České telefonní sazby za Internet jsou druhé nejdražší

Poskytovatelé internetových služeb opírají svou kritiku vysokých cen Českého Telecomu o údaje nezávislého mezinárodního auditu.
Praha, 18. září 2000 – Bez ohledu na to, že český monopolní operátor Český Telecom veřejně popírá, že jeho telefonní sazby za přístup k internetu v České republice by byly dražší než v západoevropských zemích, poslední statistiky Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) ukazují, že při porovnání úrovní národního důchodu je Česká republika druhou nejdražší zemí ze všech 29 členských zemí, pokud jde o telefonní sazby za připojení k internetu.

Statistiky OECD předaly českým sdělovacím prostředkům národní poskytovatelé internetového připojení, aby podpořili svou současnou kritiku monopolu českého telefonního operátora, který vůči spotřebitelům používá přemrštěné ceny a současně se mu nedaří podporovat rozvoj internetu v České republice. Údaje zveřejněné poskytovateli internetového připojení doprovází stanovisko, znovu společně vydané Naveedem Gillem, generálním ředitelem společnosti World Online, Michalem Čupou, generálním ředitelem společnosti Contactel, Clemensem Wohlmuthem, členem správní rady společnosti Czech On Line, a Vojtěchem Vrbou, předsedou výkonného výboru NIX.CZ (Sdružení českých poskytovatelů internetu).

"Stejně jako celý obor internetových služeb i všichni čeští uživatelé internetu musí být zklamáni lehkovážnou a odmítavou veřejnou reakcí Českého Telecomu na naši kritiku jeho politiky v oblasti telefonních sazeb," uvádí se v úvodu stanoviska. "Jedinou dosavadní obranou monopolního operátora bylo, že jeho internetové sazby nejsou nejvyšší v Evropě, což je pro české uživatele stěží útěchou, a že v některých sazbách mimo špičku je dokonce levnější než některé evropské země. Je zřejmé, že Český Telecom buď nedokáže nebo nechce připustit, že jeho současná úroveň telefonních sazeb se nedá obhájit, zejména vezmou-li se v úvahu průměrné příjmy českých spotřebitelů a srovnají-li se s příjmy obyvatel v západní Evropě."

Stanovisko poskytovatelů internetového připojení pokračuje: "Výsledky šetření OECD jasně ukazují, že sazby za spojení ve špičce za 20 hodin připojení k internetu v České republice - stejně tak jako za 30 či 40 hodin - jsou vyšší než činí průměr OECD. Navíc - i když to Český Telecom popírá - obyvatelé České republiky zaplatí za hodinu svého připojení k internetu ve špičce více než uživatelé v Německu, Francii, Itálii a mnoha dalších západoevropských zemích. To je hlavním důvodem, proč jsme se již po řadu měsíců obraceli na Český Telecom se žádostí o prodloužení doby mimo špičku na maximálně možnou délku. Naším absolutně minimálním požadavkem bylo její prodloužení o 4 hodiny tak, aby začínala v 17:00 a aby celá doba mimo špičku byla hodnocena nejnižším tarifem. Jako odpověď na naši kritiku oznámil Český Telecom, že rozhodnutí prodloužit v rámci tarifu Internet 2000 dobu mimo špičku pouze o 2 hodiny (se začátkem v 19:00) bylo jeho vlastní. To, bohužel pro české uživatele, je pravdou."

"Považujeme za důležité zopakovat," uvádějí poskytovatelé internetových služeb, "že z naší strany šlo o žádost, kterou Český Telecom odmítl a kterou jsme považovali za minimální požadavek, jemuž monopolní operátor vyhoví. Obor poskytovatelů internetových služeb upřednostňuje co nejširší otevření možností pro využití internetu, především cestou snížení sazeb a cestou liberalizace trhu. Ale jak již Český Telecom tak hrdě oznámil, pravomoci pro konečné rozhodnutí má právě on."

Poskytovatelé internetových služeb prohlašují: "Postavení České republiky v žebříčku OECD jako země s druhou nejdražší telefonní sazbou za připojení k internetu zohledňuje faktor, ke kterému je Český Telecom stále hluchý. Týká se měření podle parity kupní síly (PPP – „purchasing power parity“). Český Telecom neustále obhajuje své sazby jako „srovnatelné“ se sazbami, které musí platit uživatelé v západní Evropě. Pro českého uživatele, jehož průměrné příjmy se pohybují mezi jednou čtvrtinou až jednou šestinou průměrných příjmů v západní Evropě, se tato přesná statistika jeví přímo tragickou. Ačkoliv monopolní operátor nedávno změnil své jméno na „Český Telecom“, aby před uživateli zdůraznil svůj český image, zdá se, že jeho jméno má vztah pouze k lokalizaci jeho umístění na mapě Evropy. Jeho nový slogan „Víc než jen slova“ zní skutečně velmi prázdně."

V závěru stanoviska poskytovatelů internetového připojení se uvádí: "Uvedená data OECD nás naplňují přesvědčením, že na ně bude brán ohled při jednáních mezi Českým Telecomem a příslušným regulačním orgánem o nových sazbách pro příští rok."

Diskuze (3) Další článek: Altavista propouští 25 % zaměstnanců

Témata článku: , , , , , , ,