» Poradna » Ostatní

Problém s délkou letu

 |   | 

máme s kolegou spor:
letadlo letí na Kubu 12 hodin...jak dlouho letí zpět? Také 12 hodin nebo déle, když letí proti časovému pásmu...jde mi o délku pobytu v letadle...

Mohlo by vás také zajímat

Odpovědi na otázku

 | 

Pokial ide o dlzku casu stravenom v lietadle tak je to rovnako 12hod. Ovsem v pripade ze ignorujes to ze lietadla lietaju vo vzdusnych prudoch ktore umoznuju lietadlu dosahovat vyssiu rychlost a tym kratsi cas letu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

nejde mi o vzdušné proudy...jde mi o to jestli má vliv na délku letu to, že když se země točí ve směru letu tak to letí rychleji a když proti směru tak déle...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | 

Dobrej fór no .... vysvětlím Ti to takhle .... na čas se vykašli, to bychom se nedopočítali, ale představ si že tam i zpět letíš stejnou vzdálenost, takže ten čas strávený v letadle bude +- naprosto stejný.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

kolega tvrdí, že ses nad tím vůbec nezamyslel... tohle prej platí na silnici...ale ve vzduchu ne

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | 

Jistě, takže kdyby hypoteticky existovala dálnice na Kubu a zpět, tak to bude autem trvat stejnou dobu tam i zpět a když tu dálnici bude kopírovat letadlo, akorát ve vzduchu, tak ta doba letu tam i zpět nebude stejná ano ?
Já bych řekl že by se měl hlavně kolega zamyslet nad sebou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

prej schází argument...ta Země pod tebou přeci ubíhá...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | 

Aha, tím se to vysvětloje .... apropos, co si o tom myslíš Ty ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

já si myslím že to letí stejně dlouho...je to daná vzdálenosta tak to musí být i stejný čas...on tvrdí, že na to musí mít vliv to že se země točí

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

Tak isto sa toci aj v pripade auta na dialnici. Dialnica sa toci spolu so zemou, ale nezda sa ze by nejaka cast dialnice zmizla a tym sa skratil cas cesty.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

no to jo...ale na tý dálnici jedeš...ve vzduchu se ničeho nedotýkáš...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

No to jo, ale tak isto ides proti casovemu pasmu napr.
A cotak fenomen vysky lietadla a vecsej obvodovej drahy?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

to je taky pravda...to mu řeknu.. a už v tom bude uplnej bordel...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

kamarát si nevšimol, že ten luft čo v ňom lietadlo letí sa rovnako spolu so zemou točí ... ale ak chceš, ako to bude v priestupnom roku, z 28 na 29 február, pri zmene času z leetného na bežný (zimný čas nejestvuje),

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | 

No tak dobře .... když vezmu v úvahu že obvod zeměkoule je nějakých 40 tisíc kiláků a doba otočení se okolo osy trvá 24 hodin pak za 12 hodin se letště v Praze posune v protisměru v podstatě 2x tak daleko co je v tuto chvíli letiště v Havaně, to znamená že kdyby platilo to co říká kolega tak by se z Prahy do Havany vživotě letadlem nedostal a zpět by byl rychleji než by toho letadla vůbec nastoupil (berte pochopitelně s nadsázkou )

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

moje řeč....taky jsem mu říkal, že kdyby letadlo vyletělo nahoru a tam počkalo až přijede po obvodu přijede praha, bylo by to geniální....-)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

Objasnenie problemu sa bude skryvat v tom, preco kozmonoauti ked sa potrebuju dostat na ISS (urcite miesto na obeznej drahe) maju na to tzv. casove okna, t.j. dobu kedy sa tam dostanu po najkratsej drahe.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | 

Jo, tak nějak to bude ... akorát letadlem se zřídkakdy dostaneš do vesmíru, takže musíš počítat s tou pertuperací země vs. letadlo

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

Co hladam, to hladam, vyznam slovicka pertuperace nemozem nejako najst. Viem, ze som ho pocul v suvislosti s nejakymi dejmi na Slnku , ale neviem o co ide.
Mozes vysvetlit? Staci na tom priklade so Zemou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | 

