České a slovenské finále soutěže Imagine Cup 2007 má vítěze

Praha — 4. května, 2007. Vítězi českého a slovenského finále soutěže Imagine Cup 2007 se staly týmy studentů z Vysokého učení technického v Brně s projektem SilentBooks za Českou republiku a ze Slovenské technické univerzity v Bratislavě s projektem S.M.I.L.E za Slovenskou republiku.

Toto finále proběhlo a bylo slavnostně vyhlášeno v Praze 4. května. Pražského finále se účastnilo celkem osm studentských týmů (šest z České republiky, dva ze Slovenska) z šesti univerzit a vysokých škol. Záštitu nad soutěží Imagine Cup 2007 pro Českou a Slovenskou republiku poskytla ministryně školství, mládeže a tělovýchovy České republiky Dana Kuchtová. Finálového klání se účastnil také evropský komisař pro vzdělávání, odbornou přípravu, kulturu a multilingvismus Ján Figeľ.

Týmy v letošním roce zpracovávaly své projekty na téma „Představte si svět, kde technologie umožňují lepší vzdělání všem.“

„Projekt SilentBooks pomáhá neslyšícím přijímat informace v jejich nativním jazyce, ve znakové řeči,“ říká Aleš Šturala, mluvčí vítězného českého týmu studentů z Vysokého učení technického v Brně. „Ve školách, kde neslyšící děti nedokážou přijímat informace ve formátu jiném než je právě znaková řeč, může tento projekt velice pomoci žákům při výuce. Projekt řeší problém, kdy lidé mohou komunikovat pouze v podobě gest a nemohou si běžné informace zaznamenat, odnést a studovat například doma,“ dodává Aleš Šturala.

„Projekt S.M.I.L.E. spojuje výhody interaktivních vzdělávacích materiálů a populárních počítačových her tak, že umožňuje učitelům jednoduše a efektivně transformovat studijní materiály do trojrozměrných vzdělávacích her, které mohou hrát všichni - zdravé děti i ty se zdravotním postižením.,“ říká Peter Jurnečka, mluvčí vítězného slovenského týmu studentů ze Slovenské technické univerzity v Bratislavě.

„Domnívám se, že soutěž Imagine Cup je velkým přínosem pro rozvoj studentů a tím i lokální ekonomiky. Vítězné týmy potvrzují, že když studentům umožníme rozvinout jejich potenciál a kreativitu v podobné soutěži, a poskytneme jim prostor pro vyzkoušení získaných znalosti při řešení praktických úkolů, jsou sami schopni přijít s inovativním řešením. Tato řešení vysoce oceňují zástupci komerční sféry, díky kterým soutěž může probíhat, a kteří jsou schopni pomoci studentům s realizací jejich projektů v praxi,“ pochválila vítězné týmy ministryně školství, mládeže a tělovýchovy České republiky Dana Kuchtová.

„Imagine Cup je klíčovou iniciativou propagování Lisabonské vize a strategie a formování budoucnosti vzdělávání s využitím nových technologií. Evropa, a tedy i Česká a Slovenská republika, se snaží budovat společnost založenou na inovacích a vzdělané populaci. Poté, co jsem viděl přihlášené projekty a mluvil se soutěžícími, byl jsem potěšený, že soutěž jako je tato povzbudila studenty v porozumění potenciálu technologií ve výuce a jejich přínosu pro výuku,“ říká Ján Figeľ, evropský komisař pro vzdělávání, odbornou přípravu, kulturu a multilingvismus. „Imagine Cup je nejlepším praxí pro rozvoj inovativních a v praxi uskutečnitelných projektů, které pomohou využít potenciál informačních technologií v každodenním životě a v kariéře studentů. Ti mohou zlepšit kreativitu a lépe využít talent studentů a budoucích uživatelů jejich řešení,“ dodává Ján Figeľ.

„Studenti, kteří se účastnili českého a slovenského finále rozhodně nemusejí mít strach o svoji budoucí kariéru. Už nyní je vidět, že mají velký potenciál a v budoucnu ho budou ještě dále rozvíjet. Smyslem soutěže Imagine Cup je hledat podobné talenty, kteří budou přínosem pro každou firmu fungující v České a Slovenské republice,“ říká Markéta Bauerová, obchodní ředitelka pro sektor veřejné správy společnosti Microsoft v České republice. „Jsme rádi, že můžeme podobnou soutěž podporovat, protože i Microsoft vidí budoucnost ve znalostní ekonomice a využívání nejmodernějších technologií,“ dodává Markéta Bauerová.

