» Poradna » Ostatní

Reklamace pevného externího disku

 |   |  Android Chrome 62.0

Dobrý den, mám takový dotaz, jelikož se v zákonech moc nevyznám, tak zkouším radu od zkušených zda se tady někdo takový najde.Popíšu situaci. Jednou z ničeho nic mi přestal fungovat externí disk který je ještě v záruce,tak jsem šel na pobočku nejmenované firmy Mall.cz , normálně jsem dal disk na reklamaci ,reklamace proběhla, ale dostal jsem od nich papír, že dostávám nový disk í v emailu mi přišlo, že dostávám nový disk , ale na krabici jsem měl napsaný bazar. Tak jsem jim to přímo na pobočce řekl co to má být a nedokázal mi pán odpovědět jen, že ať si maximálně zavolám na jejich centrálu a ta mi řekla ať si napíšu email . Tak jsem to převzal a napsal email a oni mi na to napsali , že je to recerfitied model tudíž jsem z toho pochopil , že to stejnak není nový model že? Protože ani disk nebyl když jsem ho zapojil do pc v původní verzi jako od tvůrců když jsem ho kupoval byly tam nahraný nějaký soubory od tvůrců a v tomhle co jsem dostal nebylo nic jen byl zformatovany a nějak pofidérně í přejmenovány. Tak se chci zeptat zda mi takhle mohli dát cizí použity hdd nebo ne ? Děkuji

Mohlo by vás také zajímat

Odpovědi na otázku

 |   |  Linux Chrome 53.0.2785.116

Máš disk? Máš.Funguje? Funguje.A až přestane, reklamuj. Disky jsou spotřební materiál, nevydrží věčně. Až odejde, koupí se nový, nalejou se data ze zálohy a jede se dál...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 10 Chrome 62.0.3202.94

V případě reklamace ti výrobce/prodejce klidně může dát jiný, opravený výrobek, který splňuje parametry výrobku reklamovaného. Není na tom nic divného. Stejně tak to řeší i samotní výrobci pevných disků. V případě že reklamuješ pevný disk, zašlou ti zpět opravený (recertified) disk, na který ti pokračuje původní záruka. Zákonem není vůbec dáno, že ti prodejce MUSÍ dát nový disk. Výrobce/prodejce má v zásadě 3 možnosti, jak reklamaci vyřešit. První možnost je oprava produktu, druhou možností je výměna produktu za jiný plně funkční výrobek, který je svými parametry stejný nebo lepší, přičemž není specifikováno, že se musí jednat o nový kus. Pokud výrobce/prodejce není schopen/nemůže reklamaci vyřešit opravou/výměnou, pak vrací peníze. Prodejce tedy jedná v mezích zákona. Podle nového zákona už neplatí, že v případě výměny produktu za nový/jiný ti běží nová záruka. Bylo toho dost často zneužíváno, proto podle nového zákona vždy pokračuje záruka původní. Nová záruka běží jen tehdy, dostaneš-li do ruk novou fakturu s novým SN.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 7 Chrome 62.0.3202.94

Blbost, samozrejme ma narok na novou, nikoliv opravenou, recyklovanou vec. VizZákon č. 89/2012 Sb. § 2169 (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-89)---(1) Nemá-li věc vlastnosti stanovené v § 2161, může kupující požadovat i dodání nové věci bez vad...---

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 7 IE 11.0

Ale hned v dalším odstavci se píše, že záleží čistě na výrobci, zda se rozhodne pro opravu nebo dodávku nové věci a tak mě napadá, jestli se dodávka refubrished disku nedá specifikovat jako oprava (výměnným způsobem).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 10 Chrome 61.0.3163.100

Oprava je, kdyz udelas upravy na reklamovanem vyrobku tak, aby jsi ho dostal do puvodne funkcniho stavu. Vymena je proste vymena a v tom pripade je narok na novy dil. Pokud se pletu, rad se poucim. Nejlepe odkazem na platni zakonnik.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Android AppleMAC-Safari 5.0

