Týden v IT: Náštěvnost TN.cz neustále klesá

Uplynulý týden se nesl zejména ve znamení čerstvě vydaného Firefoxu 3. I tak se ale našlo několik zajímavých událostí, o kterých je dobré vědět.

Mozilla vydávala a slavila, Microsoft pekl

Firefox 3, Firefox 3 a ještě jednou Firefox 3. Už týden se nemluví o ničem jiném. Tento prohlížeč je prostě v kurzu už delší dobu a s vydáním třetího pokračování celosvětová mánie zřejmě ještě hodně poroste. Ohnivé cosi udělalo zcela jistě mohutné kroky kupředu a konkurenci prozatím zůstávají oči pro pláč. A to už jen proto, že se Firefoxu podařilo překonat rekord -- po mediálně provařovaném pokusu si trojku stáhlo přes osm milionů uživatelů během prvních čtyčiadvaceti hodin.

TIP: Stáhněte si Firefox 3 v češtině

Oblibu Firefoxu bere jeho největší konkurent, Microsoft, prozatím sportovně. Nebo se tak alespoň navenek tváří. Vývojový tým Internet Exploreru totiž napekl rivalům z Mozilly pěkný (a určitě velice dobrý) dort s modrým "éčkem" na přední straně. O tom, zda se firefoxový tým po ochutnávce nevydal do říše různorodých barev a fantasmagorických představ, se prozatím nikde nepíše.

TIP: Nový Skype 4: radikální změny v uživatelském rozhraní

Microsoft sužuje nebohé uživatele Číny a zřejmě je horší než tolik kritizovaný tamní politický režim. Alespoň to tak vypadalo podle zpráv, které během týdne zveřejnila významná světová média. Licence za software redmondského molocha totiž v asijské zemi stojí více než samotné počítače, což se nelíbí místním společnostem. Stát proto začal s ráznými kroky, které by měly vést k antimonopolnímu vyšetřování Microsoftu.
Ač se to zdálo jako velice pravděpodobné, asi dva dny po vydání této zprávy čínská vláda veškeré informace v ní uvedené dementovala. S Microsoftem má prý dobré vztahy a rozhodně se s ním nehodlá o ničem přít. Tak třeba si zástupci Číny a Microsoftu sednou k diplomatickému stolu, poobědvají opečeného psa nebo kočku a zase bude dobře. Kvůli hladkému průběhu Olympijských her přeci cokoli...

Windows nebo Linux? Vždyť je to vlastně jedno

Alespoň tedy v případě, že používáte Linux. Ten totiž dokáže "plně" suplovat Windows API prostředí i nad svým X rozhraním a umožňuje tak spouštět některé aplikace určené pro Win32. Wine už to umí delší dobu, avšak až po patnácti letech se jeho tvůrci odvážili vydat finální verzi s označením 1.0.
Linux by se tak díky tomu mohl stát více rozšířeným. Pro mnohé uživatele je totiž jediným handicapem Linuxu absence mnoha aplikací, kterých se po přechodu z Windows nechtějí vzdát. Příkladem budiž například kultovní Photoshop. I hráči si přijdou na své, protože i to Wine zvládne.

TIP: Navštívili jsme krakovské vývojové centrum Googlu

A když Linux, tak chameleon. Zelený a brčálovitý openSUSE dorazil na download servery ve své jedenácté verzi. Klasický přísun nejnovějších verzí všech známých i neznámých aplikací a utilit je samozřejmostí, stejně jako nový vzhled, jež se v poslední době stává jedním z největších lákadel nově příchozích uživatelů. O žádnou revoluci se rozhodně nejedná, přesto však stojí za vyzkoušení. Recenzi si budete moci přečíst v dalším čísle Computeru, které vyjde 3. července.

Nova a internet? Ale kdeže

Byla to velká sláva a odhady odborníků se dělily na dva tábory -- úspěch a neúspěch. Jistě, doba je ještě krátká na to, aby se dalo nějakým způsovem sumarizovat, poslední, a řekněme dlouhodobý trend však ukazuje na to, že TN.cz není takovým potenciálním zlatým dolem, jak by se mohlo před spuštěním zdát. Web Novy se totiž propadl na téměř totožná čísla, se kterými do nového projektu vstupoval. Prvotní mediální masáž sice mnoho uživatelů přilákala a počet návštěvníků se více než zdvojnásobil, zevrubné oťukání obsahu a konec X-factoru však zařídili postupný pád. TN.cz se tak pohybuje na stejné návštěvnosti s Bleskem a Stream.cz si vesele žije dál. A bude mu ještě lépe, protože mu Prima poskytla některé své seriály.

Nova vsadila na více méně totožný koncept, se kterým boduje v televizním vysílání. Neuvědomuje si však, že internet a televizi osidluje naprosto odlišná cílová skupina. Zatímco televizní vysílání je především doménou lidí, kteří nechtějí hledat zábavu sami a čekají na to, co jim kdo naservíruje, internet je o tom, že od uživatele vyžaduje aktivní zasahování do děje. Je tedy logicky jasné, že ta skupina, která má ráda pasivitu, nepřejde na internet hledat si zábavu sama. A to ani přes neuvěřitelně otravnou (a zejména trapnou) kampaň v průběhu vysílání.
Videa s bílým pozadím, černým textem, trapně flegmatickým komentářem a následným tisíckrát provařeným videem prostě zkušené uživatele internetu nemohou zaujmout a na obsah nalákat. Nyní už je více méně jasné, proč Nova koupila Jyxo a především jehou součást Blog.cz. Generátor návštěvnosti totiž funguje více než výborně. Nova na Blog.cz okamžitě začlenila reklamu, kterou nabízí inzerentům jako celek. I když je cílová skupina takového webu dost těžko měřitelná (oproti jiným internetovým projektům), balíček typu "třetí největší návštěvnost v ČR" tak určitě zcela dobře zafunguje. Jen by mě ale zajímalo, co se stane, až inzerenti toto všechno prokouknou. Zatím je ale jasné, že Nova umí zaujmout v televizi, ale rozhodně ne na internetu. Platí to o všech televizních0812_200px.jpg stanicích u nás a pokud budou chtít (a nejspíše jednou budou muset) zaujmout i v této oblasti, bude to chtít najmout lidi, kteří internetovému trhu rozumí.

TIP: Jaký internetový prohlížeč používáte? My to víme

Kdo však svému trhu a čtenářům rozumí, je časopis roku 2007, Computer. Číslo 12/08 se právě sluní na vyhřátých novinových stáncích a opět nabízí nabušený obsah plný obdorných redakčních testů, prvotřídně zpracovaných témat, užitečných tipů a triků a 9GB DVD s plnými verzemi programů a video testy v HD rozlišení.
 


Další zajímavé čtení z uplynulého týdne:

Diskuze (23) Další článek: Ke stažení: vytvořte si web a zkontrolujte si jej

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,