by bylo pro film nejlepší, " říká Dachs.

 

"Díky velkému prostoru na discích jsme nemuseli během tvůrčího procesu smazat ani jediný tón,” vysvětloval Dachs. "Některé zvuky pro dveře v “Úkrytu” nahrál Ren s využitím různých druhů kovů a pneumatik. Zněly skvěle, ale nakonec jsme byli trochu na rozpacích - na zvuk dveří toho bylo snad až příliš. Tuto nahrávku jsme však přesto uložili. Později, pro sekvenci požáru, jsme použili některé její části. Nebyl žádný důvod k tomu, proč si nepohrát s celou řadou  různých nápadů.”

 

Pro vytváření zvuků Klyce také použil syntetizér využívající ke své práci pevný disk. Pro jeden tón vzal jednoduchou nahrávku deště, nahrál ji do syntetizéru a přeladil ji o trochu níže, potom ji vyfiltroval a přidal odrazy. “Výsledkem byl zcela nový hudební tón, který v žádném případě nezněl jako déšť,” řekl Klyce. "Místo toho působil na podvědomí tak, že zvyšoval napětí během napínavých scén. Posluchači možná ani tento druh tónů neslyší, ale naštěstí jim pouze běhá mráz po zádech a nejsou si jisti proč.”

 

K tomu, aby tým byl schopen zvládnout veškeré zvuky, které byly nahrány, byly disky prostě nezbytné. „Tvůrčí proces se zcela změní, když má umělec přístup k veškerému nahranému materiálu na diskové mechanice s náhodným přístupem,“ řekl Klyce. "Můžeme rychle procházet stovky souborů a okamžitě skočit do kterékoli části ve zvukovém souboru, takže kreativní proces není přerušován nekonečným prohledáváním stovek pásek. Můžeme jít přímo tam, kam nás vede myšlenka."

Váš názor Další článek: Recenze Matrox Parhelia-512

Témata článku: Seagate, Reno, Hollywood, Seven, Oskar, Fight, Erica, Dveře, Filmové studio, Zvuk, Panic, Columbia, Thriller, Rena, Pictures, Hollywoodský film, Room


Určitě si přečtěte

Jak doma vylepšit signál Wi-Fi: Pomůže repeater, více routerů, ale nejlépe systémy mesh

Jak doma vylepšit signál Wi-Fi: Pomůže repeater, více routerů, ale nejlépe systémy mesh

** Máte špatný signál Wi-Fi? Mesh systémy to vyřeší ** Už vás nezruinují, meziročně ceny příjemně spadly ** Jak systém funguje a čím je výjimečný?

Jiří Kuruc | 107

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

** Do deseti tisíc korun lze dnes koupit slušné notebooky ** V nabídce ale i tak převládají zastaralé a pomalé modely ** Poradíme, jak dobře vybrat i s omezeným rozpočtem

David Polesný | 102

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

** Strojové učení ještě nepřitáhlo takový zájem jako na začátku prázdnin ** Ne, umělá inteligence nenašla lék na rakovinu ** Naučila se svlékat ženy nejen z plavek

Jakub Čížek | 35

Vyzkoušeli jsme chytrou čínskou zásuvku Sonoff S26 za tři stovky. Nevyhořeli jsme

Vyzkoušeli jsme chytrou čínskou zásuvku Sonoff S26 za tři stovky. Nevyhořeli jsme

** Je sice z Aliexpressu, ale funguje ** Můžete ji ovládat hlasem přes Amazon Echo nebo Google Home ** Za tři stovky zautomatizuje menší 230V spotřebič

Jakub Čížek | 109


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 20 powerbank s USB-C

Test: mobily do 3 500 Kč

Radíme s výběrem routeru

Tipy na nejlepší vánoční dárky