Vítězové českého a slovenského finále se již nyní mohou těšit na celosvětové finále v jihokorejském Soulu. Vítězný tým ve  finále čeká odměna 25 tisíc dolarů. Nejúspěšnější finalisté českého a slovenského kola Imagine Cupu 2007 obdrží vlastní herní konzolu XBox 360 a plně hrazenou cestu na finále soutěže v Jižní Koreji.

Soutěž Imagine Cup je celosvětová technologická soutěž s dlouholetou tradicí určená pro studenty středních a vysokých škol. Cílem soutěže je inspirovat mladé lidi k využití informačních technologií při zvyšování kvality lidského života. Soutěž Imagine Cup byla vyhlášena společností Microsoft poprvé před čtyřmi lety. Počet doposud registrovaných účastníků, kteří pocházejí z více než 100 zemí světa, přesahuje hranici 100 000. Loňský ročník byl úspěšný i pro české studenty, kteří zaujali svým navigačním systémem pro nevidomé a zrakově postižené.

Úspěšné projekty českého finále Imagine Cup 2007 ve vyhlašované kategorii Softwarový design

  1. místo – Projekt Silent Books, tým studentů z Vysokého učení technického v Brně. Projekt Silent Books má za cíl neslyšícím osobám poskytnout informace ve znakové řeči. Znaková řeč je nativím jazykem takto postižených lidí. První jazyk, který se naučí je právě znaková řeč. Námi používaný jazyk jako například čeština je pro ně jazyk umělý, tito lidé nemůžou kvůli svému postižení tímto jazykem komunikovat, slova jsou pro ně pouze posloupnost znaků, jejichž zvukovou podobu na rozdíl od zdravých lidí neznají, což je dosti podstatný problém, pokud se neslyšící lidé učí český nebo jiný mluvený jazyk.
  2. místo – Projekt Universal Learning Studio, tým studentů ze Střední průmyslové školy Třebíč. Cílem Universal Learning Studio je poskytnutí kvalitnějších pomůcek k výuce. Projekt je rozčleněn do několika částí, přičemž každá z nich plní svůj zvláštní úkol. Mezi moduly patří výuková databáze, nástroje pro zkoušení, přehrávač médií s editorem titulků, databáze pro ukládání médií a dokumentů a v neposlední řadě několik vzdělávacích modulů. Mezi ně patři i modul třírozměrné chemické laboratoře, ve které lze provádět své pokusy bez jakéhokoliv rizika výbuchu či újmy na zdraví.
  3. místo – Projekt IGraCzech (Interactive Graphs from Czech Republic), tým studentů z Vysoké školy báňské - TU Ostrava. iGraCzech je systém, který dokáže odpovědět na jakoukoli otázku, což je základem kvalitního vzdělání. Pokud nedokáže vyhledat odpověď sám prostřednictvím fulltextového vyhledávání v typických internetových znalostních databázích typu Wikipedia, nalezne uživatele nebo skupinu uživatelů, kteří buď odpověď znají, nebo budou vědět o někom, kdo by dané problematice mohl rozumět. Pro získání informací od ostatních uživatelů bude systém využívat sociální síť registrovaných uživatelů s jasně definovanými pravidly řízení.

Úspěšné projekty slovenského finále Imagine Cup 2007 ve vyhlašované kategorii Softwarový design

  1. místo – Projekt S.M.I.L.E. (Smart Multipurpose Interactive Learning Environment), tým studentů ze Slovenské technické univerzity v Bratislavě. S.M.I.L.E. (Smart Multipurpose Interactive Learning Environment) spojuje výhody interaktivních vzdělávacích materiálů a populárních počítačových her tak, že umožňuje učitelům jednoduše a efektivně transformovat studijní materiály do trojrozměrných vzdělávacích her, které mohou hrát všichni - zdravé děti i ty se zdravotním postižením.
  2. místo – Projekt Omega (Online Multiplayer Educational Game), tým studentů ze Slovenské technické univerzity v Bratislavě. Omega představuje výukovou hru, ve které mají hráči možnost vzájemně interagovat. Naší cílovou skupinou jsou děti předškolního a ranně školního věku. Pro děti v tomto věku je základ dobrého vzdělávání velmi důležitým úkolem. V tomto věku dochází k nejrychlejšímu rozvoji a začínají se projevovat velké rozdíly v jejich vývoji. Často se v předškolním věku ukáže, na co má dítě talent a ten je důležité rozvíjet. Zároveň je nutné, aby se při výuce zohlednily rozdíly mezi jednotlivými dětmi.

Partnery letošního ročníku soutěže Imagine Cup jsou společnosti Cígler Software a internetový portál Atlas.

Váš názor Další článek: VMware Workstation 6.0: celá řada vylepšení

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,