Pokud se jedná o případ, kdy zákon přímo uvádí nárok na výměnu, tak ano, musí to být nový kus. Pokud je to ale situace, kdy přímo nárok na výměnu není, což je i tento případ, tak prodejce může výrobek vyměnit a napsat to jako opravu, přičemž jako náhradní díl použije celý výrobek. Pořád je to ale jako oprava a nikde není stanoveno, že výrobek nesmí být repasovaný.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Android AppleMAC-Safari 5.0

Dodatek, zákon nestanovuje, jak velká část výrobku může být maximálně vyměněna, aby to mohlo být ještě považováno za opravu, což znamená, že i při výměně celého výrobku to může být prezentováno jako oprava.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 10 Chrome 61.0.3163.100

Zakon tvrdi, ze pokud nema vec vlastnosti, jake si uednali pri koupi, pak ma kupujici narok na dodani nove veci bez vad a je uplne jedno, jestli prodavajici vidi HDD jako 1/3 vyrobku, jako soucast, jako celek nebo jako neco jineho. HDD proste neni sam o sobe pouze soucast nejake veci, protoze by musel byt soucast neceho dalsiho a to samostatny HDD proste neni. § 2169 to rika jasne bez ohledu nato, jak si prodavajici zadefinoval co je soucast nebo jak velka je HDD cast cehosi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Android AppleMAC-Safari 5.0

Evidentně zákon chápeš blbě :) zákon říká, že pokud nemá výrobek vlastnosti ujednané při koupi, tak máš nárok, aby byl bez prodlení a bezplatně uveden do bezvadného stavu. Je tam jedna výjimka, v prvních šesti měsících si můžeš vybrat, jestli chceš opravu nebo výměnu. Pokud si neřekneš, tak prodejce automaticky může provést opravu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 7 Chrome 62.0.3202.94

Zrejme mas namysli tento odstavec---§ 2169(1) Nemá-li věc vlastnosti stanovené v § 2161, může kupující požadovat i dodání nové věci bez vad, pokud to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené, ale pokud se vada týká pouze součásti věci, může kupující požadovat jen výměnu součásti; není-li to možné, může odstoupit od smlouvy. Je-li to však vzhledem k povaze vady neúměrné, zejména lze-li vadu odstranit bez zbytečného odkladu, má kupující právo na bezplatné odstranění vady.---Prodejce ti muze odstranit vadu, pokud to lze. Ale pokud to nelze,nebo pokud nechce, protoze je to nerentabilni, pak mas narok na novy kus. V zakoniku je primo napsano, ze mas narok na NOVOU vec bez vad, pokud nelze vadu bez zbytecneho odkladu odstranit.Posli odkaz a to prosim primo do zakoniku, kde se pise to, co tvrdis ty, a to je, pokud je vec neopravitelna, pak nemas narok na novy kus ale pouze na repas/bazar.A prosim neplet sem tvoje zkusenosti, nebo praktiky z tvych obchodu, na tom totiz nezalezi, jak se to kde praktikuje.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Android AppleMAC-Safari 5.0

Uvědom si zásadní věc, v Českém právu platí obecný princip, že co není zákonem zakázáno, je povoleno a současně co není zákonem výslovně nařízeno, nemusí nikdo vykonat. A jelikož žádný zákon nezakazuje v rámci opravy použít jako náhradní díl celou věc ani nestanovuje, jak velká část může být maximálně vyměněna, aby to stále mohlo být považováno za opravu, tak prodejce (jím pověřený servis) může zcela legálně jako náhradní díl použít celý harddisk a navíc žádný zákon nezakazuje použít repasovaný náhradní díl, pokud má parametry a funkčnost nového. Pokud následně v reklamačním protokolu bude uvedeno: "oprava výměnou za jiný kus", tak je to pořád oprava a nikoliv výměna. Výměna za nový kus je možná samozřejmě taky, ale pouze v prvních šesti měsících od data prodeje a to pokud o ni spotřebitel výslovně požádá už při předání věci k opravě. Potom se jedná o skutečnou výměnu, tedy musí dostat nové prodejní balení s novým harddiskem a novou 2-letou zárukou. Případně se i mimo těch 6 měsíců může prodejce rozhodnout, že se oprava nevyplatí a sám provést výměnu za nový kus, v tom případě tam taky nebude napsáno "oprava výměnou za nový kus", ale "výměna za nový kus". Pokud spotřebitel v šesti měsících při předání k reklamaci o vyměnu nezažádal, tak o způsobu řešení rozhoduje prodejce. Žádný odkaz ti dávat nebudu, není totiž odkazovat na co, viz. výše.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 7 Chrome 62.0.3202.94

Prestavam se dohadovat, nepresvedcim te. Ani neni duvod, abych te presvedcoval. Tazatel si jisto jiste udela svuj vlastni nazor sam.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Android AppleMAC-Safari 5.0

Jinými slovy, došly argumenty, že? ;) Ale ok, hádat se je zbytečné, zákon hovoří jasně.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Android AppleMAC-Safari 5.0

Blbost... Oni mu můžou provést opravu výměnou, což je pořád bráno jako oprava, přičemž jako náhradní díl je brán celý disk. A nikde není zákonem zakázáno, že by to nemohl být repasovaný díl. A přesně to se v tomto případě stalo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 10 Chrome 61.0.3163.100

Pokud neni mozne vec opravit, pak mas pravo na vymenu za vec novou. Posli odkaz na $, ktery vyvraci, nebo upresnuje § 2169, a rika, ze nemas pravo na novou vec v pripade neopravitelnosti vyrobku. Nic takoveho jsem nenasel. A obchodni podminky obchodu/prodejce nemuzou kratit ani omezovat zakon.Pokud je kupni smlouva pouze na disk a ne na celou sestavu, pak disk neni nahradni dil, ale je bran jako celek.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Android AppleMAC-Safari 5.0

Jenže vtip je v tom, že žádný zákon nezakazuje jako náhradní díl použít celý výrobek :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Android AppleMAC-Safari 5.0

Takže pokud to prodejce prohlásí za opravu, je to prostě oprava a jako náhradní díl bude použit repasovaný HDD.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 10 Chrome 61.0.3163.100

Ne, vymena kompletniho celku neni oprava a tvrzeni prodejce natom nic nezmeni. Pokud to tak kupujici prijme, je to jeho boj. Narok na novy HDD vzniknul a je jen na kupujicim/na tobe/na komkoliv jinem, jestli se necha ukecat a podepise reklamak.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Android AppleMAC-Safari 5.0

A jak jsi na to přišel? Který zákon stanovuje, jak velká část výrobku může být maximálně vyměněna, aby to mohlo být považováno ještě za opravu? Ne, zákon právě nic takového nestanoví, takže pokud se nejedná o situaci, kdy zákon vyloženě dává právo výměny za nový výrobek, tak prodejce může provést opravu jakýmkoliv způsobem, protože o způsobu vyřízení reklamace rozhoduje prodejce (samozřejmě v rámci mantinelů daných zákonem). Může vyměnit jednu součástku, může vyměnit blok součástek, může vyměnit celou základní desku a může vyměnit i celý výrobek a pořád to může být prezentováno jako oprava a nijak tím neporušuje žádný zákon.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 10 Chrome 61.0.3163.100

vtip je v tom, ze zakon vubec neoperuje s pojmem nahradni dil, ale s pojmem soucast veci ( z meho pohledu rozdil). Zakon mimo jine rika, ze pokud lze vymenin pouze soucast reklamovane veci, pak mas narok na vymenu te soucasti. Z logiky veci disk neni sam sobe soucasti. A pokud byl zakoupen pouze disk, tak nelze ani tvrdit ze je soucasti napr pc sestavy, protoze reklamujes disk, ne sestavu. Navic se na vyklad zakona divas spatne. Fakt ze zakon neco nezakazuje neznamena, ze ti tim padem zanika narok na to, co ti zakon priznava. Tj. i kdyz zakon nezakazuje ze si o novou vec rict nemusis, tak to neznamena, ze na ni nemas narok.Ani to nedava smysl. Pokud by platilo, ze prodejce muze povazovat za opravu vymenu vseho komplet a to jeste ne za novou vec, pak by jsi nikdy nemel narok na dodani nove veci bez vad, protoze by ti vsichni cpali repasy/bazar a tvrdili by, ze se jedna o opravu. To je prece nesmysl.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Android AppleMAC-Safari 5.0

