V zajetí nevyžádané pošty: Už máte svůj hrob?

Více než dvě třetiny e-mailů tvoří spam. Přes veškeré pokusy o nápravu se této infekci na internetu daří čím dál tím lépe.

Společnost Symantec každý měsíc publikuje zprávu o vývoji spamu na internetu. Součástí reportu nejsou jen statistická čísla, ale i nejrůznější trendy a ocenění „Spammers Hall of Shame“ pro nejostudnější nevyžádanou poštu.

Závěry reportu vychází z projektu Global Intelligence Network. Jedná se o složitou infrastrukturu více než 150 milionů antivirových senzorů, dvou milionů poštovních schránek, které mají roli návnad, čtyřiceti tisíc firewallových senzorů a šesti tisíc monitorovacích systémů ve 180 zemích světa.

Vše začalo na západním pobřeží

Ač je to k nevíře, 78,5% veškeré elektronické počty dnes tvoří spam. Význam růstu nevyžádané pošty dokládá jednoduché srovnání  v první polovině minulého roku podle Symantecu představoval spam v průměru „pouze“ 61% elektronické komunikace.

spam_v_roce_2007.jpg
Vývoj růstu spamu v roce 2007

Nebývalo tomu tak ale vždy. Historické počátky nevyžádané pošty se zpravidla datují do roku 1978. Oním prvním spamem byla pozvánka na předvádění nových produktů společnosti Digital Equipment Corporation, kterou 1. května odeslal marketingový zástupce Gary Thuerk.

Nebylo by na tom však nic zvláštního, kdyby poštovní zprávu neposlal prakticky do všech schránek na západním pobřeží USA v tehdejší síti ARPANET. Kde všechny kontakty získal? Snadno – z dostupného tištěného seznamu. Pomalu se rodící síť jednoduše neznala bezpečnostní pravidla, která bychom dnes měli považovat za naprostou samozřejmost.

Tip: Text prvního spamu s největším seznamem příjemců najdete na webové adrese TheLongestListOf…

Spam nabízí především zboží a internetové produkty

Téměř polovina veškeré nevyžádané pošty představuje reklamu na zboží a nejrůznější internetové produkty. Hříčkou osudu je, že se v případě internetových produktů podle Symantecu povětšinou jedná o reklamu na antispyware řešení.

Tradičně silné zastoupení má také zdravotní péče, která ukousla z koláče 12% veškeré nevyžádané pošty. Jedná se o reklamu na nejrůznější medikamenty a zdravotní pomůcky. Finanční sektor naopak šíří po internetu nabídky půjček, realitní marketing a pochybné investiční pobídky.

spamkolacek.jpg
Nevyžádaná pošta podle typu obsahu

Velmi nebezpečným typem spamu jsou tzv. „Scams“. Do této kategorie patří pyramidové hry, i u nás časté „nigerijské investice“ a nejrůznější řetězové dopisy. „Leisure“ se svým osmiprocentním zastoupením představuje online hry, kasina, oznámení nejrůznějších výher apod.

Po šesti procentech je zastoupený phishing, tedy podvodné stránky typicky s oznámením ukončení platnosti vaši karty, záporného zůstatku na vašem účtu aj., a obsah pro dospělé, tedy zejména pornografie a erotické seznamovací kanceláře.

Bankovní phishing už i v České republice

Březnový Symantec Spam Report také reaguje na sezónní trendy. V únoru tak váš filtr nevyžádané pošty určitě zachytil nevyžádané zprávy s tématem významných amerických událostí – Super Bowl, Valentine’s Day, President’s Day a MDŽ – v mezinárodním kontextu známý jako International Women’s Day, který připadá na osmý březen.

Spammeři využili také lednové sněhové kalamity v Číně. Symantec zachytil čínský spam, který vyžadoval opětovné potvrzení doručení poštovního balíku. Během kalamity totiž zkolaboval dopravní systém včetně poštovních služeb a typický případ phishingu tak zamotal hlavu nejednomu obyvateli Pekingu, jelikož navštívená stránka obsahovala pouze osobní blog s nabídkou širokého spektra produktů.

chinesseblizzard.jpg spamcs.jpg
Tuto nabídku objevili ve svých schránkách Číňané během sněhové kalamity, Česká spořitelna je zase pod útokem strojově překládaných phishingových nabídek

Čína je z mnoha důvodů místem zaslíbeným pro novou generaci spammerů. Svědčí o tom i podvodné stránky České spořitelny, na které nás již několik týdnů upozorňují čtenáři. Většina těchto podvodných webů je hostována právě na čínských serverech a doménách.

Hrobaři budou mít pré

Do síně slávy se v březnovém Spam Reportu dostává nevyžádaný e-mail serveru GraveGuru.com, který nabízí možnost koupě i prodeje pozemků na hrob. Na službě jsou pikantní především některé reklamní slogany. Zatímco v roce 1978 byla v USA průměrná cena pozemku na hrob 200 dolarů, v roce 2008 vyskočila na 4500 dolarů.

graveguru.jpg
Už máte svůj hrob?

GraveGuru proto apeluje: „take out a mortage for the lowest APR ever“, případně „get started today because tomorrow could be too late“.

A toto závěrečné heslo bychom mohli použít na celý současný internet, který, jak se zdá, svůj boj se spamem pomalu ale jistě prohrává.

A co vy a váš spamový filtr? Ubrání se obrovskému množství nevyžádané pošty?

Symantec Spam Report pro březen 2008
Webové stránky projektu The State of Spam

Diskuze (55) Další článek: Megavideo: projděte s námi hardwarový CeBIT

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,