Dětské programování není o programování
Země jako Estonsko, Finsko nebo Velká Británie mají již nyní ve školních osnovách základy programování od první třídy a k nám by něco podobného mohlo dorazit někdy kolem roku 2020. Pokud však chcete svoje ratolesti základům učit svépomocí již nyní, existuje celá řada služeb, nástrojů a aplikací, které jsou právě pro tyto účely připraveny.
U šestiletých dětí je samozřejmě nemyslitelná tradiční výuka programovacích jazyků. Nicméně úplné základy jsou připraveny i pro ty nejmenší, kteří sotva zvládnou číst. Programování u dětí přitom není primárně o programování. Jde především o rozvoj logického myšlení, základy práce s algoritmy a především o poznání toho, jak stroje kolem nás pracují.
V minulosti jsme začínali s Robotem Karlem, kdy jsme poprvé mohli zadávat příkazy počítači. Současné výukové nástroje stále pracují na stejném principu jako Karel, nicméně nabízí mnohem širší možnosti a především zábavnější formu. Ta by měla přispět k dobrovolnému vzdělávání, které neomrzí a děti bude stále motivovat.
Vybrali jsme několik nástrojů i hraček, které jsou nejpopulárnější, jak dle zkušeností našich, tak podle vašich ohlasů v diskuzním fóru. Existuje jich ale mnohem více, své osobní tipy můžete přidávat do diskuze pod článkem.
Scratch
Pravděpodobně nejoblíbenější platformou pro výuku od úplného začátku je Scratch. Ten má původ na MIT a kromě toho, že jej spustíte jako aplikace na Windows, OS X i Linuxu, je možný provoz pouze v prohlížeči. Základní princip přitom zůstává stejný jako u Karla – zadávat příkazy výchozí postavičce – v tomto případě kočce.
Dítě tvoří řádky kódu spojováním jednotlivých prvků. Nemusí se zajímat o závorky, středníky a další záludnosti. Vždy si ale může pro zajímavost zobrazit opravdový Javascript
Postupně se však od pouhého pobíhání po prázdném okně může dítě dostat k prvním podmínkám, dialogům či proměnným. To vše však vizuální formou, kdy není třeba napsat ani kus jakéhokoliv kódu.
Scratch obsahuje i příručku, která pomůže zároveň rodičům. Obsahuje jak seznámení s aplikací, tak i typy na jednoduché aplikace.
Přednost můžete dát také aplikaci Snap, která ze Scratche přímo vychází. U nás ji najdete zakomponovanou do projektu ČVUT Programovaniprodeti.cz.
Code.org
Scratch je perfektním nástrojem pro samostatnou tvorbu, pro výuku se však hodí lekce od úplných začátků. A přesně ty nabízí Code.org, kdy základy zvládnou i ti nejmenší bez čtení. Myslí jak na samostatnou výuku, tak na školy či rodiče, kdy obsahuje i přípravné aktivity bez počítače.
V několika postupných lekcích lze vytvořit vlatní Angry Birds
Code.org podporuje velké množství firem, mezi něž patří i Microsoft, Google nebo Facebook, ale i studia jako Rovio nebo EA. Díky tomu mohou děti ve svých prvních programech tvořit svoje Angry Birds se známými postavami nebo ovládat R2D2 z Hvězdných válek. A samozřejmě nesmí chybět ani Flappy Bird, ze kterého se stalo něco jako moderní Hello World.
Když se nelíbí prasata, lze naprogramovat Flappy Bird
Project Spark
Pokud děti zvládnou kurzy na Code.org a chápou všechny základní principy, mohou se pustit do tvorby vlastních složitějších her. Ačkoliv by se zde nabízel populární Game Maker, vybrali jsme Project Spark, za kterým stojí i Microsoft. Nabízí komplexní editor, který nabízí možnost vytvořit libovolný herní žánr bez znalosti kódu. Je to takový pokročilý Scratch, kdy lze z prázdného okna postupně vytvořit prostředí, herní objekty, nastavovat chování herních postav i ozvučovat hru.
Project Spark nabízí i obsáhlé video tutoriály, které popisují všechny možnosti od úplných začátků. Bohužel se však samotný program ani návody nedočkaly lokalizace a tak je nutná znalost angličtiny.
Programovatelné hračky
Lego Mindstorms
Robot Karel byl sice super, ale programování vlastního opravdového robota je přeci jen úplně jiná liga. A tu si můžou potomci (a tatínkové) užít díky Lego Mindstorms. Z tradiční stavebnice si můžete sestavit hned několik typů robotů, ale tím hlavním je programovatelná řídící jednotka propojená s aplikací v tabletu, smartphonu nebo na počítači.
Jednoduchými příkazy lze robota rozpohybovat, naučit jej vydávat zvuky, ale také reagovat na své okolí. V balení je totiž senzor citlivý na světlo nebo tlačítko snímající dotyk. To se hodí třeba pro nastavení akce, kterou robot vykoná při nárazu do zdi. Stavebnici pořídíte za 9 400 Kč s možností dokoupení dalších senzorů a komponent.
Ozobot
Další programovatelnou hračkou je Ozobot – miniaturní robůtek, kterého lze programovat pomocí vodicích čar. Ty jsou nazývány jako OzoCode a lze díky nim ovlivnit, jak se má robot chovat – kam má zatočit, zda má zastavit nebo jestli může přejet na vedlejší čáru – zábava tedy začne především při použití více Ozobotů.
Čáry však nemusí být nakresleny pouze na papíře, ale také je lze zobrazit v aplikaci pro tablety. Tam je totiž doplňují i další ovládací prvky jako třeba semafory. Ozobot je u nás k dostání za 1 700 Kč.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Vyzkoušet za 1 Kč
Nebo samostatné Živě Premium
Algoritmické myšlení, logické uvažování, dovednost analyzovat problém a najít jeho řešení… to se hodí už dnes a do budoucna budou tyto schopnosti čím dál důležitější. Zábavnou formou se k nim vyplatí vést i děti. Sledujeme pro vás dostupné nástroje, stavebnice, služby a postupy.
Doporučujeme speciál Computeru Programování pro děti. Za 99 Kč si ho můžete objednat online a během několika dnů vám dorazí do poštovní schránky.