Letecké závody Red Bull Air Race World Championship se až do roku 2019 těšily značné popularitě. V květnu 2019 pořadatel oznámil zkrácení ročníku a následné ukončení šampionátu. V roce 2022 se však „nejrychlejší trojrozměrný motoristický sport na planetě“ vrátí. Tentokrát už bez Red Bullu jako World Championship Air Race (WCAR)
Oficiální soutěž
Zásadní bylo uzavření exkluzivního partnerství s Mezinárodní leteckou federací (FAI) z února 2021. FAI se zavázala 15 let dohlížet na bezpečnostní a sportovní pravidla.
Série leteckých závodů by měla odstartovat v prvním čtvrtletí roku 2022. V počátcích naváže na Red Bull Air Race a využije zkušenosti produkčního týmu a závodníků, přesto se chce WCAR lišit.
Do budoucna se počítá s razantními změnami – WCAR se totiž chce stát „výkladní skříní budoucnosti letectví, městské letecké mobility a udržitelně poháněných čistých technologií.“ Diváci i piloti se budou muset časem smířit s inovacemi, vedoucími k ekologické udržitelnosti.
Nejprve s konvenčními letadly, pak ekologicky
Sezóna 2022 zahájí se staršími závodními letadly s konvenčním spalovacím motorem, jako jsou stroje Zivko Edge a MXS. Organizátoři však budou spolupracovat s partnery z leteckého průmyslu na využití nejnovějších pokroků v oblasti leteckých technologií.
Sezóna 2022 zahájí se staršími závodními letadly
Postupem času budou zaváděny povinné inovace, jako je udržitelné palivo, elektrické motory nebo vertikální vzlet a přistání (VTOL). První takové novinky by měly přijít již v roce 2024.
„Kromě vytvoření vysoce konkurenčního šampionátu, který si budou moci užít diváci po celém světě, máme společný cíl rozvíjet a demonstrovat budoucnost ekologického letectví a městské letecké mobility v náročném a velmi konkurenčním prostředí,“ vysvětluje ředitel série Willie Cruickshank.
Významnou roli budou hrát biopaliva třetí generace. Cílem je v páté sezóně dosáhnout nulové uhlíkové stopy. Ve stejném ročníku bychom se měli dočkat elektrických strojů s kolmým startem a přistáním.
Čtyři soutěžní kategorie
Hlavní princip soutěže bude stejný jako za Red Bullu: nejlepší piloti z celého světa budou závodit s výkonnými letadly na závodní dráze z nafukovacích pylonů v nízké výšce na řadě míst po celém světě.
Závodění s výkonnými letadly na závodní dráze z nafukovacích pylonů
Každý závod World Championship Air Race bude zahrnovat několik nezávislých soutěží:
- Aero/GP1 – soutěž nejvyšší úrovně zahrnující 12 závodních týmů, které se utkají ve vyřazovacím formátu ve třech kolech závodů.
- Aero/GT – podpůrná soutěž zahrnující 3 týmy složené z celkem devíti pilotů, kteří budou soutěžit ve štafetovém závodě ve stylu Le Mans, přičemž o konečných výsledcích a přidělení bodů do mistrovství světa udělovaných FAI bude rozhodovat součet časů.
- VTOL/J – budoucí třída, která přinese závodní letadla s proudovým pohonem a schopností vertikálního vzletu a přistání.
- VTOL/E – další chystaná novinka, která zavede závodní letadla s elektrickým pohonem a možností svislého vzletu a přistání (eVTOL).
„V současné době dochází k neuvěřitelnému rozvoji leteckých technologií a my chceme závody použít jako prostředek k demonstraci některých souvisejících technologií, a využít je jako způsob inspirace a vzdělávání příští generace leteckých profesionálů,“ řekl ke dvěma chystaným soutěžím Willie Cruickshank.
Ekologie na předním místě
Nosným tématem celého sportovního seriálu má být ekologie. Organizátoři závodů se mimo jiné zavázali k systematickému úsilí o:
- Podporu větší odpovědnosti k životnímu prostředí.
- Snižování celkových dopadů na klima.
- Vzdělávání v oblasti ochrany klimatu.
- Podporu udržitelné a odpovědné spotřeby.
- Propagaci opatření v oblasti klimatu.
Hlavním tématem bude ekologie
Během každé sezóny bude tým pro udržitelnost akce spolupracovat s externími konzultanty na výpočtu uhlíkové stopy seriálu. Hodnoceny budou například dopady nákladní dopravy, cestování zaměstnanců, cestování diváků, jídla a pití, infrastruktury, marketingu, spotřeby energie, nákupy od dodavatelů a další atributy.
