Autonomní vůz | Rozhovory

Roboauto v Brně vyvíjí samořiditelná auta. Už dokážeme nabízet smysluplné služby, říká šéf firmy v rozhovoru

Autonomní vozítka nevyjíždějí jen z dílen Elona Muska. Na člověku nezávislým, nebo na dálku řízeným vozům se věnují jak velké automobilky, tak úzké skupinky nadšenců po celém světě. Své místo na trhu si hledá i ambiciózní projekt z Brna.

Brněnská firma Roboauto se zabývá vývojem systémů pro samořiditelná a na dálku řízená vozidla. Z původně výzkumného projektu je dnes firma, která dokáže komerčně využívat potenciál autonomního řízení. „Už nejsme projekt pro projekt. Třeba v oblasti logistiky již jsme schopní nabízet smysluplné služby,“ říká CEO společnosti Roboauto Martin Králík.

Kdo je Martin Králík

Martin Králík vystudoval telekomunikační a informační technologie na Vysokém učení technickém v Brně. Působil jako vývojář ve společnosti Kentico Software, spoluzakládal společnost Tesabot, zaměřenou na automatické testování webových aplikací. V současnosti působí jako projektový a produktový manažer ve společnosti Artin a CEO společnosti Roboauto.

Jak a kdy odvážná myšlenka na vývoj systému autonomního řízení vznikla?

Roboauto vzniklo před více než deseti lety jako výzkumný projekt uvnitř společnosti Artin. Ta se zabývá obecně umělou inteligencí a Roboauto byla část věnující se robotice a autonomním vozům. Vznikl tak tým, který se úspěšně zúčastnil několika soutěží u nás i v zahraničí a zhruba před třemi lety jsme se proměnili do samostatné firmy. Z projektu zaměřeného spíše na výzkumné aktivity pro vývojáře jsme začali řešit i ekonomickou stránku celé věci a hledali možnosti, jak na sebe vydělat. Tým se začal zvětšovat a z pohledu zaměření na trhu bylo potřeba najít nějakou nosnou myšlenku. Původní idea byla motat se kolem autonomie, ale u nás, ani celkově ve střední Evropě, moc šancí pro malé firmy v tomto odvětví není. Když už, tak se jím zabývají centrály velkých automobilek, kde není šance se nějak etablovat. Hledali jsme proto oblast, kde bychom pořád zůstali blízko robotice a autonomii a zároveň by tam byl i obchodní potenciál. Tím pádem jsme začali rozvíjet technologii pro teleoperace čili vzdálené řízení. Cílem je de facto odstranit řidiče z kokpitu vozidla.

Tam díra na trhu byla?

I vzhledem k současné legislativě je v této oblasti větší šance se prosadit. Myšlenka nás primárně dovedla do oblasti logistiky, pracovních a zemědělských strojů. Zároveň tam funguje řada i menších výrobců otevřených novým technologiím. Právě s těmito firmami se myšlenkově potkáváme, ony vyrobí pracovní stroj a my dodáme takové technologie a software, aby tyto stroje mohly být dálkově ovládány.

Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele

Chci Premium a Živě.cz bez reklam Od 41 Kč měsíčně
Váš názor Další článek: Ředitel Roskosmosu zkritizoval nové sankce USA. Jsou podle něj nezákonné a hloupé, znovu vytáhl trampolínu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,