» Poradna » Hardware

Strmý gradient textur a podivné duhové obrazce

 |   | 

Na mé GeForce4 Ti 4800SE se některé textury zobrazují špatně. Chyby vykreslování lze rozdělit na 2 druhy:
1) V některých hrách se na texturách objevují různobarevné, duhové fleky. Trpí tím nejvíce např. Painkiller, Far Cry, Quake 3 Arena, Unreal Tournament 2004, Deus Ex. Přišel jsem na to, že za tyto artefakty může komprese textur, kterou jsem vypnul pomocí programu RivaTuner. To ovšem není stálé řešení, protože nekomprimované textury zabírají spoustu paměti a výkon rapidně klesá dolů. Z různých stran jsem se dozvěděl, že jde o integrovanou chybu u karet nVidie až do verze GF4, které si dost dobře neumí poradit s texturami DXT1 16-bit. Otázkou však zůstává, jak je možné, že jich hra využívá, když mám v ní standardně nastavenu 32-bitovou barevnou hloubku. Rád bych to nějak odladil, ať už v samotných registrech ovladače nebo jinak. Od verze GeForce FX a výše se tato anomálie již nevyskytuje.
2) Strmý gradient stínování textur. V praxi to znemená, že textura která ustupuje před světlem do stínu, netmavne pozvolna, nýbrž ve formě ošklivých obdelníků či čtverců s příslušným odstínem. Musím říci, že oproti předchozímu, jde o velmi častý a tedy i rušivý jev. Tentokrát se jej však nepodařilo odstranit ani vypnutím komprese textur. Dále jsem tuto chybu pozoroval i u GeForceFX.

Vyloučené přičiny u obou závad ve vykreslování:
přehřívání grafické karty
poškozený čip nebo paměti testováním celkem 4 karet na stejné mašině: GF2 MX 200, GF4200Ti, GF4800SE, GF FX 5900XT.
ovladač. odzkoušeny verze Detonator (ForceWare) 4x.xx, 5x.xx, 6x.xx, 7x.xx, 8x.xx, dokonce i některé alternativní. Ať jsem si jakkoli hrál s nastavováním různých parametrů, ničeho kloudného jsem nedosáhl a problém zůstal.
karta nebyla přetaktovaná, ba ani zbytek celého PC.

Povahou vykreslovací techniky u GeForce4Ti4800SE zřejmě nepůjde 1.chybu odstranit. To mně však tolik nevadí, ale rád bych se zbavil té druhé, týkající se rozfragmentovávání nasvícených textur do tmavších a světlejších ploch. Standardními cestami však zatím nemohu docílit řešení. Rád bych věděl, zda se s tím někdo nesetkal a jakým způsobem by ji šlo odstranit. Děkuji za radu.


Související témata: Gradient, Deus Ex, Textura



Určitě si přečtěte


Přechod z Windows na macOS: Co vás čeká a nemine

Přechod z Windows na macOS: Co vás čeká a nemine

** 5 kroků, které vás čekají, když se rozhodnete přejít z Windows na počítač značky Apple se systémem macOS ** macOS umí přenést data z počítače s Windows ** Při přechodu si budete zvykat na nové funkce a chování systému

17.  1.  2018 | Stanislav Janů | 142

Nejnovější americká výsadková loď USS Portland dostane laserovou zbraň

Nejnovější americká výsadková loď USS Portland dostane laserovou zbraň

** Právě v tomto období vstupuje do služby výsadková loď, která nese označení USS Portland (LPD-27) ** Specialisté na ní brzy přenesou laserový zbraňový systém XN-1 LaWS ** Ten dříve fungoval na výsadkové lodi třídy Austin/Trenton USS Ponce

17.  1.  2018 | Stanislav Mihulka | 5


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší