Tak to zkusím vysvětlit polopaticky. Ty sis koupil externí disk (hardware) na který jako fyzická osoba máš ze zákona minimálně dvouletou záruku, která se vztahuje POUZE na funkčnost disku jako takového. V případě, že dojde k poruše, můžeš disk reklamovat u prodejce, případně u výrobce a je jen na jejich zvážení, jak s tvojí reklamací naloží. Tedy jestli ti vrátí peníze, jestli ti disk opraví, nebo vymění za jiné zboží stejného, nebo lepšího charakteru. Záruka se v žádném případě nevztahuje na data, která si uživatel na disk uložil a veškerá záloha či další ochrana dat je v plné odpovědnosti uživatele.Pokud se podíváte na reklamační podmínky některých výrobců, tak tam je dokonce uvedeno, dovolte citovat:"Western Digital nenese žádnou zodpovědnost za (a) ztrátu dat bez ohledu na příčinu, (b) služby na obnovu dat nebo (c) za data, která byla uložena na produktu, který byl poslán společnosti Western Digital. Western Digital není zodpovědný a nemá povinnost platit za náklady spojené s obnovou dat."celé reklamační podmínky si můžeš přečíst zde: http://support.wdc.com/warranty/rmapacking.aspTudíž z toho plyne, že nemáš nárok na bezplatnou záchranu dat z poškozeného disku. Výrobce disku při reklamaci data vůbec nezajímají, automaticky zařízení mění za jiné. Máš možnost si nechat u specializovaného servisu provést záchranu dat, ale v tomto případě přijdeš o záruku na disk a cena záchrany se cení na několik tisíc.Výsledek: je to tvoje blbost, že sis kritická data nezálohoval minimálně na dva fyzické nosiče. Jeden externí disk není záloha. Ani RAIDové pole (mirroring) nelze považovat za zálohu. Možná se budeš odvolávat na to, že jsi prodejce žádal o opravu a zálohu dat, ale zapomněl jsi na jednu věc. Prodejce není výrobce a neudělá nic jinýho, než disk pošle výrobci k vyreklamování. Na případné opravy má nástroje jen výrobce...