UPS a baterie

47 odpovědí řadit od nejnovějších

9. 1. 2025 • 7:52

Nejoblíbenější UPS

9. 1. 2025 • 8:10

Předpokládám že to máte jako zálohu na kotel. Ted jsem to řešil. Zdroj je dostačující, ale baterii bych doporučil trakční taky od Varty. Na štítku má logo caravanu lodě atd.

9. 1. 2025 • 8:44

Určitě ne. Autobaterie nejsou vhodné pro připojení k UPS. Pro UPS jsou typicky vhodné olověné baterie.

9. 1. 2025 • 8:48

A od kdy autobaterie nejsou olověné baterie?

9. 1. 2025 • 8:57

ok, jasně 🙂Ale k UPS se nehodí.Dokonce na tom linku v dotazu https://shop.atoselektro.cz/zdroj-zalozni-...32866.html jsou vpravo na stránce uvedené doporučené olověné baterie k zakoupení.

9. 1. 2025 • 9:02

jj, jenže já už ji mám (náhradní do auta)Hledám levnou UPS, která by ji nabila a sloužila i jako trvalá záloha pro případ výpadku proudu doma.

9. 1. 2025 • 9:07

To zvládne lecjaká UPS.Ale ne tenhle akumulátor, má úplně jiné použití. Klidně se na něm spalte, ničemu to neublíží.Startovací akumulátor má úplně jiný způsob fungování, v UPS dá jednotky cyklů. Není vůbec stavěný na vybíjení. Pokud vám proud nevypadává, pak je to jedno. Pokud ano, vydrží to jednotky výpadků, pak ten akumulátor budete muset vyměnit, tentokrát snad již za něco k tomu určeného.

9. 1. 2025 • 9:15

hmm ... dal jsem druhou UPS, kde píšou klasické zaplavené baterie, ale zdá se mi stejný HW pod jinou značkou, ne?

9. 1. 2025 • 9:52

Zaplavene jsou, to je neco jineho. Jde o to, ze startovaci akumulator neni urcen na vybijeni. A je jedno, v jake UPS je.

9. 1. 2025 • 9:19

použít ho může ale jak dlouho vydrží těžko říct. Každopádně využije jen asi polovinu kapacity. Lepší by samozřejmě bylo použít nějakou lifepo baterku. ale to je trochu dražší záležitost včetně nebíjení.

9. 1. 2025 • 9:14

Klasická startovací autobaterie nesnáší hluboké vybití a má taky dost velké samovybíjení. Dá se použít, pokud ji budeš prúběžně dobíjet cca každý měsíc do plna (dobíječkou na autobaterie) a po každém výpadku elektřiny ji taky ihned dobiješ do plna. AGM nebo EFB jsou odolnější vúči případnému podbití.

9. 1. 2025 • 9:16

nebude jí ručně nabíjet.. ten měnič co linkoval si tu baterii nabíjí sám předpokládám...

9. 1. 2025 • 12:36

Pokud ten měnič bude udržovat baterii nabitou, tak OK. Spíš jsem myslel kontrolu jednou za měsíc a ruční dobití v případě, že je na baterii nízké napětí (míň než 12,6 V).

9. 1. 2025 • 9:15

ale domov z jedný autobaterie neutáhneš, těch 300W to dá chvíli a jakmile na tý autobaterce klesne napětí tak se to asi vypne.. využiješ tak polovinu její kapacity a pokud jí dáš párkrát takovej čoud že jí vybiješ pod 10-11V a hned nenabiješ tak jí zničíš.

9. 1. 2025 • 9:22

měl bych to jen k stolnímu PC

9. 1. 2025 • 10:09

pokud to žere třeba do 150W (což asi jo pokud tam nemáš 300W grafiku), tak by to autobaterie měla utáhnout, ale UPS stejně slouží jen na to abys ten PC vypnul když vypadne proud a ne abys to dál používal.. S takovou baterkou stejně máš max desítky minut. Rozhodně ne hodiny.

9. 1. 2025 • 9:43

A proč by autobaterie na to nebyla vhodná? Ta UPS je dělaná na dlouhodobý chod, takže má na rozdíl od běžných malých PC UPS vyřešené chlazení. A autobaterie se chová po elektrické stránce úplně stejně, jako ty baterky co jsou k UPS doporučené.

