Science

Přečtěte si o tématu Science. Abychom vám usnadnili vyhledávání zajímavého obsahu, připravili jsme seznam článků souvisejících s tématem Science, které hledáte. Najdete zde články, fotografie i videa k tématu Science.
Alexander Graham Bell: Patent podal o pár hodin dřív, spory se táhly 100 let

Bez průmyslníka a vynálezce Alexandera Grahama Bella bychom dnes možná byli technologicky o několik desítek roků zpět. 2. srpna uplyne přesně sto let od smrti muže, který vdechl život třeba gramofonu.

| Jan Spěšný|2

Osobnosti vědy a techniky
Ve městech se evoluce rostlin i živočichů ubírá zvláštními cestami. Změny mohou být zběsile rychlé | Zdroj:  Pixabay

RostlinyZvířataEvoluce
Obří solární farma na Sahaře zní jako skvělý nápad. Mohla by však vyvolat zásadní klimatické změny

** Pokrýt saharskou poušť solárními panely zní jako skvělý nápad ** Vědecké simulace ale naznačují možné problémy ** Obří solární farma by mohla přispět ke globálnímu oteplování

Karel Kilián|23

AfrikaSolární energieGlobální oteplování
Původce nového covidu už je připraven v jeskyních na severu Laosu. Nakažené netopýry ale můžeme využít k prevenci | Zdroj:  Aleksey Gnilenkov, CC BY 2.0

** Objev nových koronavirů u vrápenců v severním Laosu odhalil reálnou hrozbu nových pandemií ** Nově objevené koronaviry jsou s to nakazit lidské buňky lépe než wuchanská varianta koronaviru SARS-CoV-2 ** Jaké jsou naše vyhlídky a co můžeme proti vzniku nové pandemie udělat?

Jaroslav Petr|9

KoronavirusZvířata
Umělá sklovina je tvrdší a trvanlivější než ta přírodní. V zubním lékařství se ale zatím používat nebude | Zdroj:  PxHere

** Nový materiál překonal svými parametry zubní sklovinu ** V zubním lékařství se zatím používat nebude ** Těší se na něj ale třeba v automobilovém průmyslu

Jaroslav Petr|10

TěloMateriál
Vakcína typu mRNA vyléčí nemocné srdce a zmizí. Zatím jen u myší

** Pomocí technologie vyvinuté k výrobě mRNA vakcín se podařilo dočasně přeprogramovat bílé krvinky ** Přeškolené krvinky likvidují v srdci buňky, které brání srdeční svalovině podávat plný výkon ** Už po týdnu se nemocné srdce laboratorních myší vrátilo k normálu

Jaroslav Petr|5

VakcinaceMedicínaMyši
Evoluce v přímém přenosu: Afričtí sloni v důsledku intenzivního lovu ztrácejí své kly | Zdroj:  Max Pixel

Jaroslav Petr|12

SlonEvoluce
Toulaví mamuti za život dvakrát obešli Zemi | Zdroj:  PxHere

Toulaví mamuti za život dvakrát obešli Zemi

** Mamut, jehož kel ležel ve sbírkách muzea v aljašském Fairbanksu, se dožil jen osmadvaceti let ** Vědci nyní zrekonstruovali celoživotní pouť zvířete, které žilo před 17 000 roky ** Po Aljašce nachodil mamut tolik, že by to stačilo bezmála dvakrát na obejití Země po rovníku

Jaroslav Petr

ZeměMamuti
Hubble je zpět! Slavný vesmírný dalekohled opět funguje | Zdroj:   Pixabay, Wikimedia, Teresa Gonzalez, CC BY-SA 4.0

Hubble je zpět! Slavný vesmírný dalekohled opět funguje

Jiří Černý|8

HubbleNASAVesmírPočítače
Vzestupy a pády evropských neandrtálců: DNA z hlíny vypráví nejstarší historii lidstva | Zdroj:  Pixabay

** Usazeniny ze dna jeskyní obsahují dědičnou informaci pravěkých lidí ** Genetici ji izolovali a analyzovali ** A vyčetli z ní okolnosti vzestupů a pádů evropských neandrtálců

Jaroslav Petr

DNALidéHistorie
První známá černá díra Cygnus X-1 je mnohem dál, než jsme si mysleli. A vše je rázem jinak | Zdroj:  International Centre for Radio Astronomy Research.

** Vědci změřili vzdálenost první známé černé díry ** Cygnus X-1 byla objevena v roce 1964 a nachází se dál, než jsme si mysleli ** Odlišná vzdálenost znamená také odlišnou hmotnost černé díry

Petr Kubala|5

Černé díryVesmír
Co dělá a nedělá COVID-19 s dětmi a mládeží? | Zdroj:   https://www.vperemen.com, CC BY-SA 4.0

Co dělá a nedělá COVID-19 s dětmi a mládeží?

** Jsou děti skrytí přenašeči SARS-CoV-2? ** Je pro děti COVID-19 skutečně neškodný? ** A nakolik pomáhá či škodí uzávěra základních a středních škol?

Jaroslav Petr|9

COVID-19DětiZdravíŠkola
Budoucnost léčby onemocnění oční sítnice? Místo starých očí bychom si mohli nechat narůst nové | Zdroj:  Pikist

** Člověk má oko vybavené pro regeneraci skoro stejně jako ryby ** Regenerační proces vázne u člověka na „nadbytečné“ aktivitě jednoho genu ** Podaří se vyléčit nejčastější příčinu slepoty regenerací odkoukanou od akvarijní rybky?

Jaroslav Petr|8

ZrakMedicínaGenetika
Programování pro nejmenší: Scratch je základ, se kterým je snadné začít

** Robot Karel či Žofka vedly děti k programování už před mnoha lety ** Dnes máme modernější nástroje v grafickém prostředí ** Zkuste Hodinu kódu nebo Scratch, jsou to skvělé vstupenky do programování

| Ľuboslav Lacko

Programování pro dětiProgramování
Genová „řetězová reakce“ je nebezpečná, ale mohla by lidstvu pomoct v boji proti hladomoru | Zdroj:  Agricultural Research Service

ZemědělstvíMutaceGenetika
Zabalené neurony slibují léčbu epilepsie nebo roztroušené sklerózy | Zdroj:  Pixabay

Zabalené neurony slibují léčbu epilepsie nebo roztroušené sklerózy

** Vědci donutili nervové buňky, aby si kolem sebe zbudovaly izolační nebo naopak vodivý „obal“ ** V odezvě na to, jakým polymerem byly neurony zabalené, měnila zvířata své chování ** Metoda „obalování neuronů“ najde uplatnění při léčbě roztroušené sklerózy nebo epilepsie

BiologieGenetikaMozek
Rekordně polidštěná prasata jako dárci orgánů pro nemocné? Klinické zkoušky by mohly začít už do 5 let

** Vědci sérií zásahů do dědičné informace polidštili prasata ** A to natolik, že lidský imunitní systém proti jejich orgánům nijak zvlášť neprotestuje ** Kdy zachrání xenotransplantace život prvním lidem?

ZvířataOrgányTransplantaceLidé