Elon Musk | Tesla Motors | Autonomní vůz

Tesla se bojí zneužívání autopilota. U nových vozů nenabízí plnou schopnost automatického řízení

  • Tesla nabízela plnou schopnost automatického řízení
  • Nyní tato položka zmizela a je nabízena jen stávajícím majitelům
  • Dle Elona Muska jde o snahu „zabránit zmatku“

V říjnu 2016 Tesla představila „plnou schopnost automatického řízení“ jako volitelnou možnost pro svůj autopilotní systém v modelech S, 3 X. Výrobce tehdy uvedl, že autonomní režim uvede do provozu prostřednictvím OTA aktualizace. Dva roky poté však tato volba zmizela z konfigurátorudle Elona Muska je cílem tohoto kroku snaha „zabránit zmatku.“

Tento krok přišel jen několik měsíců poté, co generální ředitel Elon Musk uvedl, že Autopilot přinese v deváté verzi základ pokročilých funkcí pro jízdu bez řidiče. Ještě předtím Musk tvrdil, že plnou schopnost automatického řízení nabídne většina modelů Tesla do roku 2019.

Položka „Full Self-Driving Capability“ („plná schopnost automatického řízení“) byla v konfigurátoru za příplatek ve výši 8000 dolarů (tj. asi 180 tisíc korun). V současnosti ji však v možnostech nabízených k novým automobilům nenajdete.

Tesla již nenabízí plnou schopnost automatického řízení
Tesla již nenabízí plnou schopnost automatického řízení

Paket plně automatického řízení je stále k dispozici pro stávající majitele vozů Tesla. Lze ho přidat jako upgrade prostřednictvím stránky účtu Tesla za cenu 5000 dolarů (asi 112 tisíc korun). Víceméně jde však o příslib budoucích funkcí, vyžadující po zákazníkovi několik tisíc dolarů a trochu trpělivosti.

Plně autonomní režim se už testuje

Začátkem tohoto roku agentura Bloomberg oznámila, že Tesla hledá 100 zaměstnanců, kteří by se zapojili do interního testovacího programu Autopilot. Pracovníci, kteří souhlasili se sdílením 300 až 400 hodin zpětné vazby s firmou, nemuseli platit za schopnost autonomního řízení a prémiový interiér, což pro ně představovalo úsporu 13 000 dolarů. Z toho lze usuzovat, že skutečný autopilot je ve fázi uzavřeného beta testování.

Funkce autopilota byla od začátku silně kontroverzní. Několik majitelů vozidel této značky dokonce podalo na firmu žalobu, založenou na tom, že autopilot byl „v podstatě nepoužitelný a prokazatelně nebezpečný“. V červnu byla tato kauza mimosoudně uzavřena. Spotřebitelské organizace, včetně například Consumer Watchdog, obviňovaly Teslu z „klamavých a nekalých praktik v reklamě a marketingu“.

Mezitím došlo k několika nehodám automobilů Tesla v režimu autopilota, z nichž některé měly fatální následky. To vyvolalo debaty o tom, co vlastně mohou řidiči od autopilota očekávat. Samotné označení „autopilot“ bylo ve stávajícím stavu považováno za zavádějící. Stažením položky z konfigurátoru automobilka patrně naznačuje, že nechce riskovat další popotahování, ačkoli skutečná autonomie je relativně blízko.

Autopilot bez LIDARu

Na rozdíl od autonomních systémů vozidel Google Waymo či GM Cruise Automation nepoužívají Tesly k orientaci v prostoru LIDAR (laserové senzory, mapující odrazem dění kolem sebe). Podle Muska je LIDAR jen „pomocnou berličkou“ a pro plnou autonomii postačuje osm kamer, dvanáct ultrazvukových senzorů, přední radar a softwarová výbava.

V říjnu vydala Tesla čtvrtletní zprávu o bezpečnosti vozidel, která podrobně popisuje počet nehod, k nimž došlo v okamžiku, kdy byl zapnutý Autopilot. Podle dokumentu v posledních třech měsících došlo v průměru k jedné nehodě nebo kolizi na 3,34 milionů ujetých mil (cca 5,4 milionů kilometrů). S vypnutým autopilotem docházelo k nehodě v průměru každých 1,92 milionů mil (3 miliony kilometrů).

„Jelikož tvrdě pracujeme na tom, aby naše vozy byly nejbezpečnějšími a nejschopnějšími auty na cestách, pokud jde o pasivní i aktivní bezpečnost a automatizovanou jízdu, musíme i nadále pokračovat v podpoře soustředění řidiče – to je z velké části, nejlepší způsob, jak předcházet dopravním nehodám," píše se v oficiálním prohlášení.

Diskuze (21) Další článek: Microsoft má rekordní čtvrtletí a stává se druhou nejhodnotnější firmou na světě

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,