9. 1. 2025 • 9:55

Protoze startovaci baterie maji typicky uplne jinou konstrukci elektrod. Jednak maji zbytecne nizkou kapacitu a vysoke proudy, ale taky maji tomu proudu uzpusobene uplne vse.Po elektricke strance se sice chova stejne, ale pri vybiti zacne mnohem rychleji degradovat jez klasicky trakcni akumulator. Radove, klidne 100x rychleji.

9. 1. 2025 • 8:47

Tam máš jasně napsané že máš používat gelovou baterii. Gelové baterie mají úplně jiný způsob nabíjení než obyčejné olověné akumulátory který si vybral. Ne nemůžeš tuto baterii použít, protože ta UPS ji nebude umět kvalitně nabít a můžeš jí i oddělat a stejně tak tu nabíječku v UPS.

9. 1. 2025 • 8:55

hmm ... našel jsem toto: https://shop.atoselektro.cz/zalozni-zdroj-...51384.html Podporované baterie: GEL, AGM, klasické zaplavené• Nepodporované baterie: Li-on, Li-Pol, LiFePO atd.Jinak je to asi stejná UPS s jinou značkou?

9. 1. 2025 • 8:58

a preto tam mas vpravo v odporucanych bateriach 6x olovenu a 0x gelovu...

9. 1. 2025 • 9:07

ale AGM baterie je taky olovena prece.. jen tam elektrolyt je nasaklej ve skelny vate a ne tekutej.

9. 1. 2025 • 9:07

Ono i ta gelová je olovená. Líši sa iba tým, že elektrolyt je viazaný v kremičitom geli. AGM má zasa elektrolyt nasiaknutý v separátore zo sklenenej vaty.

9. 1. 2025 • 9:44

Ale prd prosímtě. Gelová baterie je pořád obyčejná olověná baterie a má úplně stejné charakteristiky nabíjení a vybíjení, jako běžná olověná baterie. Samozřejmě, že tam může použít normální autobaterii a bude to bez problémů fungovat.

9. 1. 2025 • 9:12

v návodu se píše.. "VÝBĚR AKUMULÁTORUAby se dosáhlo nejvyšší kvality práce tohoto výrobku, musí se zařízení používat s akumulátorymaximální kapacity 100 Ah: gelovými nebo některými kyselými akumulátory (dosahujícímiběhem nabíjení napětí 14,5 V DC)."pokud už ten akumulátor máš, tak ho samozřejmě použít můžeš, ale klasická autobaterie na to není uplně ideální, protože je dělaná na krátkodobý odběry obřích proudů a pak zase na rychlý dobíjení. Použít ale půjde, jen to asi nevydrží tak dlouho.

9. 1. 2025 • 9:19

díky, podívej se na druhou UPS, není stejná s jinou značkou? Co teda tato UPS?

9. 1. 2025 • 9:28

jo, ale problém není že by ta autobaterie nešla použít.. ona se na to jen moc nehodí, protože není stavěná na takovej provoz.. takže se může stát že to koupíš, připojíš jí tam a jakmile jí 2x použíješ a vybiješ, tak příště už bude mít menší kapacitu a bude to prostě na prd. Na co konkrétně to chceš použít a jak často z toho něco pojede ? Jednou za rok když vypnou proud ?Pokud jí máš, tak to kup a zkus to s tím používat a přinejhorším prostě koupíš AGM baterku (nebo klidně dvě paralelně) jak tam píšou

9. 1. 2025 • 9:47

Není důvod aby ta autobaterka nevydržela dlouho. Autobaterka zvládá krátkodobě vysoké proudy, což v UPS nevyužije, ale samozřejmě není nijak omezená z hlediska odběru menších proudů delší dobu. To zvládání vysokých proudu je tam jako bonus navíc, ale nijak nesnižuje schopnost jiného použití.

9. 1. 2025 • 10:13

jo jen jí nesmí často vybíjet třeba pod 12V což se u autobaterie stane klidně než odebere 50% kapacity.. spíš proto není vhodná.. nevyužije kapacitu a má málo cyklů (což tady asi nevadí když vyupnou proud jednou za rok). A pokud si nebdue hlídat to vybití (nepohlídá to měnič), tak jí oddělá rychlejc.

9. 1. 2025 • 9:25

pokud to chceš domů jako zálohu pro případ výpadků elektriky, tak to doporučuju udělat pořádně.. tedy lifepo baterku 12/24V s nějakou kapacitou k tomu nějakej šetrnej nabíječ a měnič. Olověná má max stovky cyklů a použije se asi 50% kapacity (větši vybíjení jí níčí a podstatně zkracuje její životnost) a to musí bejt ještě nejaká uspůsoběná trakční baterie a ne ta z auta (má jiný eklektrody atp.)Lifepo má 2000+ cyklů a dá se použít min 80% kapacity. Je dražší, ale s olověnejma baterkama se to ani nedá srovnávat. Je to jako nebe a dudy.

9. 1. 2025 • 9:55

myslíš tyto baterie: https://olovene-baterie.heureka.cz/f:q:lifepo4%20baterie/tak to už je lepší koupit notebook, ne?

9. 1. 2025 • 10:02

U UPS, která se použije k dodávání výkonu při výpadku párkrát do roka, není problém v cyklech. Takže několik let zaručeně vydrží, pokud ji nenechá dlouho ležet ve vybitém stavu. Ty LiFePo jsou pro soláry, kde to pořád cykluje.

9. 1. 2025 • 10:14

díky, ušetřil jsi mi spoustu peněz ... Mám ji novou (kupovanou na podzim), jako zálohu pro už starou v autě, kdyby v zimě selhala, a dobíjím ji standardní autonabíječkou.Jen bych ji chtěl využít jako UPS, když už je doma a nevyužitá.Později třeba koupím nějakou gelovou, ale ne LiFePo4.

9. 1. 2025 • 10:21

začni to prostě používat a sám uvidíš jak se to chová.. Než by ležela doma tak ať je zapojená.. jen si pohlídej aby se udržovala nabitá (to nabíjí ten měnič předpokládám) a při vybíjení aby to dlouho nebylo pod 12V (hned dobít)

9. 1. 2025 • 10:19

lifepo není jen pro soláry ale všude tam kde se hoděj.. tedy i na domácí UPS kterou dobíjíš klidně ze sítě a nebo i ze soláru za oknem pokud je možnost. Mám pod stolem lifepo 2,4kWh přesně na ten účel jako chce tazatel.. Není důvod v UPS používat olověnou když se na to víc hodí tahle baterka která vydrží 10let (olověnou budeš za 2 roky kupovat znova a ještě vydrží prd)Jen je to celý samozřejmě trochu složitější (nabijení, balancing), a stojí to trochu víc peněz, ale v čase se to vyplatí víc než olovo (a lifepo články klesly od covidu o 50 %)

9. 1. 2025 • 10:23

Jasný, autobaterka není ideální, ale zase je tak levná, že když ji za 5 let vyhodí, tak ho to nebude mrzet. Kolik stojí LiFePo?

9. 1. 2025 • 10:45

to záleží jestli to bude používat a nebo to tam bude stát a čekat až to za 2 roky při výpadku elektriky použije (a rázem zjistí že ta olověná má 10 % kapacity - stejně jako se to děje u UPS po letech, když se nemění a nesledujou baterky)V čase se Lifepo samořejmě vyplatí, ale musíš to používat jinak je ta investice naprd. Tedy třeba to zkombinovat s malym solárem za oknem a v létě jet třeba PC jen z toho a v zimě to mít třeba jako zálohu ke kotli atp.105Ah Lifepo článek stojí 1100,- na 12V baterku poptřebuješ 4ks, takže do 5000 i s nějakym balancerem atp. a máš 12V 105Ah malou kostičku (tedy reálně odebereš skoro 1kWh). S olověnou baterkou za čtvrtinu ceny máš využitelnou kapacitu max polovinu a reálně při používání odejde za pár let. Je to dražší, včetně složitějšího nabíjení, ale je to prostě lepší 🙂

9. 1. 2025 • 10:49

Jo, tak to už ty ceny nejsou tak hrozné. Pokud si s tím chce hrát, tak to smysl má. Ale pokud nechce nic řešit, tak tam strčí olovo a jednou za měsíc to nechá vybít a nabít a musí to s přehledem 4-5 let vydržet. Ovšem pokud to nechá ležet, aniž by to občas vybil/vyzkoušel, tak se mu skutečně může stát, že za ty 4 roky, až přijde výpadek proudu, tak mu to za chvíli klekne.

