Týden Živě | Video

Pozor, co říkáte! Volaný vás slyší, i když hovor teprve vyzvání

  • Chyba v českých sítích. Volaný vás slyší, i když se hovor nespojí.
  • Objevuje se při volání z pevné linky na staré Nokie.
  • Anomálii řeší ČTÚ a zatím nikdo neví, co s ní.

Máte starou Nokii a někdo vám volá? Ztište vyzvánění a dejte si sluchátko k uchu, možná budete překvapení. Chce to další souhru okolností – volající musí být na analogové pevné lince (ale jde to i ze sítě UPC) a musí mít SIM kartu Vodafone. Není to tedy masová chyba, ale existuje a může znamenat bezpečnostní riziko.

Úkaz objevil Martin Vítek a postupně ji zkoušel řešit s Vodafonem, O2, CETIN a zase s O2. Nikdo neposlouchal. Až ČTÚ. A my. Živou ukázku chyby najdete ve videu, Martinovu barvitou výpověď přikládáme bez redakčních úprav níže pod čarou.


„Řeknu jenom šéfovi, že jsem marod, a jdeme hned lyžovat!“

...aneb Nemluvte do sluchátka, dokud není hovor spojený.

Je to asi 3 roky, kdy se mi stala zajímavá příhoda s mobilem: Volá mi člověk, u kterého přemýšlím, jestli zvednout hovor zeleným tlačítkem anebo odmítnout červeným. A protože při tom přemýšlení nechci poslouchat vyzvánění, tak stisknu napřed tlačítko „Ticho“. V tom tichu přemýšlím. Přitom ale jako bych odněkud toho člověka slyšel.

Příliš konkrétní pocit jeho hlasu při přemýšlení, asi ještě příliš živá vzpomínka. Ale ne, zjišťuji, že jeho hlas vychází z telefonu. Tak si dávám telefon na ucho v domnění, že jsem hovor omylem přijal, a začnu do něj mluvit. Volající ale nereaguje a jen nadává „... zase mi to nebere!“ Tak volám, že ho přece slyším, tak ať mluví. On nic a zavěsí. Říkám si, že jsem něco udělal špatně. Ale na displeji svítí „Nepřijatý hovor“. Tak si říkám, co mám v tom pití před sebou, vždyť jsem ho fakt slyšel! Ale to jsem nemohl, vždyť jsem ho nezvednul a je to přece nepřijatý hovor.

A tak jsem přišel na chybu v propojení českých telekomunikačních sítí. Vrtalo mi to hlavou. Volající volal z pevné linky na můj mobil v síti Vodafone. Používám staré tlačítkové Nokie z důvodu jednoduchosti, výdrže baterie a spolehlivosti. Šel jsem si poruchu ihned ověřit. Zavolal jsem si z pevné linky O2 na svůj mobil Vodafone, počkal, až začne zvonit, stisknul Ticho a foukal a mluvil do sluchátka pevné linky. Zvuk opravdu vycházel ze sluchátka mobilu bez spojení hovoru. Opačným směrem zvuk nešel. Zavěsil jsem pevnou linku a na mobilu zůstal nepřijatý hovor.

Neuvěřitelná porucha

V dalších dnech jsem ji příležitostně testoval z dalších pevných linek O2 na různých místech republiky. Fungovala na všech. Dokonce i na pevných linkách kabelové televize UPC v Praze, v Opavě, na některých VoIP telefonech. Zkusil jsem to i na jiných SIM kartách Vodafone ve svém mobilu i jiných mobilech podobného typu. Pokud se na mobilu nastaví „tichý profil“ bez zvonění a vibrace, nemusí volaný dokonce udělat vůbec nic. Rovnou se mu začne do sluchátka přenášet hlas od volajícího.

Předvedl jsem poruchu pár známým a vymýšlel, jak by ji šlo používat ke sdělování jednosměrných hlasových zpráv: Zavolat, chvíli počkat, říct volanému zprávu, třeba opakovaně. Ten na znamení pochopení obsahu zavěsí červeným tlačítkem. Zcela zdarma, neboť jde o nespojený hovor. Vymyslel jsem pro to i marketingový název služby - „Vodafone jednosměrka“. Pro majitele neomezených tarifů to sice nemá cenu, ale ostatní to využijí.