Per To Per, vzájemný vztah rotace země, gravitace a tělesa pohybujícím se v jejím gravitačním poli, respektive mimo něj. Einstein to kdysi pojal tak že se nic nemůže pohybovat větší rychlostí než světlo, protože jeho hmotnost by pak nekonečně stoupla, jenže pozapoměl na "předměty" které se už rychlostí světla pohybují. například Tachyon.
S tímhle letadlem to má tu souvislost, že i když stojí někde na letišti, ideálně na letišti někde na rovníku, tak se pořád pohybuje rychlostí cca 1670 km za hodinu (Per To Per) k bodu vůči zemi statickému kdekoli ve vesmíru. Není to úplně přesné samozřejmě, fyzik, respektive astrofyzik by to vysvětlil mnohem přesněji, je to jen laický výklad.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

Aha ano, uz si spominam.
Neviem, tiez nie som fyzik, ale zda sa mi, ze som niekde pri besede s fyzikmi zachytil, ze zrovna Tachyony su castice, ktore sa pohybuju vacsou rychlostou ako je rychlost svetla.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 8.1 Chrome 39.0.2171.65

No já se musím smát jak někdo dokáže tak arogantně podávat úplně nesprávnou odpověď, samozřejmě, že je délka letu jiná, země se otáčí nezanedbatelnou rychlostí 1668,91 km/hod. na rovníku, směrem k pólům rychlost zmenšuje. Drasticky zmenšuje. Takže samozřejmě, že když ti země "letí naproti" bude cesta trvat kratší dobu :) Příklad s dálnicí je naprosto mimo a nic neříkající, protože dálnice se nehýbe, země ano.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows XP Firefox 41.0

A přesto, když ti "Země letí naproti" trvá to déle. Což je přesně ten problém, který se tady celou dobu řeší. Mimo mísu, příteli, mimo mísu!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

Vynechaj casove pasma a neposuvaj si cas na hodinkach.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

Délka pobytu v letadle bude +- stejná, záleží jestli se poletí stejným letadlem, stejnou cestou.

Časové pásmo na to nemá vliv. Dejme tomu, že letíš z Prahy do Moskvy, v Praze je 12 hodin, v Moskvě 14, let trvá 2 hodiny. Z prahy vyletíš ve 12, do Moskvy přiletíš v 16, protože je to jiné časové pásmo, ale letíš jen dvě hodiny. Kyž letíš nazpět, vyletíš ve 12, letíš zase dvě hodiny, ale přiletíš opět ve dvanáct, protože v době odletu bylo v Praze o dvě hodiny míň

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | 

Ale fuj. Proto se tak mění letové hladiny. Nemáš ponětí co dělá proudění.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

Ponětí možná nemám, ale v praxi to takhle funguje a to mi stačí

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | 

Nikdy nefungovalo a nefunguje. Až proštuduješ nebo dokonce napíšeš (sic!) pár SW, které let řídí přes letové body (tak i zpěm kupodivu) a zpracuješ pár třeba RPL, nebudeš říkat hlouposti, o kterých nemáš páru.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 7 Firefox 38.0

kamo tak ty si dal take vysvetlenie ze dovidenia...ako malemu decku

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | 

Jak to vidím já: Zeměkoule má obvodovou rychlost přibližně 1600km/h. Touto rychlostí ale fičí všechno i vzduchový obal kolem ní aji satelity na oběžné dráze. Takže když letadlo letí běžnou cestovní rychlostí proti směru otáčení zeměkoule, vůči teoretickému pevnému bodu vně tohoto kolotoče ve vesmíru vlastně couvá. Takže doba letu měřená na palubě letadla bude úplně stejná.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

díky všem...myslím, že už jste kolegu přesvědčili...pokud chcete diskutovat dál, budeme to z povzdálí sledovat....hlavně mu ale nikdo už nedávejte za pravdu...to by se to rozběhlo znova...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 8.1 Chrome 39.0.2171.65

Stále všichni zapomínáte na to, že atmosféra se nehýbe rychlostí 1600 km/hod. protože tření země a vzduchu je natolik malé, že země vzduchem prokluzuje. Je jasné, že země atmosféru roztáčí, ale ne dostatečně rychle na to, aby byly lety stejně dlouhé :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows XP Firefox 41.0

