Facebook | Sociální sítě | Meta

Vzpomínáte, když byla všude francouzská vlajka? Facebook znovu omezuje rámečky u profilových fotek

Již sedm let můžete své profilové fotografie na největší sociální síti zdobit různými rámečky, kterými dáváte najevo svou podporu sportovním týmům, ale také různým významným událostem, svátkům a akcím.

Zřejmě největšího rozšíření se dočkala francouzská vlajka, která platí za specifickou odnož rámečků a za jednu z prvních vlaštovek. V Paříži během série teroristických útoků v listopadu 2015 zemřelo téměř 140 lidí včetně útočníků. Každý si pak na největší sociální síti směl svou profilovou fotografii překrýt vlajkou – mělo jít o projev solidarity.

fb ramecky.jpg
Rámečky běžně vypadají např. takto
(foto: blog Meta for GPA)

Loni Facebook tvorbu rámečků omezil na tzv. autoritativní organizace. Od 21. března je omezí ještě více. Konkrétně nebude možné používat rámečky od neschválených stránek a profilů. Nadále bude možné nastavit si rámeček pouze od vládních organizací a služeb nebo autorit poskytujících informace o covidu-19.

Změna prý reflektuje dlouhodobou podporu vyjadřování lidí v oblasti politických názorů nebo spolehlivých informací o zdraví. Z covidových autorit Meta jmenuje WHO, UNICEF, americkou CDC nebo národní ministerstva zdraví. Vládní služby a organizace zahrnují obecní a státní úřady nebo např. lokální bezpečnostní složky.

Boj s dezinformacemi

Dosud nastavené rámečky Facebook svým uživatelkám a uživatelům neodejme, jen nepovolí další tvorbu stránkám či profilům, které nespadají do výše uvedených kategorií. Od podzimu 2020 Facebook podle nových pravidel odmítá reklamy odrazující od očkování, což tehdy v USA doplnil kampaní za podporu očkování proti chřipce.

Loni v květnu vyšlo najevo, že Facebook se chce zbavit rámečků vyjadřujících negativní postoj k vakcinaci, ale částečně se mu to nedaří. Ve Spojených státech byl tehdy ve velké míře využíván mj. rámeček s tvrzením, že dotyčná osoba důvěřuje svému imunitnímu systému více než vakcíně. Upozornil na to CNBC.

Rámečky porušovaly pravidla Facebooku, který je ale nezvládal odstraňovat. Nová pravidla představují určité vyvrcholení stahy, jak zabránit šířením informací zpochybňujících efektivitu vakcíny oproti imunitnímu systému a jiných nepravd týkajících se covidové pandemie.

Empatie, nebo sobectví? Rámečky rozpoutaly debatu

Rámečky vznikly s dobrým úmyslem, tj. pozitivně podpořit události nebo subjekty, v minulosti se ale už staly předmětem sporů. V širší debatě zaznívala kritika používání francouzských vlajek v příkladu, který jsem uvedl na začátku článku. Vlajka v profilové fotografii může představovat vyjádření podpory a solidarity.

Současně však staví do centra pozornosti samotný terorismus. A také ty, kteří si takto profilový snímek upraví. Rurik Bradbury, který roky paroduje „thinkfluencery“, pro The Washington Post řekl, že kampaň z hlediska PR představovala výhru pro Facebook, byť díky platformě lidé rovněž mohli dát vědět svým blízkým, zda jsou v pořádku.

Současně gesta masy lidí ohodnotil jako sobecká, protože většina z nich s Paříží neměla nic společného a událost využila, aby zachytila část pozornosti. (Nešlo pouze o profilové obrázky.) Bradbury neocenil ani šíření neověřených informací v prvních fázích vyrovnávání se s útoky.

Rámečky ustupují dlouhodobě

Za francouzskou vlajkou v profilovém snímku dokonce stál sám Facebookaktivně vyzýval, aby si ji lidé nastavili. Empatie se tak proměnila na mem, píše Megan Garber pro The Atlantic. Online aktivitám, které mají prosazovat nebo podpořit sociální, politické a jiné názory či činnosti, se někdy negativně přezdívá slacktivismus. Vyznačuje se minimálním úsilím a dopadem.

paris meme fb.jpeg
Jeden z memů vzniklých v reakci na masového použití
francouzské vlajky na Facebooku v roce 2015 (foto: Cheezburger)

Část kritiky spojená s facebookovým rámečkem před lety mířila jiným směrem. Zatímco Francii se dostal dostatek pozornosti a internetové empatie, velký útok o den dřív zasáhl Libanon. Dvojice sebevražedných útočníků výbušninami připravila o život více než 40 lidí. Necelé dva týdny předtím exploze v letadle Metrojetu zabila 224 lidí.

Za všemi třemi útoky stála stejná organizace, Paříži se ale jako jediné dostalo takové péče Facebooku, byť nešlo jen o sociální síť. Od útoků ve Francii a po vlně kritiky už sociální síť podobné gesto s rámečkem nezopakovala. Komunitou vytvořené rámečky podle Business Insideru nikdy nedosáhly takové popularity. S odstupem několika let vyklidí pole ještě více.

Zdroje: blog Meta for GPA via Social Media Today | Business Insider | Centrum nápovědy pro Facebook | CNBC | Meta Newsroom | The New York Times | Observer | The Washington Post

Diskuze (5) Další článek: Vozítko Curiosity zachytilo mraky plující po obloze Marsu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,