Profesionální týmy, milionové přestupy i odměny nebo vyprodané arény. Esport je fenomén, který se poslední roky dere na vrchol nejen sportovní scény, ale i zábavního průmyslu a byznysu.
Od věci není přirovnání, že oním vrcholem klidně může být Olymp. Myšlenka dostat esport na hry pod pěti kruhy už je na stole, byť se zatím zdá být kontroverzní. Jak se z dětských pokojíčků dostalo kompetitivní hraní do obrovských arén? Začínáme v minulém století.
Esport je v podstatě odnoží gamingu, který do ekosystému vnáší soutěžení, profesionální závazky, striktní pravidla a globalizaci. Aby se však z hraní her stal miliardový byznys s ohromnou fanouškovskou základnou, musel cestou zdolat překážky sociální i technologické.
Již v osmdesátých letech bylo předzvěstí toho, co může přijít, hraní arkádových titulů na počítačích Atari. To už se dělo v době, kdy lidé byli zvyklí na automaty s video arkádami pro dva hráče, tedy s nadsázkou šlo o první mikroLAN kompetitivní akce. Čeští hráči vyrůstající v devadesátých letech si určitě vzpomenou na automaty s hrami od SEGA nebo na Mortal Kombat.
Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně