Proč existuje obnovovací frekvence u LCD monitoru?

10 odpovědí řadit od nejnovějších

25. 12. 2007 • 13:22

Po výměně LCD monitoru za CRT jsem "překvapeně" zjistil, že i u LCD monitoru exituje obnovovací frekvence nastavitelná na grafické kartě. Měl jsem za to, že obnovovací frekvence má smysl u CRT monitorů a nějak souvisí s prokládaným signálem (něco jako u běžné CRT Televize) a že u LCD už nic takového není, že obraz na LCD prostě trvale svítí a ne že x-krát za vteřinu blikne. Mohl byste mi to prosím někdo blíže vysvětlit?Omlouvám se za takový dotaz, ale opravdu se v tom příliš nevyznám, tak buďte prosím shovívaví🙂děkuji

Nejoblíbenější monitory

25. 12. 2007 • 13:51

I u LCD se obraz obnovuje, je to totiž řízené multiplexně. Rozdíl je v tom, že u LCD svítí celý řádek (nebo sloupec? Spíš myslím že řádek) pixelů současně, ne jen jeden bod jako u CRT. Každý subpixel má svůj TFT tranzistor, gate (hradla) jsou propojeny do sloupců a source do řádků, drain elektrody TFT na elektrodu subpixelu. Takže i LCD má určitou frekvenci přepínání řádků a obnovovací frekvenci celého obrazu. Vždy se "přivede" napětí na source elektrody všech tranzistorů v daném řádku a na gate tranzistorů v tomto řádku se "přívádí" napětí o velikosti úměrné intenzitě daného subpixelu.

25. 12. 2007 • 14:02

Jde o zpetnou kompatibilitu. Graficka karta proste posila pravidelne novy obraz (= obsah jeji obrazove pameti) nejakou danou frekvenci (zhora dolu = uplne stejne jako u CRT). To, ze u LCD tyto body sviti trvale, je jen takove male plus. Teoreticky tak muze byt obnovovacka u LCD mnohem mensi (ale obraz zase bude statictejsi). S blikanim to ale nesouvisi. LCD nebude nikdy blikat. Abych to shrnul - nejak se ten obraz na to LCD dostat musi a proto se to z duvodu zpetne kompatibility dela stejne jako u CRT.

25. 12. 2007 • 14:18

Tohle by se dalo vyřešit, obraz (frame) by se ukládal do bufferu a zobrazil celý, jen by to bylo o jeden frame zpožděné. Na LCD svítí vždy jen jeden celý řádek, je to klasické mutliplexní řízení. Ušetří to řídící vodiče například, takto u např. 1024x768x3 pixelů nemusí být 1024x768x3 vodičů, ale jen 1024 + 768x3 vodičů. Že u LCD svítí všechny pixely trvale je pověra. Mutliplexní řizení je běžná věc i u "primitivních" displejů složených ze "sedmisegnetovek" (LCD a LED hodiny, různé zobrazovače všeho možného), grafických displejů kalkulaček atd. atd.en.wikipedia.org ...

25. 12. 2007 • 14:35

Přesněji řečeno teoreticky pixelů může svítit trvale víc, než jen jeden řádek díky jisté setrvačnosti kap. krystalů. Kapacita hradla TFT tranzistorů by v tom hrát roli neměla, protože se odpojí napětí od source elektrod.

25. 12. 2007 • 15:05

Nechci moc prudit, ale dovolim si nesouhlasit s vyrokem: "Že u LCD svítí všechny pixely trvale je pověra."Z toho jak popisujes fungovani LCD mi prijde ze si myslis, ze u LCD sviti jednotlive subpixely, jak tomu bylo u CRT. U LCD ale subpixely spis hraji rolu stinitek a zalezi od natoceni krystalu jak moc subpixel stini(a barva je matnejsi, naopak kdyz nestini barva je jasnejsi). Zdrojem svetla jsou podsvetlovaci trubice, ktere sviti celou dobu po kterou je LCD zapnuto. Takze pokud se nezmeni barva kterou ma pixel LCD zobrazit, tak krystaly v jednotlivych subpixelech zustavaji natoceny stejne a pixel "sviti" porad stejne.

25. 12. 2007 • 15:25

Subpixel beru jako část pixelu, myslel jsem výsledný subpixel, který je vidět (spíše lupou). Ale kap. krystaly nemohou být natočené stále. V jednom okamžiku se řídí jen jeden řádek subpixelů, tyto kap. krystaly jsou příslušně natočeny a propouští světlo z výbojky s určitou intenzitou. Krystaly v subpixelech ostatních řádků musí být natočené tak, aby nepropouštěly (téměř) nic, source jejich tranzistorů jsou odpojeny a gate na 0V (nebo +?, podle vodivosti kanálu TFT), prostě tranzistory ostatních řádků jsou uzavřeny. Klasické multiplexní řízení.en.wikipedia.org ...

25. 12. 2007 • 15:32

Nepodstatnou roli tam hraje setrvačnost kap. krystalů a kapacita elektrod, mezi kterýma krystaly jsou, v tomto se TFT displeje podobají DRAM pamětem (viz wikipedia). Ale myslím že čím rychlejší displej má být, čím kratší má mít odezvu, tím menší musí mít kapacitu jak elektrod, tak hradel TFT tranzistorů, aby rychle reagpval na změny napětí.

25. 12. 2007 • 15:40

překlep...podstatnou roli, ne nepodstatnou.

25. 12. 2007 • 15:03

Takže nemá smysl honit se za příliš vysokou obnovovací frekvencí (jako u CRT) a lze v pohodě vystačit s 50 nebo 60 Hz? Tím by se taky měla míň zatěžovat grafická karta, ne?

25. 12. 2007 • 15:49

Jo, uz neni tak podstatna. Ale u mensich frekvenci vic vynikne tearing (takove to "rozpuleni" obrazu pri rychlem pohybu a vyple vertikalni synchronizaci). Dnesni graficke karty uz to prakticky vubec nezatezuje - snad s vyjimkou integrovanych se sdilenou pameti, kde to pri vyssich rozlisenich muze nejaky ten bandwidth stat...

Určitě si přečtěte

Články odjinud