Jsou asi tři hlavní důvody:1) Programovat 64 bit je podstatně těžší, zejména low-level (a high-level kvalitní kompilátor na 64bit má jen AMD, viz dále). Většina programátorů jsou ve zkutečnosti matlalové bez řádného vzdělání (i programátorské VŠ mají matematiku velmi jednoduchou), víceméně samouci. (Čest výjimkám co pochopili alespoň pointery 2) Firemní klientela je extrémně konzervativní, MS se musel hodně snažit aby se mu podařilo prosadit alespoň W7 jako náhradu za XP. I to je důvod, proč W7 z doby, kdy se 32bit CPU již nevyráběly byly 32bitové. Navíc i o programátorech MS platí bod č. 1, takže 64bitové WIndows byly dlouho hodně pomalé a nestabilní (nyní jsou stabilní, ale reálný přírůstek výkonu je mizivý, teoreticky by přitom měl být obrovský)3) Intel nikdy nezvládl řádně 64bitů. Jeho implementace 64bitů je tak špatná, že Buldozer, jinak méně výkonná architektura než core, v 64 bitech dorovnává výkon na jádro (při použití AMD kompilátoru na AMDčkách). Intel tedy nemá zájem o nativní programování na 64bit a zejména ne pod AMD kompilátorem. Aktivně tomu bránil a brání, což vyústilo v bod č. 2, MS se prostě s windows na 64 bitech moc nesnaží a Linux windowsům v 64bitech davá nehezky na zadek.A tyto tři body kombinově zajišťují, že 7 leto po posledním ryze 32bitovém CPU, ještě stále nemáme ty skvělé a superrychlé 64 bitové apliakce, které nám už slibují 15 let.