No konečně někdo uhodil hřebík na hlavičku. Taky mi ten směr rotace versus délka letu nedával smysl, protože výsledek je naprosto obrácený, než by člověk očekával. Odpověď, že ve směru rotace atmosféra (rotující spolu se Zemí) letadlo "poponáší", zatímco proti směru rotace (tedy směrem na západ) letadlo překonává větší odpor této rotující atmosféry, a tedy je let delší (kupříkladu z Číny do Prahy o hodinu) je logická a pro mě postačující. (A doufám, že je taky správná.)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows XP Firefox 41.0

... no vlastně úplně do černého to nebylo, ale na rozdíl od těch rozumbradů nahoře už jste se přiblížil. Dole už to někdo dovysvětlil, tak sláva!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 10 Firefox 110.0

Taky jsem nad tím dlouho "špekuloval", než mi došlo, že jsem zapomněl na atmosféru rotuijící spolu se zemí. Čili let by byl kratší směrem na západ pouze ve vakuu. Je to tak?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

dlžka letu ako takého je stále rovnaká,jediné čo sa zmení je miestny čas v cieli oproti miestnemu času miesta štartu,takže podla toho kam letíš sa môže kludne stať, že odletíš dnes na obed a do ciela priletíš včera večer.... ale v lietadle stráviš stále rovnaký počet hodín, či letíš odtialto tam,alebo späť...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

Z bodu A do bodu B sa letecky konštantnou rýchlosťou dostanete rovnako rýchlo ako z B do A. Rotácia Zeme nemá vplyv na dĺžku letu, nakoľko atmosféra, v ktorej sa lietadlo nachádza, rotuje spoločne so Zemou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

Vidim, ze nikdo z diskutujicich nikdy neletel transkontinentalnim letem, protoze jinak by jste z vlastni zkusenosti vedeli, ze cesta proti smeru otaceni zeme je casove kratsi. A pokud chcete prakticky dukaz, tak si najdete nejake prime kontinentalni lety tam a zpatky. Napr. let UA8849 Frankfurt->Miami a UA8848 Miami->Frankfurt stejnym letadlem je zpatky do Frankfurtu o 1h25m kratsi. Pro auta to neplati, protoze jsou v kontaktu s povrchem zeme, ale u prostredku pohybujicich se v atmosfere (cim vyse a rychleji tim lepe) plati, ze jim cil bezi naproti...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

takový let jsem zažil. Bavil jsem se o tom s pilotem a ten mi říkal, že k tomu přispívá nejenom situace Vámi výše popsan, ale i vzdušné proudy. Na některých linkách letadla cestou z A->B překonávají protisměrný proud a při cestě z B->A mají tento proud v zádech což má za následek (byť malé) zvýšení průměrné rychlosti a tím zkrácení doby letu (toto je viditelné i v autě - proti směru větru se jede hůře, pomaleji a s vyšší spotřebou, než s "větrem v zádech" :) )

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

no a jsme tam kde jsme byli...
podle mne má pravdu příspěvek níže....nic není ovíváno větrem o rychlosti 30 km/s....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

To zni logicky. Ale bohuzel je to naopak . Kdyz letis na zapad letis proti smeru otaceni zeme a presto to trva dele. Jsou to vzdusne proudy. Ty pusobi rychlosti proti 200km / h a naopak pomahaji pri ceste na vychod. Takze letadlo leti1000 km/ hod na vychod a Jen 670 na zapad.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

Trocha OT, spomínam si, že učiteľ matematiky nám vravel, že lietadlá lietajú po akejsi krivke, loxodróma, tuším to bola, ktorá je kratšia, ako keby leteli oblúkom v rovine kolmej na povrch zeme...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

To je pravda, ale s dobou letu ve vztahu k dane otazce to skutecne nema nic spolecneho.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | 

No vzhledem k tomu, ze ona loxodroma je kratsi nez vzdalenost paralelni k rovniku, tak docela jo. :)