Začal jsem zároveň s tím ale také přemýšlet, že jde o docela závažné bezpečnostní riziko. Napadly mě situace, kdy může tato porucha volajícího poškodit a on se to ani nedozví, protože hovor nebude nikde vyúčtován a bude veden jako zmeškaný. Zde jsou některé příklady:

  • Budu volat šéfovi, jak jsem těžce nemocný, ale než mi to vezme, uslyší, jak někomu říkám, že jen co to vyřídím, jdu lyžovat. A ještě přidám, co si o něm myslím. Pokud bude mít vypnuté zvonění a mobil na stole a bude na poradě, uslyší to celá firma.
  • Advokát může volat soudci a než ten mu to zvedne, prohodí ještě pár vět se svým klientem, čímž soudci prozradí něco, co neměl. („Takže jste ho zakopal na zahradě? Aha, tak o tom u soudu mluvit nebudeme.“)
  • Manžel bude volat manželce do lázní a mezitím slíbí své milence, která je u něj doma, že se určitě rozvede.
  • Kupující prozradí volanému před spojením hovoru maximální cenu, za kterou od něj něco koupí. („Už mu volám, 5 tisíc a ani korunu navíc! A jinak ať si trhne nohou!“)
  • Zaměstnavatel prozradí budoucímu zaměstnanci platový strop, který pro něj má připraven apod.

Úplně stejně může ale tato porucha poškodit i volaného, kupříkladu:

  • V divadle nebo na pohřbu může být volaný považován za bezohledného, protože i když si vypne úplně zvonění i vibrace, volaný mu najednou začne mluvit z telefonu, což v tichém okamžiku bude slyšet.
  • Volaný nechá v plné kanceláři v práci telefon s vypnutým zvoněním na stole a skočí si na záchod. Bude mu volat jeho obvodní lékař s výsledkem vyšetření a během vyzvánění řekne sestře „Volám tomu chlapovi se syfilisem. Má štěstí, nemá syfilis, ale kapavku!“ Taková radostná zpráva. Však také volaný po návratu ze záchodu uvidí vysmátou kancelář a přijme řadu gratulací, ale nikdo mu nebude chtít vysvětlovat, čemu se všichni smějí, proč sedí v kuchyňce u oběda sám a jeho příbor uklízečka desinfikuje propanbutanovým hořákem. Až se to dozví, tak bude lékaře žalovat, ale ten si nebude ničeho vědom. Přitom mu u soudu nebude problém prokázat, že porušil lékařské tajemství. Pokud si soudy nebudou této poruchy vědomy, tak nevím, podle čeho toto budou rozhodovat.

Takových situací je spousta. Běžně při telefonování mluvím s lidmi okolo, dokud telefon vyzvání. Napadlo mě, co všechno takto můžou prozradit na sebe podnikatelé konkurenci, politici novinářům, policisté pachatelům, ale i běžní občané. Tato porucha může ohrozit i bezpečnost státu. Rozhodl jsem se, že bych takovou poruchu měl někam ohlásit, aby byla odstraněna.

Jenže kam ji ohlásit?

Jako technika mě začalo zajímat, u koho ta porucha vlastně vzniká. Může to být úplně stejně v síti O2, UPC nebo v síti Vodafone. Může být i v nějaké propojovací síti třetí firmy, přes kterou směřují své hovory jak O2 tak UPC do Vodafonu. Ohlásil jsem ji nejprve na infolince Vodafone. Po 3 měsících prověřování případ uzavřeli jako vyřešený s doporučením, abych si vyměnil SIM kartu a koupil nový telefon.

Tak to ne. Vzhledem k tomu, že to dělalo asi 10 SIM karet různého stáří koupených na různých místech ČR, to byl jasný nesmysl. Navíc by se tím problém zametl pod koberec. Mi by to třeba dělat přestalo, ale jinak by to dělalo dál. Nahlásil jsem to znovu. 3 měsíce, stejný závěr.