Ne, nerozumíš tomu. Existují situace a těch je většina, kdy zákazník má nárok pouze na opravu. A ve všech těch situacích může prodejce vyměnit jakkoliv velkou část výrobku, klidně i celý, aby výrobek uvedl do bezvadného stavu, přesto to pořád může být považováno za opravu. Samozřejmě je jasné, že pokud se vymění za repas, tak ten vyměněný výrobek musí být minimálně ve stejném nebo lepším stavu, než byl ten původní zákazníkův. No a potom jsou situace, kdy ze zákona má zákazník právo na výměnu věci a v tomto případě samozřejmě ano, tady má nárok na dodání opravdu nového výrobku v originálním obalu, jako z obchodu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Microsoft Windows 7 IE 11.0

Nefunkční externí disk je považován za vadou podstatnou (podstatné porušení kupní smlouvy), tudíž zákazník spotřebitel má právo i na vrácení plné kupní ceny zboží. Nicméně je nutné tento požadavek uvést již při zadání reklamačního řízení, jinak bude vada považována za nepodstatné porušení smlouvy.Doporučuji prostudovat zde, je to tam celkem polopaticky vysvětleno:https://www.penize.cz/reklamace/321625-reklamac...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 10 Chrome 62.0.3202.94

Není pravda. Spotřebitel má nárok na vrácení peněz po třetí stejné závadě, nebo čtyřech různých závadách. Příčinu závady musí posoudit servis. Prodejce má na vyřízení reklamace 30 dní. Je pravda, že si zákazník může vybrat preferovaný způsob vyřízení reklamace, nicméně, zákazník rozhodně nemá hned při první reklamaci nárok na vrácení peněz. Pokud mu servis/prodejce vyměnil produkt za jiný, plně funkční výrobek, pak jednal dle zákona. Podstatné porušení smlouvy to také nebylo, protože výrobce u disku nedeklaroval, že se jedná o naprosto spolehlivý produkt, který zákazníkovi neselže, a zákazník tak musí počítat s tím, že disk může selhat jako kterákoliv jiná elektronika. Podstatné porušení smlouvy by to bylo v případě, kdyby prodejce ručil za bezpečnost uložených dat, tedy spolehlivost úložiště.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Microsoft Windows 7 IE 11.0

"K podstatnému porušení smlouvy dojde, když bude jasné, že pokud byste o něm věděli předem, zboží nekoupíte. Takže se ukáže, že nemá vlastnosti, pro které jste ho kupovali nebo které jsou u tohoto druhu zboží zásadní."Nefunkční externí disk, na který nejdou zapisovat a z něj následně číst data je považováno za porušení smlouvy podstatné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Android AppleMAC-Safari 5.0

To je zcela chybný výklad. Logicky, pokud budu vědět o jakékoliv i celkem malé závadě, tak bych výrobek nekoupil. Takže dle logiky tvého výkladu by byl nárok na odstoupení prakticky vždy :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Microsoft Windows 7 IE 11.0

Nemluvím o "celkem malé závadě", musíš správně číst, mluvím o "vlastnostech, které jsou u tohoto druhu zboží zásadní", což u externího disku zápis a čtení dat je jeho hlavních a zásadní vlastnost. Minimálně prvních 6 měsíců od zakoupení, kdy je vada považována za vadu již existující při prodeji, pokud prodávající neprokáže opak, je to aplikovatelné. To, že si toto právo nedokáže většina kupujících prosadit a že se tomu prodejci brání, že věc druhá, ale aplikovatelné to je. Promluv si o tom s právníkem a uvidíš.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Android AppleMAC-Safari 5.0

Ano, přesně tak, platí to jen prvních šest měsíců. Ale to je známá věc, platilo to už v době minulého občanského zákoníku. Ten nový to právo na výměnu o něco zeslabil, v minulém zákoníku bylo právo zvolit si výměnu místo opravy při jakékoliv závadě, NOZ tam dodal, že to platí jen při závadách, které nejsou banální. Takže vlastně nejsme vůbec ve sporu :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Microsoft Windows 7 Chrome 62.0.3202.94

Je to v pořádku. Nemusíš dostat disk nový. Může být po certifikované opravě, vrácený z reklamace či jinak použitý ale plně funkční. Často se tento postup aplikuje, pokud byl reklamovaný disk dlouho v provozu a je reklamovám před koncem záruky a stejný typ již není v prodeji. Prodejce by byl v nevýhodné situaci, kdyby dal zákazníkovi nový disk, protože by na něj musel držet zase záruku 2 roky. Na disk po certifikované opravě, nebo použitý může dát záruku v délce, která by přibližně odpovídala délce zbývající doby záruky na reklamovaný disk. Zákon to umožňuje, aby žádná ze stran nebyla extrémně znevýhodňována. ☺

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 7 Firefox 52.0

Hlavne si zkontroluj jestli na tom disku nemas neco nelegalniho at uz cracknute programy nebo treba detske porno ci komunikaci teroristu, tezko pak budes na policii vysvetlovat ze to neni tvuj puvodni disk ale vraceny z reklamace od nejakeho uchyla, takze na to fakt bacha!!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 7 Chrome 62.0.3202.94

1) Ma narok na novy, viz Zákon č. 89/2012 Sb. § 2169 (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-89)2) Uz nejakou dobu se neaplikuje nova 2 leta zaruka pri vymene zbozi za nove. Kdyz ti vymeni poskozene zbozi za nove v ramci reklamace, tak ti bezi porad puvodni 2 leta zaruka, nikoliv nova od doby dodani nove veci

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Android AppleMAC-Safari 5.0

Nemá nárok na nový...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Linux Firefox 57.0

Má nárok na nový, ale musel by si o to výslovně říct:(1) Nemá-li věc vlastnosti stanovené v § 2161, může kupující požadovat i dodání nové věci bez vad, pokud to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené,...A to platí po celou dobu 2 leté odpovědnosti za vady. Odpovědnost za vady a záruka jsou po novu zcela obsahově zásadně rozdílné pojmy a z toho vyplývající právní důsledky.K těm 6 měsícům. Prvních 6 měsíců nese odpovědnost za vady obchodník a má se za to, že ta vada tam byla od počátku samého. Opak, že tam nebyla prokazuje obchodník. Takže je lepší, když se to podělá v této lhůtě. Zbytek lhůty prokazuje zákazník.Takže neposkytl zásadní informaci, zda je lhůta 6 měsíců pryč. V té si může vyskakovat a určovat co bude. V další části lhůty je to na dohodě s obchodníkem. Pokud si výslovně neřekne, jak chce řešit reklamaci a to musí být zapsáno v reklamačním protokolu, tak pak je čistě na obchodníkovi, jak rozhodne o způsobu řešení reklamace. Takže si neřekl, že chce nový disk, tak mu ho vyměnili za repas. Kromě toho zrovna repas i od výrobce má charakter použité věci. A tím, že ho převzal, souhlasil se způsobem vyřešení reklamace. Přes to vlak nejede. Tady už nic nevyhádá. Tečka.Původní disk mu nevrátili, tudíž je zřejmé, že byl neopravitelný. Tudíž měl nárok po celou 2 letou lhůtu odpovědnosti za vady v tomto specifickém případě už jen na vrácení peněz (odstoupení od smlouvy) nebo nový disk. Ale musí si o to říct a musí to být uvedené v reklamačním protokolu. Jinak mu frknou repas a nazdar bazar.Obchodník ze zákona nese povinnost odpovědnosti za vady a to v žádném případě není záruka. Obchodník může nad rámec odpovědnosti za vady dát záruku formou třeba dobrovolného prodloužení odpovědnosti za vady, nebo třeba u disků s 5 letou "zárukou", že za zákazníka ty 3 roky vyreklamuje u výrobce sám, kde má větší šanci než zákazník.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 7 Chrome 62.0.3202.94

Minuskaru je hodne, ale zatim nikod neposlal odkaz treba do zakoniku, ktery by vyvracel to co tvrdim, nebo to co tvrdi nekdo s jinym nazorem. Zatim to je prehled dojmu a pocitu nicim nepodlozenych.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět

Související témata: Nový model