Jinak k topicu: precetl jsem si argumentaci, ze Zeme pod letadlem "ubiha"... stejne, jako auto drzi na silnici, tak letadlo drzi ve vzduchu, kterej je gravitaci drzen na miste. Nebo myslite, ze Zeme se otaci a vzduch stoji? To by bylo zajimave: Zeme ma na urovni more obvodovou rychlost cca 30km/s, takze vsechno, co je na povrchu je "ovivano" vetrem o rychlosti 30km/s GL

Jinak kdyz jsem letel Pariz-Boston, trvalo to cca 7h, zpatky pak jen 6h. Ale za to asi mohou ony vzdusne viry...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | 

Nejaky ten vliv otaceni tam asi bude, ale na tak markatni, jak byl popisovan kolegou tazatele--.-.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

Nedávno jsem téměř stejný let absolvoval. Takže ČR - Mexico (Praha - Cancun) trval 12,5 hod, zpáteční let Cancun - Praha 10 hod. Kdo podobný let také absolvoval, jistě mi to potvrdí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

při tý rychlosti by se prej voda vylila z moře...)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | 

No, tak buďto ať si kolega promrská matematiku počítám, tak páté třídy a nebo ať přestane hulit, ale rychle

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

To by měl. 30 km/s letí zeměkoule vesmírem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | 

Dobre, to cislo jsem vytahl z pameti, tak si to teda spoctem:
obvod Zeme ~ 40 000 km
doba otoceni zeme ~ 24 h = 24 * 60 * 60 = 86 400 s
takze obvodova rychlost na povrchu v = 40 000 / 86 400 = asi 0,5 km/s ... coz je podle mo porad pekne rychle

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows XP Firefox 41.0

Obvodová rychlost se mění v závislosti na zeměpisné šířce (na pólech je nulová).Už to tu někdo psal.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

Osobně si myslím, že let proti směru otáčení země bude o něco kratší. Chápu že společně ze zemí rotuje celá atmosféra, ale čím vyšší letová hladina, tím řidší atmosféra a tudíž nevzniká takové tření vzduchu, takže ve výsledku to nějakou tu hodinku udělat může. můj názor

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

Představ si, že jedeš vlakem a chceš se dostat z posledního vagónu do prvního a zpět. Tam i zpět ti to zabere 5 minut. Rozdíl je v rychlostech vůči různým tělesům. Ty se vůči vlaku pohybuješ rychlostí běžné chůze asi 4 Km za hodinu. Ale vůči zastávce z které jste vyrazily se pohybuješ ty 4 Km/h + rychlost vlaku třeba 100 Km/h. Zajímavý je také názor, že letadlo může vzlétnout a počkat než se Země otočí a letiště na Kubě dorazí k němu. Problém je, že je to nemožné. Pokud by letadlo bylo ve vzduchu muselo by se pohybovat 1600 Km/h proti směru rotace Země, aby se zdálo, že se letadlo nepohybuje. Pokud by se vznášelo jako helikoptéra byla by jeho rychlost 0 Km/h ale vůči vesmírné stanici mimo gravitační pole Země by měla rychlost cca 1600 Km/h. Co se stane pokud by se helikoptéra vznesla a 12 hodin by se vznášela. Kde by přistála po těch 12 hodinách. Na úplně stejném místě.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

Prodění větru přeci není jen ve směru otáčení Země. Je to různé jednou vane na východ jindy zase na sever a to s proměnlivými rychlostmi větru. Tzn. bez ohledu na otáční Země. Doba v letadle bude zhruba stejná.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

To som pôvodne trdil aj ja. Ale keď reaguješ, daj si aspoň námahu prečítať si obsah tých dvoch linkov..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows XP Firefox 41.0

Příklad z vlakem je dobrý, jen jsi ho nedomyslel do důsledku.Správně je to takto:- Chceš se dostat z posledního vagónu do vagónu prvního PO STŘEŠE VLAKU. Působí na tebe proud vzduchu ubíhající kolem dopravního prostředku, který způsobí že:a) cesta z posledního vagónu do prvního (proti větru) bude časově delšíb) cesta z prvního vagónu na konec vlaku bude (ač stejně dlouhá) trvat kratší dobu Ergo:a) let ve směru rotace Země (tedy ve směru na východ) bude časově kratšíb) stejně dlouhý let ve směru na západ bude časově delšíHalelůjá!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows XP Firefox 41.0

"s vlakem", sakra

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 10 IE 11.0

Není to Einsteinova teorie relativity ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

Nedalo mi to a tu je výsledok:

http://wiki.answers.com/Q/The_difference_in_fligh... ...

http://en.wikipedia.org/wiki/Coriolis_effect...

Takže v skratke, rotácia Zeme (na moje obrovské prekvapenie) skutočne nepriamo zapríčiňuje rozdiely v letových časoch. Na základe rotácie vznikajú v atmosfére prúdy vzduchu, ktoré toto umožňujú.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

Jet streams are fast flowing, relatively narrow air currents found in the atmosphere at around 11 kilometres above the surface of the Earth, just under the tropopause. They form at the boundaries of adjacent air masses with significant differences in temperature, such as of the polar region and the warmer air to the south.The major jet streams are westerly winds (flowing west to east) in both the Northern Hemisphere and the Southern Hemisphere; this is due to the Coriolis Effect caused by Earth's rotation. The paths of the flows typically show a meandering shape, and these shapes themselves propagate east, at lower speeds than that of the actual wind within the flow.
On international flights, the difference is even greater, and it is often actually faster and cheaper flying eastbound along the jet stream rather than taking the shorter great circle route between two points.


Perhaps the most commonly encountered rotating reference frame is the Earth. Moving objects on the surface of the Earth experience a Coriolis force, and appear to veer to the right in the northern hemisphere, and to the left in the southern. Exactly on the equator, motion east or west, remains (precariously) along the line of the equator. Initial motion of a pendulum in any other direction will lead to a motion in a loop. Movements of air in the atmosphere and water in the ocean are notable examples of this behavior: rather than flowing directly from areas of high pressure to low pressure, as they would on a non-rotating planet, winds and currents tend to flow to the right of this direction north of the equator, and to the left of this direction south of the equator.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

to sice jo...ale furt to neřeší to že otáčení zeměkoule je PRIMÁRNÍ důvod toho, že tam a zpět je jinej čas...řeší to jen to, že na základě toho otáčení vznikají proudy...nic jinýho...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

Prvý odstavec posledná veta: On international flights, the difference is even greater, and it is often actually faster and cheaper flying eastbound along the jet stream rather than taking the shorter great circle route between two points.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

To si nemusel tak dlho hladat, vola sa to tryskove prudenie.
Japonci o nom vedeli uz pocas II.sv vojny a vyuzili ho proti Englicanom...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | 

Další diskusí by jsme se dostali k otázkám položeným v Televizi, co se stane s větroněm, když přestane foukat vítr. Řada laiků odpověděla, že spadne. Takže rekapitulace, pojedeš-li po zemi nebo poletíš v prostředí bez pohybu ovzduší, každá cesta bude stejně dlouhá. Skutečnost ale dělá Jet streem, který cestu na východ zkátí asi o 2 hodiny.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

Zajímavý dotaz a pěkná debata

Spíš než unášení předmětu atmosférou bych bral v úvahu pouze přímo gravitaci. Na to letadlo působí gravitace...když v místnosti upustím předmět, tak spadne přesně nad bod, ze kterého jsem ho pustil, i když se Země otáčí, protože jej gravitace "unáší". Takže když nebudeme brát v úvahu vzdušné proudy, tak cesta ve směru i proti směru otáčení Země musí trvat stejně dlouho. Kolem planety atmosféra vůbec být nemusí a bude to stejné, jako na Zemi. Jen na Zemi je to složitější právě kvůli atmosféře a jevům v ní. Ale samotné otáčení Země na to vliv nemá. Pro auto i letadlo je Země "pevná" vztažná soustava, silnice nebo vzduch je jedno, i na silnici se auto drží díky gravitaci.
Na oběžné dráze (a geostacionární dráze) ve vesmíru to bude zas o něčem jiném...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

"...cesta ve směru i proti směru otáčení Země musí trvat stejně dlouho."
Děláš si kozy, že jo?! Chceš říct, že je jedno jestli se bod (na Zemi) pohybuje směrem ode mě nebo ke mě, stejně ho dostihneš za stejnou dobu?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 7 Chrome 23.0.1271.97

je to uzavřená soustava - rotace země nehraje žádnou roli

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | 

Zde prosím definitivní a podrobné vysvětlení časových deficitů - http://www.aerospaceweb.org/question/dynamics/q0027.s... ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

