Facebook | Sociální sítě

Víra, politické přesvědčení i preference při nákupech: Zjistěte si, co všechno o vás Facebook ví

  • Facebook dokáže s nasbíraných dat sestavit kompletní obraz osobnosti
  • Zjistí vše od aktuálních zájmů až po politické preference
  • Doplněk do prohlížeče demonstruje alespoň část těchto analytických schopností

Firmy jako je Google, Microsoft nebo Facebook mají o každém z nás dokonalý přehled – přesně znají naše denní rozvrhy, oblíbené stránky, často vyhledávané zboží a stejně tak osobní data jako je pohlaví, věk nebo rodinný stav. Facebook navíc může těžit z aktivity na největší sociální síti, kde může sestavit kompletní obraz osobnosti.

Doplněk Data Selfie do prohlížečů (nativně pro Chrome, funguje i v Opeře) se snaží alespoň z části simulovat algoritmy Facebooku, které skládají informace o každém uživateli. Zároveň může sloužit jako vaše podrobná statistika využívání největší sociální sítě. Vyzkoušeli jsme ho.

Posbírá vše podstatné

Data Selfie po nainstalování sleduje všechny vaše kroky na Facebooku – přesně měří čas strávený nad jednotlivými příspěvky, přiřazuje je k jednotlivým stránkám či přátelům, rozlišuje kliknutí na odkazy, lajknutí příspěvku nebo klíčová slova. Rovněž sleduje všechny osobní příspěvky – v jazycích jako je angličtina nebo němčina dokáže roztřídit i klíčová slova. V češtině tohle samozřejmě chybí.

Všechny nasbírané údaje jsou anonymizovány a jejich nezbytná část odeslána ke zpracování. O to se stará algoritmus Apply Magic Sauce, který je vyvíjen na Univerzitě v Cambridge a slouží právě pro sestavení osobnosti z digitálních údajů. O potřebný výkon a zpracování se potom stará IBM Watson.

Facebook vás zná líp než rodina

Základní přenášená data tak tvoří především analýza příspěvků, které uživatele zajímají a také informace o často navštěvovaných, lajkovaných nebo sledovaných stránkách na Facebooku. Díky tomu může algoritmus zjistit nejen zájmy, ale také podrobnosti o osobnosti uživatele.

Vše je následně interpretováno v přehledných grafech, v nichž najdete nejen statistiky toho, kde na Facebooku strávíte nejvíc času, ale primárně právě osobnostní analýzu. Nejzajímavější tak bude graf s názvem Personality Prediction, v němž se dozvíte to, zda jste v uvažování konzervativnější, nebo liberálnější, zda reaguje spontánně, či rozvážněji nebo zda patříte k extrovertům, či introvertům. Nechybí potom ani informace o tom, jak se stavíte k práci v kolektivu nebo o tom, jak výrazně dáváte najevo svoje emoce.

Za sebe můžu říct, že si Data Selfie se sestavením obrazu mé osobnosti poradil až nečekaně dobře – a to i přesto, že Facebook využívám pouze pasivně a algoritmus tak nemohl čerpat z mnou tvořeného obsahu.

Politika nebo víra? Ví vše

Další grafy se potom postarají o odhad vyznávané víry a také politického přesvědčení. Tady vás čeká graf toho, zda patříte spíše k zastáncům konzervativní či liberální politiky a najdeme zde rovněž případné přiklonění k libertarianismu.

U mě se opět jednalo o podobné údaje, kterými bych sám svoje preference popsal – mírně převažující liberální směr nad konzervatismem doplněný o část nezájmu o politické dění.

Pokud si Data Selfie nainstaluje uživatel využívající Facebook jednom z podporovaných jazyků (angličtina, němčina, francouzština, italština, portugalština, ruština, španělština, švédština), pak se mu otevřou i další možnosti analýzy.

K dispozici tak budou klíčová slova, která se nejvíc objevují nejen v psaných příspěvcích, ale také v obsahu, který je konzumován. Z toho lze následně snadno vyčíst, co uživatele v dané období nejvíc zajímá což rovněž může korelovat s aktuálními trendy v sociální bublině. Na screenshotech nad článkem si tak můžete prohlédnout, jak asi vypadala analýza velké části Američanů během ledna, kdy vrcholily prezidentské volby.

Popis osobnosti za 4 měsíce

Data Selfie sbírá jen část dat, která jsou dostupná při používání Facebooku. Samotný provozovatel jich však má k dispozici ještě mnohem víc a připočíst musíme také uživatelská data, která získává Facebook od svých partnerů. Od těch se tak může dozvědět přesnější informace o používání webu nebo samotných nákupech, které na první pohled nemají s Facebookem nic společného.

I přesto, že doplněk Data Selfie o mě zjistil jen část údajů, za čtyři měsíce analýzy dokázal sestavit poměrně přesný popis mé osobnosti. Samozřejmě ne vše bude stoprocentně sedět, ale psychologa nemá Data Selfie nahrazovat – jde především o demonstraci toho, co jde z používání Facebooku získat. A je toho dost.

úvodní fotografie: Dennis Skley (CC BY-ND 2.0)

Diskuze (33) Další článek: HoloLens v letadle: Novozélandské aerolinky testují letušky s rozšířenou realitou

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,