Firmy jako je Google, Microsoft nebo Facebook mají o každém z nás dokonalý přehled – přesně znají naše denní rozvrhy, oblíbené stránky, často vyhledávané zboží a stejně tak osobní data jako je pohlaví, věk nebo rodinný stav. Facebook navíc může těžit z aktivity na největší sociální síti, kde může sestavit kompletní obraz osobnosti.
Doplněk Data Selfie do prohlížečů (nativně pro Chrome, funguje i v Opeře) se snaží alespoň z části simulovat algoritmy Facebooku, které skládají informace o každém uživateli. Zároveň může sloužit jako vaše podrobná statistika využívání největší sociální sítě. Vyzkoušeli jsme ho.
Posbírá vše podstatné
Data Selfie po nainstalování sleduje všechny vaše kroky na Facebooku – přesně měří čas strávený nad jednotlivými příspěvky, přiřazuje je k jednotlivým stránkám či přátelům, rozlišuje kliknutí na odkazy, lajknutí příspěvku nebo klíčová slova. Rovněž sleduje všechny osobní příspěvky – v jazycích jako je angličtina nebo němčina dokáže roztřídit i klíčová slova. V češtině tohle samozřejmě chybí.
Všechny nasbírané údaje jsou anonymizovány a jejich nezbytná část odeslána ke zpracování. O to se stará algoritmus Apply Magic Sauce, který je vyvíjen na Univerzitě v Cambridge a slouží právě pro sestavení osobnosti z digitálních údajů. O potřebný výkon a zpracování se potom stará IBM Watson.
Facebook vás zná líp než rodina
Základní přenášená data tak tvoří především analýza příspěvků, které uživatele zajímají a také informace o často navštěvovaných, lajkovaných nebo sledovaných stránkách na Facebooku. Díky tomu může algoritmus zjistit nejen zájmy, ale také podrobnosti o osobnosti uživatele.
Vše je následně interpretováno v přehledných grafech, v nichž najdete nejen statistiky toho, kde na Facebooku strávíte nejvíc času, ale primárně právě osobnostní analýzu. Nejzajímavější tak bude graf s názvem Personality Prediction, v němž se dozvíte to, zda jste v uvažování konzervativnější, nebo liberálnější, zda reaguje spontánně, či rozvážněji nebo zda patříte k extrovertům, či introvertům. Nechybí potom ani informace o tom, jak se stavíte k práci v kolektivu nebo o tom, jak výrazně dáváte najevo svoje emoce.
Za sebe můžu říct, že si Data Selfie se sestavením obrazu mé osobnosti poradil až nečekaně dobře – a to i přesto, že Facebook využívám pouze pasivně a algoritmus tak nemohl čerpat z mnou tvořeného obsahu.
Politika nebo víra? Ví vše
Další grafy se potom postarají o odhad vyznávané víry a také politického přesvědčení. Tady vás čeká graf toho, zda patříte spíše k zastáncům konzervativní či liberální politiky a najdeme zde rovněž případné přiklonění k libertarianismu.
U mě se opět jednalo o podobné údaje, kterými bych sám svoje preference popsal – mírně převažující liberální směr nad konzervatismem doplněný o část nezájmu o politické dění.
Pokud si Data Selfie nainstaluje uživatel využívající Facebook jednom z podporovaných jazyků (angličtina, němčina, francouzština, italština, portugalština, ruština, španělština, švédština), pak se mu otevřou i další možnosti analýzy.
K dispozici tak budou klíčová slova, která se nejvíc objevují nejen v psaných příspěvcích, ale také v obsahu, který je konzumován. Z toho lze následně snadno vyčíst, co uživatele v dané období nejvíc zajímá což rovněž může korelovat s aktuálními trendy v sociální bublině. Na screenshotech nad článkem si tak můžete prohlédnout, jak asi vypadala analýza velké části Američanů během ledna, kdy vrcholily prezidentské volby.
Popis osobnosti za 4 měsíce
Data Selfie sbírá jen část dat, která jsou dostupná při používání Facebooku. Samotný provozovatel jich však má k dispozici ještě mnohem víc a připočíst musíme také uživatelská data, která získává Facebook od svých partnerů. Od těch se tak může dozvědět přesnější informace o používání webu nebo samotných nákupech, které na první pohled nemají s Facebookem nic společného.
I přesto, že doplněk Data Selfie o mě zjistil jen část údajů, za čtyři měsíce analýzy dokázal sestavit poměrně přesný popis mé osobnosti. Samozřejmě ne vše bude stoprocentně sedět, ale psychologa nemá Data Selfie nahrazovat – jde především o demonstraci toho, co jde z používání Facebooku získat. A je toho dost.
úvodní fotografie: Dennis Skley (CC BY-ND 2.0)