Pomiňme elaboráty o fizikálních zákonech. Já četl v jednom rozhovoru s účastníkem zájezdu České filharmonie do Japonska, že jim z důvodů přechodů časových pásem vypadl jeden den. Jak to třeba potom napsat do vyůčtování (tereticky diety a pod)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 7 Chrome 23.0.1271.97

No, přirovnal bych to ke zkušenosti z letu do a z Mexika. Tam 12 hodin, zpět 9,40. Prý pomáhá vítr :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows XP Firefox 41.0

Nikoliv vítr, ale vzdušné proudy atmosféry, která se otáčí zároveň se Zemí, takže ve směru její rotace letadlu pomáhají, zatímco proti směru rotace let zpomalují. Proto ten rozdíl v letech východ-západ versus západ-východ. Kdosi tady argumentoval (stejnou) délkou letu Praha-Moskva , což mi přišlo velmi vtipné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 10 Chrome 49.0.2623.87

Zdravím všechny diskutující.I já přispěji se svou troškou do mlýna.Vycházejme z toho , že se to bude týkatletů letadel v oblasti rovníku , kde je největší průměr zeměkoule a tudíž při jejím otáčení nejvyšší obvodová rychlost . Letadlo poletí z určitého pevného bodu na rovníku nejdříve západním směrem proti otáčení země.Poletí ve výšce nad 10 km,kde už tření o vzdušný obal země bude daleko menší,obletí celou zeměkouli a přistane na místě vzletu.Změříme dobu letu.Totéž učiníme východním směrem a změříme dobu letu.Vím,že to dnešní letadla na jedno natankování nezvládnou,takže si to představme čistě hypoteticky že takové letadlo máme.V případě že zatížíme motory letadla stejným výkonem a tudíž stejnou spotřebou paliva jak východním tak západním směrem,měl by být let západním směrem dle mého mínění časově kratší.V jiném případě ,když budeme dodržovat stejnou rychlost letadla jak západním tak východním směrem tzn.že stejnou vzdálenost urazíme za stejný čas, měli bychom přinejmenším docílit menší spotřeby paliva a to západním směrem tj.proti otáčení země.Toť zatím vše a teď diskutujme. Díky R.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Linux Chrome 49.0.2623.105

Problem s diaľkou letu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 7 Chrome 58.0.3029.81

většina plete jablka a hrušky dohromady . ČAS je daný rotací Země a má na to vliv naše hvězda. Nehledě na proudění , čímž se dá snížit tření letounu a zvýšit rychlost nemá nic vliv na VZDÁLENOST mezi bodem A a B. Doba letu mezi bodem A a B je přibližně stejná, pouze vlivem časových pásem, což si " vymyslel " člověk přiletí v jinou dobu , pokud letí na východ dříve a na západ později.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Macintosh OS X AppleMAC-Safari 5.0

Omlouvám se, nejsem fyzik, ale mně vlastně přijde hlavně velmi zajímavé chování té vrstvičky vzduchu na planetou, která ta letadla přímo ovlivňuje. Je to jen řídký plyn, tak jak to, že se otáčení té koule pod sebou nebrání trochu výrazněji, jak to, že se otáčí s ní? Točí-li se Země od západu na východ, jak to, že naopak ve výškách, kde by již měla atmosféra brzdit, naopak funguje nějaký ještě rychlejší jetstream směrem na východ po směru otáčení? Roztočte v duchu kouli v kapalině nebo plynu a představte si, jak vlivem tření ta kapalina okolo brzdí, víří v turbulencích a zpomaluje otáčení té koule... zvláště je-li to relativně malá vrstvička okolo planety, která se otáčí 1600km/h. Vzduch by měl klást odpor tomu pohybu, uvádět se do klidu, zapomínat se pozadu a zpomalovat a to tím více, čím více nad povrchem je. Proč se ale chová, jako by byl jako hmotná masa přišpendlen k povrchu a točí se s planetou, proč nám tak výrazně unáší letadla, že ani s otáčením planety není potřeba kalkulovat při přistání? Že by gravitace byla silnější než ta volnost molekul v kapalinách a plynech, to by se snad pak o to více muselo projevit tady na povrchu, že by se ani kapaliny promíchat nechtěly... Nebo snad žeby se ta naše Země vůbec netočila? Větry stopro vanou kvůli termice, rozdílům v tlacích, ovlivněno teplotou oceánů a směru oceánských proudů a proto ty rozdíly v délkách letů, ale někde se mi v tom ztrácí fakt, že by se takto plyn nad koulí spíše chovat neměl. Pokud se povrch u rovníku otáčí 1600km za hodinu, kde je ta reakce plynu nad povrchem a ještě výš? Neměly by pak ty rozdíly v letu proti směru či po směru otáčení vykazovat daleko větší rozdíly? Tedy ale otáčí se pak Země vůbec? Víte, řešilo by to všechny Vaše zdejší problémy s vysvětlením délky letu nad koulí (zda by se náhodou ve výškách a řídké atmošce už to letadlo opravdu vůči povrchu nemělo pohybovat kvůli pod ním ubíhající rotující Zemi jinak), s přistáváním na severojižně orientovanou runway, která by měla ubíhat pod koly Ukázat celý příspěvek

