Český Google se blíží ke 40 %

Český Google se blíží ke 40 %

Reklama ve vyhledávání Google roste v České republice ve dvouciferných číslech

Česká pobočka Googlu se dle lokálního průzkumu Nurago/Insights Consulting (červenec 2009) letos přiblížila 40% podílu na trhu v rámci počtu dotazů ve vyhledávači (38 %). Společně s partnerem Centrum Holdings má dle srpnových statistik Navrcholu.cz (počet přístupů na stránky z vyhledávačů) 35% podíl na českém trhu vyhledávání. Již loni označilo Google za svůj primární vyhledávač 39 % českých uživatelů (Factum Branding Study, 2008). Google reklama ve vyhledávání zároveň mezikvartálně roste, a to dvouciferným tempem.

Google je po třech letech v České republice dle průzkumu Insights Consulting nejznámějším vyhledávačem (spontánní znalost značky 84 %) a respondenty nejčastěji považovaným vyhledávačem budoucnosti (63 %). V současné době jej kromě jiných českých vyhledávačů používá 76 % českých uživatelů (Nurago, červenec 2009).

V rámci kvantitativního průzkumu Insights Consulting dostal vyhledávač Google od místních uživatelů nejvyšší známku spokojenosti (8,3 z 10), a to zejména vzhledem k rychlosti a přesnosti výsledků, které respondenti zmínili. Je zároveň nejčastěji doporučovaným vyhledávačem (77 %) a až 70 % respondentů by Google doporučilo českým firmám.

Místním firmám nabízí Google kromě lokálního i mezinárodního vyhledávání i 10 lokalizovaných byznysových služeb a silný zásah v rámci obsahové sítě Google (73 % internetové populace), do které patří i YouTube (jednička na českém trhu online videa).

„Přestože Google začal na českém trhu vyhledávání jako ne příliš rozšířený vyhledávač, dnes ho zná téměř každý Čech a až 3/4 uživatelů jej používají paralelně s jinými vyhledávači,“ říká Taťána le Moigne, ředitelka české pobočky Google, a dodává: „Pozitivní je jistě i skutečnost, že Google reklama ve vyhledávání v České republice roste dvouciferným tempem. Vzhledem k tomu, že většina českých uživatelů považuje Google za vyhledávač budoucnosti, předpokládáme, že porosteme dál.“

Za poslední rok došlo k dalšímu rozšíření českého týmu a přesunu inženýrského týmu do evropské Mekky vývojářů, Curychu. Zároveň se navýšil i počet lokalizovaných služeb a funkcí pro uživatele i firmy na 52, což představuje jedno z nejsilnějších produktových portfolií v Evropě.

Za výsledky lokální pobočky stojí zejména tyto tři hlavní pilíře: 1. neustále inovované produkty pro české uživatele a péče o ně, 2. kvalitní, otevřené technologie a zdarma dostupné nástroje pro byznysové klienty, a konečně 3. péče o lokální komunity, jakými jsou čeští vývojáři, školy a neziskové organizace.

Již na konci letošního roku se uživatelé mohou těšit na spuštění prvních panoramatických fotografií v aplikaci Street View s tím, že další místa České republiky přibudou v nadcházejícím roce. Google zároveň plánuje uvést nový operační systém Google Chrome a novou službu Google Wave. Prioritou českého Googlu nyní bude spolupráce s českými firmami všech velikostí, kterým může nabídnout profesionální technologii, díky níž mohou najít a oslovit svoje zákazníky doma i v zahraničí a dál tak rozvíjet svůj byznys.

DODATEČNÉ ÚDAJE

I.Google a uživatelé: více než 40 lokalizovaných služeb a nových funkcí

Za poslední rok se Googlu podařilo uvést 18 nově lokalizovaných uživatelských služeb a funkcí celkově tak rozšířit portfolio pro uživatele na 42.V říjnu 2008 byla spuštěna česká verze videoserveru YouTube, v lednu mobilní operační systém Android a nedávno verze 3.0 prohlížeče Google Chrome. Mezi zcela nové lokální produkty patří Veřejná doprava na Mapách Google, WikiKomentáře ve vyhledávači Google.cz a nový plug-in pro vývojáře Google Chrome Frame.