9. 1. 2025 • 19:58

jo pokud to leží a čeká až vypnou proud což se nemusí stát klidně 2 roky, tak je to asi jedno 🙂Ale autobaterie nesmí jen tak ležet - starší mají celkem velký samovybíjení a měsíc ležet už může bejt problém. To už je šetrnější jí pořád dobíjet malym proudem a nebo udržovat nějakou automatickou nabíječkou.

10. 1. 2025 • 11:28

Vždyť to přece snad každý záložní zdroj dělá...

9. 1. 2025 • 10:48

Mám velice podobný zdroj, jenom v silnější variantě a s možností připojení solárního panelu: https://shop.atoselektro.cz/kemot-prosolar...86698.htmlUž 3 roky ho používám jako záložní zdroj pro oběhová čerpadla krbu, kamerový systém, routery, notebook a 24" monitor, napojený na asi 10 let starou AGM baterii vytaženou z auta (95Ah z Audi A8, kde už po půl hodině stání se zaplým zapalováním nebyla schopná nastartovat).Zrovna nedávno jsem zkoušel zdroj odpojit od sítě a po asi 3 hodinách se zapnutými spotřebiči ukazatel stále indikoval tři z pěti čárek baterie.Klasickou olověnou baterii bych ale úplně nedoporučoval z jednoho důvodu - pro udržení životnosti potřebuje pohyb. V autě se v ní kapalina "promíchává" provozem, při používání v garáži by bylo vhodné s ní ideálně každé dva měsíce pořádně protřepat, jinak rychleji degraduje.V použití AGM baterie ale Ukázat celý příspěvek

9. 1. 2025 • 11:05

díky za infobudu ji mít zapojenou než půjde do autaa koupím gel nebo AGMs tím protřepáním jako fakt? vždy, že se nesmí ani moc naklánět ...

9. 1. 2025 • 11:31

Co se děje s baterií v autě za jízdy? Neustále se pohybuje nahoru, dolu, působí na ni odstředivé síly, vibrace atd. Tím se uvnitř promíchává elektrolyt.Pokud se olověná kapalná baterie nehýbe, usazují se při používání minerály na dně elektrolytu a ten ztrácí svoje vlastnosti.Naklánění je něco jiného než protřepání. Při protřepání se jen promíchá elektrolyt, ale hladina elektrolytu se po srovnání baterky okamžitě vrátí zpět. Při používání v nakloněném stavu dochází k tomu, že nejsou elektrody celé ponořeny v elektrolytu, protože je hladina nakloněna na tu stranu, kam je nakloněna baterie.U gelových (AGM) k tomu nedochází, protože tam není kapalný elektrolyt a díky tomu se nemohou usazovat minerály na dně když dlouhodobě není baterie v pohybu.

9. 1. 2025 • 20:04

myslím že nutnost promícháváníje blbost a dost to preceňuješ, ale nechci se hádat 🙂

10. 1. 2025 • 11:34

Nevím jak rychle k tomu sedání minerálů na dno dochází a jestli se to děje i při nezatížené baterii, nebo jen při odběru, nebo jen při dobíjení, ale děje se to, četl jsem o tom nějakou studii, ale už je to dost dlouho.Pokud si dobře vzpomínám, tak k tomu docházelo asi hlavně při vybíjení, takže při použití jako záložní zdroj asi nebude potřeba "promíchávat" nějak často, ale po 10 letech provozu bude rozhodně rozdíl mezi kapalinovou baterií která 10 let nehybně leží a baterií, která se jednou za čas "protřepe".

10. 1. 2025 • 11:39

Stačí použít gelovou, nebo AGM baterii a nic se protřepávat nemusí.

10. 1. 2025 • 13:10

Ano, to jsem psal hned v první odpovědi...

9. 1. 2025 • 21:12

Autobateka je konstruovaná pro relativně krátké, ale velké odběry při startování spalovacího motoru, proto při napájení UPSky nedosáhneš na hodnoty ampérhodin ze štítku, musíš hlídat aby nedošlo k hlubokému vybití, musíš hlídat hladinu elektrolytu a hodí se větrat, ale když už tu baterku máš, bude s UPSkou fungovat.Měl jsem 44AH autobaterku připojenou na 650VA UPSku, při zátěži kolem 100W nebyl problém zálohovat i několik hodin. Jen nabíjení akumulátoru bylo stavěné na 7,5AH, tak to pak dobíjelo pomalu a UPSku to za pár let oddělalo (to u zařízení z odkazu v dotazu nenastane).

Určitě si přečtěte

Články odjinud