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Macintosh OS X AppleMAC-Safari 5.0

Čo tu píšete za blbosti? Prečo by mala pri pristávaní lietadla vplývať rotácia zeme 1600km/h? To podľa vašej teórie ak vyskočim s padákom z lietadla nad Bratislavou tak ak vydržím 30 minút vo vzduchu a potom pristanem, tak sa ocitnem 800 km od Bratislavy? Pristanem na Ukrajine?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Android Chrome 61.0

Funguje to tak ako s tym vlakom. Ak by malo mat vplyv otacanie zeme na dlzku letu muselo by sa lietadlo nachcadzat mimo gravitacie zeme a mimo atmosfery. Inak na lietadlo posobia viac menej len vzdusne prudy. Je to podobne ako s magnetmi ktore sa pritahuju teda jeden S a druhy J polom. Ked jeden magnet zavesim na snurku a druhym magnetom pohnem popod visiacim pohne sa v tom istom smere aj visiaci magnet. Takto posobi gravitacia. Potom este aj to spolocne prudenie vzduchu s pohybom zeme. Takze ak sa zem otaca 1600km/h lietadlo leti 900km/h tak lietadlo bude mat rychlost v smere otacamia zeme oproti bodu vo vesmire rychlost 2500km/h a opacne len 700km/h ale to nic nemeni na tom ze voci zemi a jej gravitacii poleti len tych 900km/h a teda dlzka letu bude v zavislosti od prudeni +/- rovnaka resp. teda ak prudenie ide v smere letu tak doba bude mierne kratsia ak proti letu tak dlhsia.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 10 Edge 17.17134

GRAVITACE! Si představ vrtulník, když vzlétá, tak taky nikam země pod ním neuhýbá. To je prostě gravitace 8:)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 7 Firefox 62.0

Zajímavé a těžší téma. Když se nad tím člověk fakt zamyslí a ten příklad s tou silnicí je dobrý. Podle mě je to iluze. Pro nás se Země netočí, nebo to snad vnímáte? Ani v letadle to nevnímáme, stejně jako mikroorganismy a přece po nich dupeme a existují. Takže i když to vypadá logicky jako rozdílné lety, tipuji že to bude stejně jako tím autem. Pro nás ta Země stojí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 7 Chrome 71.0.3578.98

letadlo leti vzdycky ze zapadu na vychod kratsi dobu nez opacne, uz jsme takhle parkrat leteli a vzdycky to tak bylo - na delsich letech ten rozdil delal vic nez hodinu... taky mi to vrtalo hlavou, vysvetleni jsesm nasla tady: http://curious.astro.cornell.edu/about-us/40-our-solar-sys... Jde o tzv. Jet stream - vitr, ktery fouka ve velkych vyskach a vzdy ze zapadu na vychod...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows XP Chrome 49.0.2623.112

Z Paříže do Havany jsme letěli 10 a 1/2 hodiny. Zpátky 7 a 1/2. Tečka. :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět

Související témata: Spor, Letadlo