Tesla Motors | Autonomní vůz | Alkohol

Řidiče Tesly ukolébal autopilot, policisté ho zastavili až po 11 kilometrech

  • Policisty poblíž San Franciska zaujala Tesla se spícím řidičem
  • Donutili vozidlo zpomalit a následně probudili překvapeného řidiče
  • Vozidlo podle dostupných informací jelo v režimu autopilota

Není neobvyklé, že policisté najdou řidiče, spícího ve stojícím vozidle. Ovšem narazit na spícího řidiče v autě, jedoucím přes 110 km/h, to už je trochu jiná káva. Ke zmíněnému incidentu došlo v pátek ve tři hodiny ráno na dálnici 101 v Palo Alto poblíž kalifornského San Franciska.

Jednalo se o automobil Tesla Model S, který je schopen v režimu Autopilota částečně autonomního řízení. Palubní software však požaduje po řidiči, aby se v tomto módu soustředil na dění před vozidlem. Některé funkce, jako je zrychlování, zpomalování či změna jízdního pruhu, je auto v tomto módu schopné vykonávat samo.

Spící řidič na dálnici

Spícího řidiče s hlavou opřenou o volant si všimla hlídka dálniční policie, která se následně rozhodla vozidlo zastavit. Policisté si vysílačkou přivolali na pomoc další kolegy, přičemž část z nich si vzala za úkol zpomalit dopravu za nikým neřízenou Teslou.

Jedno z policejních aut následně Teslu předjelo a zařadilo se před ní. Postupným zpomalováním se snažilo Teslu v autonomním režimu přimět k zastavení. Celá operace trvala sedm minut, během kterých vozidla urazila sedm mil (asi 11 kilometrů), a nakonec se povedlo Teslu bezpečně zastavit.

Místní média uvádějí, že policisté museli poté zaklepat na okénko, aby se jim povedlo řidiče probudit. Následně se ukázalo, že za volantem seděl Alexander Samek, zaměstnaný jako komisař pro plánování v Los Altos. Policisté ho na místě zatkli z důvodu podezření z řízení pod vlivem alkoholu.

Byl to autopilot? Asi ano

Nutno podotknout, že zatím nebylo oficiálně potvrzeno, zda vozidlo v době incidentu jelo v režimu autopilota. Jeho chování i celý popis události však naznačuje, že vozidlo bylo v autonomním módu.

Kuriózní na celém příběhu je zejména fakt, že Tesly v režimu autopilota vyžadují, aby řidič držel v ruce na volantu. Pokud tak nečiní, upozorní ho na tuto nutnost několika výstrahami. V případě, že řidič ani poté neuchopí volant, mělo by dojít k automatickému zastavení.

Tesla tato pravidla neustále zpřísňuje, přičemž nedávná aktualizace softwaru spouští varování po pouhých 30 sekundách, pokud má dojem, že nikdo nedrží volant. Jestliže řidič za volantem usne, mělo by se auto během několika minut samo zpomalit a zastavit.

Autopilot neznamená, že můžete spát

Důstojník dálniční policie Art Montie k incidentu uvedl: „Je skvělé, že máme tuto technologii; musíme však lidem připomenout, že ... přestože je tato technologie dostupná, musí si uvědomovat, že jsou stále odpovědní za udržování kontroly nad vozidlem.“

Nejedná se o první případ tohoto typu. V lednu policie odhalila muže spícího za volantem auta Tesla na mostě v San Francisku. Když ho policisté probudili, trval na tom, že je vše v pořádku, protože jeho auto bylo v režimu autopilota. Bohužel pro něj zákony zatím neumožňují, aby mohl autu svěřit zodpovědnost za řízení a usnout. Nicméně první testy s plně autonomními vozidly v běžném provozu již probíhají, tak už se za pár let určitě dočká.

Diskuze (71) Další článek: Quoře někdo ukradl údaje o 100 milionech uživatelů. Už to začíná být nuda

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,