Bezpečnost | Tesla Motors | Autonomní vůz

Tesla v režimu autopilota nabourala do stojícího auta, majitel podává žalobu

  • Tesla Model S nabourala na dálnici do stojícího auta
  • V tu chvíli jela v režimu autopilota, zatímco řidič odpočíval
  • Hudson nyní žaluje Teslu, že slibuje něco, co neplní

V polovině října nabourala Tesla Model S Shawna Hudsona na floridské dálnici do stojícího auta. Vůz jel v režimu autopilota a v okamžiku srážky se pohyboval rychlostí kolem 130 km/h. Hudson nyní žaluje výrobce u soudu.

V žalobě se uvádí, že „Prostřednictvím všudypřítomné celostátní marketingové kampaně a záměrně manipulativních prodejních technik Tesla vedla spotřebitele k tomu, aby věřili, že Autopilot může přepravovat cestující na rychlostní silnici s minimálním zásahem a dohledem.“

Hudson pracuje jako prodejce automobilů a do zaměstnání dojíždí dvě hodiny. Lákavá myšlenka na autopilota, který mu usnadní každodenní dojíždění, ho přivedla až k prodejci těchto vozů, od kterého chtěl získat více informací.

Nyní v žalobě tvrdí, že „Obchodní zástupce společnosti Tesla ho ujišťoval, že vše, co musí jako řidič dělat, je občas položit ruku na volant, a že vozidlo zajistí všechno ostatní.“ Tento popis systému Autopilot Tesly však není zcela pravdivý.

Automaty mají své limity

Automatické systémy zvládnou řadu jízdních situací, avšak nemusí si při jízdě po dálnici poradit se stojícími automobily nebo jinými stacionárními překážkami. Jen z letošního roku jsou známy přinejmenším dva další případy, kdy Tesla v režimu autopilota narazila do stojícího vozidla.

Smutným potvrzením limitů autonomních vozidel je další zákazník společnosti Tesla, Walter Huang z Kalifornie, který zahynul poté, co jeho vozidlo narazilo v plné rychlosti do betonové bariéry, oddělující jízdní pruhy.

Fatální nehoda Waltera Huanga - Tesla narazila do bariéry
Fatální nehoda Waltera Huanga - Tesla narazila do bariéry

Tiskový mluvčí Tesly ve vyjádření pro server Ars Technica uvedl: „Je zodpovědností řidiče být stále pozorný vůči okolí a po celou dobu kontroloval vozidlo. Tesla velice dbá na to, aby poskytla jasné pokyny o tom, co je a není Autopilot.“ Tyto informace prezentuje jak v palubním entertainmentu po zapnutí funkce, tak v příručce k vozidlu.

Proč autonomní auta narážejí do pevných překážek?

K inkriminované havárii došlo v pátek 12. října, kdy Tesla jela po dálnici v režimu autopilota rychlostí kolem 130 km/h. Hudson se prý během svého dojíždění uvolnil, když „najednou a bez jakéhokoli varování“ jeho auto narazilo do Fordu Fiesta, který zůstal stát v jízdním pruhu.

Hudsonův právní zástupce Mike Morgan na tiskové konferenci, kterou uspořádal u příležitosti podání žaloby, uvedl, že kdyby Tesla jeho klienta narazila do většího vozu, pravděpodobně by již nebyl mezi živými. Roli řidiče Tesly pak přirovnal k funkci laboratorní krysy, na které výrobce provádí své experimenty s autonomními vozy.

Morgan dále uvedl, že v manuálu k Tesle S se píše, že při rychlostech nad 80 km/h může mít autopilot problémy s rozpoznáním překážek a zastavením vozidla. Funkci za této situace pak označil za zbytečnou, byť tím v podstatě připustil, že výrobce na toto omezení upozornil.

V rámci zachování objektivity je nutné říci, že uvedený nedostatek se ani zdaleka netýká jen značky Tesla. Většina současných systémů nouzového brzdění nezvládne zastavit auto, pohybující se rychlostí obvyklou pro dálnice. Tyto systémy nejsou dostatečně sofistikované na to, aby dokázaly rozlišit objekt na silnici od toho, který je vedle nebo nad vozovkou.

Aktuálně je jediným rozumným řešením této situace přítomnost řidiče, který sleduje dění kolem vozidla a v případě potřeby je schopen adekvátně zareagovat. Ještě ani zdaleka nenastala doba na to, aby se autonomní auta pohybovala v provozu bez lidského dohledu.

I autopilot je jen automat

Ve většině situací fungují automatické systémy bezproblémově. Zpravidla počítají s tím, že se v jízdním pruhu na dálnici budou vyskytovat pouze pohybující se vozidla. Pokud řidič používá adaptivní tempomat pro udržení rychlosti s autem před sebou, funguje to skvěle.

Automat však může ve vzácných případech katastrofálně selhat ve chvíli, kdy se přímo v jízdní dráze ocitne stojící objekt. Problém také je, když systém vedení vozu ztratí (zpravidla kvůli zmatečnému dopravnímu značení) přehled o tom, kde je jeho jízdní pruh a následně navede auto do překážky vedle silnice.

Právě druhý scénář se naplnil v případě smrtelné nehody Waltera Huanga – automatický systém mylně identifikoval situaci na vozovce a místo do jízdního pruhu navedl vozidlo přímo do dělícího pruhu, kde následně došlo k nárazu do bariéry.

Tesla byla příliš sebevědomá

Různými technologiemi asistence řidiče disponuje řada aut, ale Tesla prezentovala schopnosti svého systému mnohem sebevědoměji než většina konkurentů. Oficiální webová stránka autopilota Tesly má hned na začátku velký banner, který slibuje „plně samořídící hardware ve všech autech“. Obsahuje také video vozu, který se pohybuje ve městě, zatímco jeho řidič má po celou dobu ruce mimo volant.

Ti, kdož video znají, dobře vědí, že je staré dva roky a zobrazuje testovací prototyp, nikoli skutečné schopnosti produkčních vozidel Tesla. Ve videu ani okolním textu se však výrobce nezříká zodpovědnosti. To mimo jiné používá Hudson ve své žalobě jako argument, že právě marketingové materiály ho vedly k přesvědčení, že vozy Tesla mohou na dálnici jezdit s minimálním lidským zásahem.

V minulosti Tesla trvala na tom, že i přes medializované nehody jsou řidiči se zapnutým Autopilotem výrazně bezpečnější než bez něj. Reálně však nejsou k dispozici podklady, které by to mohly potvrdit, nebo vyvrátit. Určitě ale můžeme říci, že v některých případech mohou autonomní auta udělal chyby, které by lidský řidič pravděpodobně neudělal.

Diskuze (97) Další článek: Kvantový internet se blíží. Oproti tomu klasickému bude mnohem bezpečnější

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,