Po nějaké době jsem to zkusil stejně u O2. Tam to bylo složitější. Síť mají podle svých slov nejkvalitnější a pravidelně testovanou, u nich to prostě být nemůže. Testují ale jen hovory uvnitř své sítě, hovory do jiných sítí je nezajímají (asi konkurenční řevnivost) a ty pro ně zprostředkovává společnost CETIN. Mám se obrátit na ni. Tak se obracím na společnost CETIN. Ta mi obratem odpovídá, že jejich zákazníky jsou velké telekomunikační firmy jako třeba O2, a ne jednotlivci jako já, se mnou žádnou smlouvu nemají a nemůžou ode mě přijímat podněty. Takže ať se obrátím na svého poskytovatele, což znamená zase zpátky na to O2. Už chápu, jak vznikla pohádka o kohoutkovi a slepičce, tady v cyklické variantě.

Mezitím zkouším znovu Vodafone. Tam průlom: Podaří se mi přesvědčit pracovnici infolinky, že jde opravdu o něco speciálního a že jsem technik a popovídám si s jejich technikem, kterému to budu schopen přesně popsat a i pomoci nasimulovat. Za pár hodin opravdu volá technik. Je velmi vstřícný, nechá si všechno vysvětlit a i když tomu zpočátku nevěří, opravdu si sežene tlačítkovou Nokii a testovací SIM kartu. K mému úžasu nemá ovšem k testování k dispozici pevnou linku od O2 (asi konkurenční řevnivost). Volám mu tedy na jeho mobil ze své pevné linky a přitom si paralelně voláme dalšími mobily kvůli domluvě.

Technik je šokován, když slyší moje povídání v nespojeném hovoru. Na přání mu recituji básničky nebo zpívám. Za hodinu znovu ještě pro jeho nevěřící kolegy a pak ještě aspoň jednou. 3 měsíce klid. A pak telefonát od pracovnice infolinky. Porucha byla vyřešena. Mám si vyměnit SIM kartu a mobil. Nic měnit nebudu. Poruchu jsem otestoval, stále stejný stav. Nechávám případ znovu otevřít, ale to už bez naděje na výsledek.

Kam se obrátit?

...když obyčejného zákazníka nikdo neposlouchá? Na Český telekomunikační úřad. Podrobně tedy sepíši poruchu včetně naznačení bezpečnostních rizik a odešlu na ČTÚ. Odpověď je nejprve striktně úřední: Vymezení zákonů, v rámci kterých se Úřad pohybuje, a žádost o doložení smluv, které mám na oba telefony uzavřené. Samozřejmě žádnou takovou smlouvu nemám. Podaří se mi ČTÚ přesvědčit, že ty smlouvy jsou zbytečné, jelikož to dělá každá pevná linka a každá SIM karta v síti Vodafone.

ČTÚ oslovuje obě firmy a posílá mi jejich vyjádření. Vodafone naštěstí potvrzuje, že porucha existuje. Píše ale, že mi už opakovaně navrhli vyměnit si SIM kartu a mobil, ačkoliv chyba je určitě u O2 (tak proč si mám měnit SIM kartu a mobil?). U O2 nejspíš nepochopili přesně, o co v poruše jde. Popisují signalizaci při spojování hovorů a účtování, prověřili poruchu a neprojevila se.

getthumbnail.jpg
Martin Vítek z Opavy objevil chybu v propojení sítí a upozornil na ni operátory i ČTÚ

ČTÚ mi doporučuje řídit se doporučeními obou firem a podat reklamaci. Já ale nemám co reklamovat, protože všechno to je zdarma. Zvyšuji tlak na ČTÚ, který zkouší poruchu neúspěšně nasimulovat. Nakonec nezbývá, než se tam zastavit osobně se svým telefonem, nechat si zavolat z pevné linky a poruchu předvést. Pak následuje přátelská odborná hádka mezi mnou a dvěma techniky Úřadu a provádíme řadu testů, kdy se porucha projevuje a kdy ne. Pobíháme po chodbách Úřadu s mým mobilním muzeem a zkoušíme volat, z čeho se dá.

