Retro: 10 počítačových inzerátů, které kdysi budily rozruch

Staré americké reklamy z časopisů na výpočetní techniku dnes budí úsměv. Ale také trochu závist, že toto jsme u nás nemohli zažít.

Po nedávné ukázce historicky nejzajímavějších počítačových reklam si dnes dáme ještě jednu podobnou procházku do historie, tentokrát ale té tištěné. V době, kdy se osobní počítače teprve postupně dostávaly do domácností a výpočetní technika byla velmi drahá, se objevovaly v novinách a časopisech inzeráty, které dnes působí docela úsměvně.

Zajímavé a z dnešního pohledu zábavné tištěné reklamy jsme v našich končinách zažít nemohli, za Amerikou byla Evropa trochu pozadu a naše země navíc schovaná za železnou oponou. Nicméně pěknou sbírku poskládal web BoredPanda.com, s jehož svolením vám inzeráty charakterizující kouzelnou dobu počítačového pravěku můžeme předvést i zde.

Kompaktní, mobilní, levný

První inzerát nás vrací až do šedesátých let, kdy byly počítače ještě dost vzácné a zpravidla zabíraly celou místnost. LGP-30 to měl změnit, byl malý a dostupný, což na tehdejší dobu znamenalo bednu těžkou 330 kg, která stála 47 tisíc dolarů. Mobilitou byla myšlena skutečnost, že vespod byla namontována robustní kolečka, která umožňovala manipulaci s těžkým strojem.

01.jpg

Sexy modem

Všestranný, spolehlivý, kompatibilní a možná dokonce i sexy! Takový je prý modem Penril. Ačkoli většina lidí tehdy neměla nejmenší tušení, co to modem je, pionýrští ajťáci bystřili. Atraktivní žena v reklamě vždy zapůsobí a tenhle stroj určený pro komunikaci počítačů přes americké telefonní linky by to možná dokázal i bez ní.

02.jpg

Levné počítače s pevným diskem jsou tady

Osmibitový počítač založený na procesoru Zilog Z80 nabídl 64 kB paměti RAM, dvě disketové mechaniky a úžasných 11 MB paměti na pevném disku. To vše v kategorii „low-cost“, což v roce 1979 podle výrobce znamenalo pod 10 tisíc dolarů (v přepočtu na dnešní ceny by to bylo třikrát více a v korunách tedy přibližně 600 tisíc).

03.jpg

Barevný počítač

V roce 1980 měl premiéru „barevný“ počítač Radio Shack TRS-80 Color Computer přezdívaný „CoCo“. Nabízel osmibitový procesor od Motoroly a především grafický čip MC6847, který umožňoval barevný grafický výstup.

07.jpg

Dvě kousnutí lepší než jedno

Reklama na počítač z konce sedmdesátých let inzerovala především to, co kouzelného je uvnitř – 16bitový procesor TMS9900 od Texas Instruments. Byl to jeden z prvních komerčně dostupných 16bitových procesorů. A že je lepší než ty osmibitové měl napovědět reklamní slogan, který si hrál s fonetickou shodou slov „bytes“ (bajty) a „bites“ (v angličtině množné číslo od slova kousnutí). A jak víme byte má osm bitů. Co mají společného počítač a dvě slečny, které se na obrázku zahryzávají mladíkovi do krku, to tenkrát pochopila jen hrstka těch, pro které byl onen inzerát zajímavý.

04.jpg

Paměť, která z počítače udělá pracujícího obra

Kromě pozoruhodného sloganu je na této nabídce operační paměti zajímavá cenová nabídka popsaná v závěru inzerátu. Paměťovou kartu si můžete koupit buď za 495 dolarů tak, jak byla vyrobená, anebo za 795 dolarů, kdy bude konkrétní kus vyzkoušený a 100 hodin v provozu. Ačkoli je „ojetina“ o dost dražší, dávala větší jistotu, že vydrží. Poruchovost byla tehdy zjevně velký problém.

05.jpg

Pevný disk, na který jste čekali

Začátkem osmdesátých let už se počítače rozšiřovaly rychleji. Objevovaly se nové programy a rostl objem dat. To vyžadovalo nová úložiště s vyšší kapacitou a XCOMP přišel s „dostupným“ řešením – disk s oslnivou kapacitou 10 MB byl k dostání za tehdejších 3398 dolarů.

06.jpg

Pečené jablko

Nenápadná reklama Applu nebyla určena na celostranu, měla jen doplnit obsah magazínu, do kterého byla zakoupena. Na první pohled působí jako článek o nějaké tragédii, při které shořel počítač, ale kočka naštěstí zůstala živá. Nadpis je vtipně dvojsmyslný – „Pečené jablko“. Zbytek textu je příběhem o tom, jak si jeden designér vzal domů na prázdniny počítač Apple, jenomže v nestřežený okamžik mu kočka nešikovně shodila lampu a jeho byt zachvátil požár. A přichází pointa – i ohořelý Apple byl uvnitř funkční a servis v nejbližším dealerství Applu ochotně pomohl počítač spravit. Prostě počítače Apple jsou nesmrtelné, a když už se vám něco pokazí, autorizované servisy vám pomohou. Konec nevšedně pojatého reklamního sdělení.

08.jpg

Co je to sakra ta elektronická pošta?

Byly doby, kdy e-mail ještě nikdo neznal a netušil, k čemu by mohl být dobrý. Honeywell nabízel technické řešení pro elektronickou poštu, ale v inzerátech se musel více než do techniky ponořit do samotné podstaty služby, kterou vám chce zprostředkovat. Vedle poutavého obrázku se tak v inzerátu dočtete, že elektronická pošta vám umožní přenášet informace vysokou rychlostí. „Automatizované kanceláře zítřka budou postaveny čistě na elektronické poště. Ale stejně jako ostatní výbava kanceláře budoucnosti, je k dostání u Honeywellu již dnes,“ láká firma zákazníky.

09.jpg

Macintosh pro všechny

„Z 235 milionů lidí v Americe, umí jen zlomek používat počítač,“ hlásal slogan Applu v roce 1984. A měl i doplněk: „Představujeme Macintosh. Pro nás ostatní.“ Druhá část sloganu u tohoto inzerátu sice chybí, ale z tašky vykukující Macintosh byl sám o sobě odpovědí. Počítač vytvořený týmem pod velením Steva Jobse se zaměřil na snadné používání běžnými uživateli. Nabídl grafické prostředí a ovládání myší.

10.jpg

Mohlo by se vám také líbit:

Diskuze (15) Další článek: Asus překvapil skvělým monitorem: 31,5", IGZO a hlavně rozlišení 4K

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,