Zároveň se letos lokální pobočce povedlo dostat 3 české hudební talenty do světového YouTube Symfonického Orchestru nebo zapojit širokou veřejnost do výběru tří krásných českých míst, která budou zmapována pro funkci Google Street View. Zajímavými lokálními projekty byla i Oblíbená místa známých českých osobností na Mapách Google, či speciální kanál YouTube k pořadu Otázky Václava Moravce.

II.Google a firmy: rosteme dvouciferným tempem

Za poslední rok se mezi nová lokální partnerství Googlu přidala multimediální laboratoř a vzdělávací středisko Futuroom společnosti PPF, společnost Centrum Holdings (Atlas.cz a Centrum.cz), jenž využívá jak lokální a globální vyhledávání, tak i další Google produkty, a nově certifikované agentury (Dobrý web, Et Netera, H1 a Mindshare), které rozšířily síť lokálních expertů pro Google reklamní produkty. Kombinací reklamní technologie, lokálních partnerství a růstu podílu vyhledávače na trhu roste i Google reklama ve vyhledávání, a to mezikvartálně dvouciferným tempem.

Portfolio byznysových produktů tvoří v současné době 10 lokalizovaných služeb a kromě reklamního programu Google AdWords (ve vylepšené verzi 3.0 se Simulátorem nabídek) a monetizace vlastního obsahu v rámci programu Google AdSense i několik dalších zdarma dostupných nástrojů pro firmy: nástroj pro tvorbu grafických reklam (Display AdBuilder) nebo pro plánování (Google AdPlanner), analytické nástroje jako Google Analytics a Statistiky vyhledávání Google (Insights for Search) nebo nástroj pro monetizaci API na Mapách Google.

Komerční subjekty mohou jako reklamní platformu využívat i video portál YouTube, na kterém je nově možné vytvořit vlastníprémiový partnerský kanál. YouTube je navíc nejnavštěvovanějším videoserverem v České republice (Nurago, červenec 2009).

III.Google a komunity: podporujeme vývojáře, školy i neziskový sektor

Jelikož se Google stal klíčovým hráčem na českém trhu, chce přispívat i k rozvoji lokálních komunit, jakými jsou čeští vývojáři, žáci a studenti i zdejší neziskové organizace. Letos v listopadu se uskuteční již druhý český Google Developer Day, v létě pak studentský program pro vývojáře Summer of Code. Čeští vývojáři se mohou zapojit i do vývoje open source projektů Google Wave, operačního systému Google Chrome nebo Google Android.

Se školami, neziskovými organizacemi a vývojáři spolupracuje i společenství uživatelů Google produktů Gug.cz, které poskytuje nevládním organizacím poradenství a konzultace k zdarma využívaným Google nástrojům. Mezi programy podporující neziskové organizace patří i Google Grants, jenž umožňují bezplatnou inzerci v rámci služby Google AdWords.

METODOLOGIE PRŮZKUMU

Kvantitativní pozorování

  • 571 českých uživatelů
  • Období: 22. duben až 13. červenec 2009
  • Výzkum se soustředil na pozorování vyhledávacích návyků českých uživatelů
  • Vzorek respondentů byl vybrán tak, aby vhodně reprezentoval českou internetovou populace (pohlaví i věk)Zdroj: Nurago

Kvantitativní výzkum

  • 513 českých uživatelů
  • Období: 1. červenec až 13. červenec 2009
  • 264 účastníků diskuze, kteří odpovídali v dotazníku a 249 dalších dodatečných účastníků diskuze
  • Dotazník byl koncipován tak, aby zjsitil, jak se čeští uživatelé chovají ve vztahu k online vyhledávání
    Zdroj: Insites Consulting

Témata článku: Branding, Google AdSense, Google AdWords, Google Analytics, Grants, Orchestra, Summer, Tempo, Tempus, Wave, Současné období, Search for, Oblíbený videoserver, Nová mapa, Vývojář, Dostupné místo, Primární projekt, Vyhledávač, Vyhledávání, Nové místo

Aktuální číslo časopisu Computer

Test 11 telefonů do 6 000 Kč

Postavte si a přetaktujte počítač

Srovnali jsme 7 sportovních kamer

Která zaměstnání nahradí roboti?