Od tohoto momentu ČTÚ bere věc vážně. Zvláště, když se porucha projeví i na jejich SIM kartě Vodafone, protože napřed mi taky chtěli vyměnit SIM kartu, abych přišel o možnost poruchu testovat. A taky poté, co jim ukážu výpis hovorů z pevné linky, kde tyto hovory opravdu nejsou zaevidované. ČTÚ opět oslovuje oba operátory a nakonec si ode mě půjčuje jeden můj historický telefon. Ten míří na diagnostiku poruchy do specializované laboratoře.

Věci se daly do pohybu

Mezitím se mi přihodí, že mám na telefonu tichý profil a na Vodafone mi volá někdo ze sítě T-Mobile. Kupující, který ode mě na internetu kupuje nějakou starožitnost (ne, můj mobil to není). Telefon mi začne na stole sám mluvit, spíš křičet, a v něm se hádat několik lidí a já přesně slyším, kolik mi chce maximálně nabídnout. Někdy je to prostě užitečné, říkám si. Ovšem do poruchy je tímto vtažen už i T-Mobile. Ověřuji na internetu, že nešlo o přenesené číslo do jiné sítě.

Aby problém nebyl zameten pod koberec, krátce po oslovení ČTÚ se obracím i na Národní bezpečnostní úřad. Myslím si, že jde o závažný bezpečnostní incident a porušení kybernetické bezpečnosti a domnívám se, že by to NBÚ mělo zajímat. Popíši jim poruchu, odkáži je na ČTÚ a přiložím testovací protokol, aby si rychleji ověřili, že si z nich nedělám legraci. Poté jim posílám doplnění popisu poruchy a žádám o reakci. Žádná nepřichází. Nezbývá, než si ji vyžádat pomocí zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. NBÚ odpovídá ve smyslu, že to přijali jako zajímavou informaci, ale nezabývají se technicky zastaralými zařízeními a není v jejich kompetenci něco na tom změnit.

Já doplňuji podání, že porucha se sice jenom projevuje na starších přístrojích, ale dochází k ní někde v telekomunikačních sítích O2, Vodafone, T-Mobile, UPC a to snad nejsou technicky zastaralá zařízení a ani nevím, co novějšího a modernějšího bych tedy mohl používat. Dostávám odpověď, že postoj NBÚ se tímto nemění. Tedy že nemají možnost řešit technologicky zastaralá zařízení. Zkoušejí na mě taktiku poškrábané gramofonové desky.

Pomůže síla médií?

Tak co s tím? Obracím se na MobilManii. Všimne si toho více lidí, začnou se o to zajímat, ptát se, zkoušet a testovat a možná to tak zodpovědné dotlačí poruchu vyřešit.

Kde se všude porucha dosud vyskytla:

  • Volající: Analogové pevné linky O2, pevné linky kabelové televize UPC, některé VoIP linky, 1 případ mobilního čísla T-Mobile
  • Volaný: Vodafone (nesmí být přenesené číslo do jiné sítě). Vyzkoušeno cca 20 SIM karet. Objevena ale jedna, která to nedělá, i když bych se vsadil, že před lety to dělala taky.
  • Mobilní telefony: Tlačítkové Nokie starších typů. Funguje na 1600, 6080, 6230i a dalších, nefunguje na novějších (N73). Nefunguje na žádných chytrých telefonech. Nicméně se domnívám, že k poruše dochází i na nich. Jenom ty chytré telefony asi softwarově nepouštějí hlas do reproduktoru, dokud uživatel hovor nespojí. Už to, že hlas nejspíš přes síť projde až do cílového zařízení při nespojeném hovoru, je ale bezpečnostní riziko.

Pokud máte pevnou linku, SIM kartu Vodafone a některou starší Nokii s tlačítky, můžete si nejspíš tuto poruchu vyzkoušet i sami. Podělte se o svoje zkušenosti v diskusi.

Autor: Martin Vítek

Týden Živě

Diskuzní videokomentáře redaktorů webů Živě.cz a MobilMania.cz, ve kterých rozebírají zajímavá témata týkající se počítačů, internetu, mobilních a jiných technologií. Videa můžete sledovat také na YouTube.

Diskuze (40) Další článek: Samsung čeká nejúspěšnější čtvrtletí, díky Galaxy S8 bude mít nejvyšší zisky v historii

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,