Z laboratoří Microsoftu: klávesnice rozeznávající sílu stisku

Zařízení, u kterého ještě ani Microsoft neví, k čemu by se dalo využít – „analogová“ klávesnice, která nejen že rozezná stisk libovolného počtu kláves, ale také sílu stisku každé z nich.

Microsoft představil veřejnosti prototyp klávesnice, která je díky úpravě schopná rozeznávat až 256 úrovní tlaku, jaký uživatel na klávesu vyvíjí.

Zvenčí vypadá celkem obyčejně a při stisku byste ji asi také nerozeznali od běžné klávesnice.

image003.jpg image001.jpg

K výrobě lze využít stávajících technologií, protože ani zevnitř se příliš neliší od běžných klávesnic s gumovou membránou. Změnila se ale trojice fólií s kontaktními ploškami – potisk na spodní plošce tlačítka má tvar, který umožňuje lépe měřit, na jak velké ploše jsou obě fólie v kontaktu.

spodni.jpg vrstva2.jpgvrstva3.jpg

Tip: Jak to vypadá uvnitř klasické klávesnice se můžete podívat v článku Co dokáže pár kapek čaje: anatomie MS Natural 4000

Signál zpracovávají jednoduché obvody a celé zařízení se připojuje přes USB, ani v tomto ohledu tedy hromadné výrobě zařízení nic nebrání.

Co je také úžasné, je skutečnost, že každý ze snímačů funguje nezávisle na ostatních. Na rozdíl od drtivé většiny „moderních“ klávesnic, které kvůli úspornějším obvodům a detekci stisku kláves po maticích zvládají maximálně dvě až čtyři současně stisknuté klávesy najednou, se klávesnice chová stejně, jako by podporovala tzv. N-key rollover. Znamená to, že dokáže registrovat stisk i puštění jakékoliv klávesy nezávisle na ostatních, nebo chcete-li jinak, rozpozná libovolný počet kláves stisknutých najednou.

Něco mezi klávesnicí a joystickem

Můžeme se na ni dívat podobně, jako na analogové joysticky či gamepady. Samozřejmě nefunguje stejně – zatímco u joysticků je za všech okolností známá poloha páky (resp. jednotlivých os), klávesnice rozezná úhoz a jeho intenzitu stejně jako klasická až v okamžiku, kdy dojde k překonání odporu klávesy, která se poroučí dolů a přimáčkne k sobě obě fólie s kontaktními ploškami. Z prohýbání klávesnice na videu je zřejmé, že k dosažení nejvyšších úrovní tlaku je třeba docela zabrat.

Přestože to vypadá, že v Microsoftu zatím spíše přemýšlí, jak a k čemu by se toto zařízení mohlo hodit, na prezentačním videu už je předvedeno několik zajímavých možností, jak snímání využít.

Na prvním ukázkovém videu předvádí konstruktéři schopnost snímání intenzity stisku na barevných čtverečcích. Se vzrůstajícím tlakem se mění ze zelené na červenou a roste jeho velikost.

intenzita.jpg

Logickým využitím je intuitivní ovládání her, kde různá intenzita stisku umožní pohybovat se různou rychlostí či skákat různě vysoko.

Při psaní lze různou intenzitu stisku využít třeba pro odlišné formátování textu – ať už jde o různé vyjádření emocí změnou velikostí či stylu písma třeba v instant messengerech (Což bY Asi OcEnIlI NěqTeří tEeNaGeřI), nebo využití při psaní běžného textu, kdy silnější stisk písmenka může nahradit tučné písmo či Shift, nebo pro úpravy textu, kdy se s jemným stiskem backspace se smaže jeden znak a silnějším stiskem celé slovo.

Měření tlaku lze využít i při detekci překlepů – v okamžiku, kdy stisknete omylem více kláves najednou, lze snáze vyhodnotit, zda byly některé klávesy stisknuty nechtěně, protože jsou zmáčknuté s nižší intenzitou.

Klávesnici lze rovněž využít jako multitouch zařízení s velmi nízkým stupněm rozlišení (elegantní opis toho, že když se po klávesnici pěstí, může fungovat podobně, jako touchpad, po kterém se klouže prstem) a rozeznávat rozličná gesta (třeba virtuální joystick, který lze ovládat pouhým převalováním ruky po klávesnici).

fist 2.jpg

Najde se důvod, proč ji vyrábět?

Microsoft zatím nemluví o tom, že by klávesnici hodlal uvést na trh. Veřejnosti ji ale představil proto, že je součástí studentské soutěže probíhající při příležitosti sympózia UIST 2009 (User Interface Software and Technology), které se koná v řijnu v kanadské Viktorii. Cílem klání je vyvinout nové způsoby interakce s počítačem realizované prostřednictvím této klávesnice. Vítány jsou všechny nápady, ať už užitečné, nebo jen tak pro legraci.

Studenti (i mimo USA), kteří mají zajímavý nápad, jak schopnosti tohoto zařízení využít, se mohou přihlásit do 15. srpna. V případě, že bude přihlášek více než dostupných vzorků proběhne selekce a prvního září by měli soutěžící obdržet vzorky klávesnic. Na vývoj softwaru budou mít přibližně měsíc a 5. října probíhá soutěž, jejíž výsledky budou oznámeny o den později. Vyhlášeny jsou tři kategorie – nejužitečnější, nejlépe implementované a nejkreativnější využití a v každé z nich získá autor vítězného projektu odměnu dva tisíce dolarů.

Microsoft by rád, kdyby ze soutěže vzešla tzv. killer app – tak se označují aplikace, které zákazníky přimějí k nákupu nového zařízení, pro něž se zatím hledá uplatnění, a pomohou k jeho rozšíření. Uvidíme, jestli o této novince po skončení soutěže ještě uslyšíme.

Diskuze (23) Další článek: Vladstudio: přístup k prémiovým tapetám pro monitor tři měsíce zdarma

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,