Něco? Spíš nic! Protože kdybys věděl aspoň něco, tak se nebudeš ptát takhle hloupě. Počítače náprav se používají ke stejnému účelu, jako kolejové obvody a sice k tomu, aby zabezpečovací zařízení, ať už traťové, staniční, nebo přejezdové, získalo kontrolu nad pohybem vlaku. Kolejový obvod je úsek, dlouhý až 1 km, ohraničený izolovanými styky, (už jen to, jak to udělat, aby to bylo spolehlivé a izolovalo to i za kalamitních meteorologických podmínek je věda), Který je na jednom konci napájen ze zdroje proudu. Na druhém konci je speciální relé, nebo elektronický obvod a pokud je K. O. funkčně v pořádku, nebo neobsazený vozidlem, je relé přitažené. Pokud dojde k poruše kolejnice, nebo je K. O. vozidlem obsazen, je výsledný efekt vždy stejný - snímač ztratí napětí a K. O. je vyhodnocen jako obsazený. Realita je mnohem složitější; napájení K. O. se, kvůli přenosu návěstí na hnací vozidlo kóduje, takže napájecí část musí být vždy proti směru jízdy vlaku, takže na každé straně je jak napájecí, tak snímací část a podle směru jízdy se přepínají, dále se musí řešit průchod zpětného trakčního proudu, (stykové transformátory) a rušení pulsní regulací moderních lokomotiv. Takže to není žádná selanka pro nějakého nadšence, který by chtěl objevovat Ameriku. Z čehož plyne, že ty počítače náprav musíš mít vždy minimálně dva, jeden na začátku a jeden na konci kontrolovaného úseku. Pracuje to tak, že každý počítač je zapojen na vlastní elektronický čítač impulsů. Jakmile se jeden z nich pohne z nuly, vyhodnocovací obvod vyhodnotí úsek jako obsazený. Když vlak projede nad druhým čítačem, načtou se impulsy do čítače č. 2 a pokud se oba čítače zastaví na stejném počtu impulsů, vyhodnocovač prohlásí hlídaný úsek za volný a oba čítače vynuluje. U přejezdových zabezpečovacích zařízení je zase nutno řešit, z které strany vlak přijíždí, protože po opuštění přejezdu se musí vliv druhého, (vzdalovacího) úseku anulovat. Takže ono to není žádná legrace, navíc to musí být dokonale blbuvzdorné, jinak… hrozí těžký průšvih, milionové škody a ztráty na životech. Ukázat celý příspěvek