Kolaps, tak by se dal jedním slovem charakterizovat první den eCity. Včerejší článek o možnostech eCity jsem tvořil v pátek na základě demo účtu, který jsme získali. Nástup do skutečného provozu se však stal noční můrou organizátorů.
eCity den první – problém bydlet natož nakupovat
Kolaps, tak by se dal jedním slovem charakterizovat první den eCity. Včerejší článek o možnostech eCity jsem tvořil v pátek na základě demo účtu, který jsme získali. Nástup do skutečného provozu se však stal noční můrou organizátorů. Kdo s úderem půlnoci, naťukal adresu
www.ecity.cz, zjistil, že stejný nápad mělo v dané sekundě několik stovek či tisíc dalších nočních ptáků. Výsledek byl pro eCity zdrcující. Dlouhé načítání stránek končící chybou o nedostupnosti, nemožnost se zaregistrovat, nemožnost se kamkoli na server dostat. eCity to prostě nezvládlo. O půl třetí a po deseti minutách čekání na každou stránku sem se ubytoval, ale nepřihlásil. Po třetí hodině odpoledne se server odmlčel úplně, zapnut byl něco po půl páté s horším výsledkem – nezobrazila se ani titulní strana, před šestou se to vrátilo k dennímu standardu. Podle informace zelené linky eCity (0800 110 120) by měla být přes noc zvýšena kapacita linky do eCity.
Nicméně to, že nejelo eCity, nenaštvalo jen pár surfařů, kteří by si rádi vyzkoušeli, jak je to vlastně s tou elektronickou komercí. Klienty skutečné Expandia Banky také čekalo nemilé zjištění, hlavní server se stal rovněž obětí náporu na eCity a nezvládl to, titulní stránka po dlouhém čekání, po kliknutí na odkaz chybové hlášení. Na hotline se naštěstí majitel účtu dozvěděl adresy nezatížených serverů https://klient1.ebanka.cz a https://klient2.ebanka.cz a mohl tak se svým účtem dále pracovat.
Pro Expandii plyne z prvního dne eCity jednoznačný výsledek – pokud hodlá zvyšovat počet klientů své banky, nemůže tak učinit bez výrazné změny vybavení. Ambiciózní eCity dojelo na nestíhající server. Dá se diskutovat, jestli to je hardwarem nebo špatně napsanou aplikací. eCity bylo v testovacím provozu již několik dní, a když jsem si vybavoval svoji eDomácnost a dělal první eNákupy, byl server normálně rychlý a běžně pohotový. To jsem tam byl ale takřka sám. Reálný provoz vyvedl správce systému rozhodně z míry. Ve 02:16 systém vypisoval následující hlášení:
Internal Server Error 500
-------------------------------------------------------------------
Exception: EDBEngineError
Message: An error occurred while attempting to initialize the
Borland Database Engine (error $2A04)
Upřímně bych na základě tohoto hlášení viděl problém více v aplikaci než hardwaru serveru. Použitý server je podle
NetCraftu Microsoft IIS 3.0.
Otázkou ale zůstává, co dál? eCity je dobrá věc, byl jsem tam, obchodoval jsem, dělal kariéru. V současné době ale imigrační oddělení v eCity nestíhá a úřední hodiny nejsou prakticky žádné. Nemyslím si, že by za tím stál počet přistěhovalců, eCity nejelo téměř od první sekundy svého ostrého provozu a neřekl bych, že těch půlnočních bylo extrémně mnoho.
eCity je největším projektem měsíce Internetu, následující hodiny ukáží, jestli se jej podaří uvést ve skutečný život. Po prvním dnu lze ale jen modifikovat staré přísloví – nechval dne před půlnocí.