V průběhu následujících sezón budou organizátoři průběžně monitorovat a měřit dopad na životní prostředí, aby pochopili, kde je možné dosáhnout dalšího zlepšení. WCAR spočítal, že největší dopad na klima budou mít emise skleníkových plynů způsobené nákladní dopravou a přepravou mezi místy konání závodů. V rámci snížení dopadů bude seriál optimalizovat kalendář závodů tak, aby přeprava, pokud možno probíhala místo letadel loděmi a vlaky.
Závodníci se hlásí na start
Organizátoři na sociálních sítích průběžně informují o novinkách. Odpovídají zde i na jednu z nejdůležitějších otázek: kdo vlastně bude v soutěži bojovat o zisk mistrovského titulu? Jistě není velkým překvapením, že půjde především o ostřílené matadory z původního seriálu Red Bull Air Race World Championship.
Česko bude reprezentovat Martin Šonka
Chybět tak nebude například Francouz Mikaël Brageot, který v roce 2015 vyhrál Challenger Class, šestinásobný mistr Jihoafrické republiky v akrobacii Patrick Davidson nebo šampión z roku 2016 – Němec Matthias Dolderer.
Na start se postaví také historicky poslední mistr světa původní soutěže Matt Hall. Ženy bude reprezentovat 38letá Mélanie Astles, která se může chlubit jedním vítězstvím v sezóně 2017, ve které se celkově umístila na pěkném pátém místě.
Pro české diváky bude jistě velkým lákadlem akrobatický a bývalý bojový pilot Martin Šonka. Jeho největším úspěchem v rámci původního seriálu Red Bull Air Race World Championship je zisk titulu mistra světa v roce 2018. V poslední sezóně se umístil na celkové třetí příčce.
Přípravy jsou v plném proudu
Do zahájení série zbývá rok a o pořádání závodů se uchází více než dvacet měst (jen čtyři hostila Red Bull Air Race). Jisté jsou v tuto chvíli dvě kategorie: individuální Aero/GP1 a týmová Aero/GT. WCAR bude sledovat individuální výkony jednotlivých pilotů v rámci Aero/GT, ti nejlepší budou mít nárok na postup do Aero/GP1.
Do zahájení závodů zbývá pouhý rok
V Red Bull Air Race byli alfou a omegou piloti, kteří vlastnili letadla, s nimiž závodili, a měli kolem sebe partu lidí. V novém modelu budou hrát prim závodní týmy, které ve spolupráci se sponzory mohou během přestupního období vybírat své piloty na základě jejich závodních výkonů.
O účast v první sezóně se uchází téměř 30 pilotů, ale k dispozici je jen 21 míst. WCAR v těchto týdnech rozhoduje o tom, kdo se dostane do finálního výběru, a postupně ohlašuje jednotlivé závodníky.
Cílem je uspořádat v první sezóně osm nebo devět závodů, každý na jiném místě, včetně kombinace různých typů závodních tratí. Jednou z hlavních snah je, aby byl tento sport interaktivnější a poutavější než jeho předchůdce. Těšit se můžeme na nová pravidla i nápady a příznivcům seriálu bude umožněn upřímný, někdy až drsný pohled do zákulisí pilotů, závodních týmů a funkcionářů.
Přípravy pokračují a organizátory čeká opravdu náročný rok. Kromě zahajovací akce v Sywellu bude nutné uspořádat testovací a vyhodnocovací kemp, kde si piloti před prvním závodem budou moci otestovat své stroje a důležité vybavení. Zároveň je třeba vybrat místa konání, zajistit televizní produkci, infrastrukturu a komunikační strategii – včetně série podcastů, jež mají být v nadcházejících měsících spuštěny na sociálních sítích.
Okénko do historie
Soutěž Red Bull Air Race s podporou FAI byla založena v roce 2003 společností Red Bull jako mezinárodní seriál leteckých závodů, v němž nejrychlejší piloti světa soutěžili o nejrychlejší zdolání náročné trati se vzdušnými pylony. O dva roky později získala oficiálně akreditaci mistrovství světa.
Soutěž s podporou FAI byla založena v roce 2003
Závody se konaly převážně nad vodou v blízkosti měst, ale také na letištích nebo v zajímavých přírodních destinacích. Obvykle se létalo o víkendech, první den probíhala kvalifikace, druhý den vyřazovací finále. Závodníci na prvních osmi místech získávali body, které se započítávaly do celkového pořadí mistrovství světa.
V letech 2011 až 2013 byla soutěž přerušena. Red Bull tak umožnil zavedení nových bezpečnostních opatření. Soutěž byla obnovena v roce 2014 a pokračovala až do roku 2019.
Po 14 úspěšných sezónách vzrušujících leteckých závodů na ikonických místech po celém světě se Red Bull v roce 2019 rozhodl z pořádání tohoto sportu zcela stáhnout a na produkci závodního seriálu se již nepodílí.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Vyzkoušet za 1 Kč
Nebo samostatné Živě Premium