» Poradna » Ostatní

OT: Oxid dusný

 | 

Sloučenina se vzorcem N2O, teda oxid dusný je triviálním názvem "rajský plyn" že?To bych ješte chápal, ale jak to, že se používá ve filmech typu Fast and furious jako pohon aut? To jako podporuje hoření nebo co?Díky za odpovědi....

Mohlo by vás také zajímat

Odpovědi na otázku

avatar
 | 

To - že N2O - oxid dusný neboli NOS (nitro) atd ... se používá k akceleraci aut a zvýšení výkonu, není záležitost jenom u filmů. Používá se i v reálu - můžeš si ho koupit do auta.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

N2O sa lahko rozklada na N2 a O2, v tejto zmesi vzniknutej rozkladom je kyslika asi 33%, teda o kus viac ako vo vzduchu - cca 20%. Jeho vyhodou je nejedovatost a lahka stlacitelnost. Najnovsie sa pouziva aj do hybridnych raketovych motorov  - viz White Knigt, Space Ship One a X-Price

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | 

A proč se misto NOS nepoužívá čistej kyslík? K čemu tam ten NOS je? Jako aby podporoval spalování? Na to snad stačí ten čistej kyslík ne?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
 | 

Řikáš si Profik123 - a neumíš ani hledat.Doufám že rád čteš: Kde se vzalNitro oxide, česky oxid dusný ale většinou známý jako rajský plyn je jednoduchá sloučenina dvou atomů dusíku a jednoho kyslíku. Bezbarvý, nehořlavý plyn inhalovanej v malých dávkách podobných účinků jak tráva (bacha na větší dávku-způsobuje smrt). Lahve jsou plněný technickým plynem, kterej je oproti lékařskýmu jen aromatizován aby byl cítit když uchází. Někdy je nazýván jako "NOS" což vzniklo ze zkratky společnosti Nitro Oxide Systems, kterou založili Mike Thermos a Dale Veznaian-dva závodníci kteří vytáhli roku 1978 NitroOxid na světlo a sanžili se ukázat lidem, že to je efektní a bezpečný. je největším výrobcem rajskýho plynu používanýho v autech. Vstřikování N2O do spalovacího prostoru za účelem zvýšení výkonu bylo objeveno v Německém leteckém průmyslu za II. světové války. Německý letadla používala tzv. systém "GM-1", který přidával N2O do sacího potrubí aby se kompenzovala menší hustota vzduchu ve vyšších výškách a tím i menší množství "vzdušného" kyslíku. Později to používala i anglický letectvo. Amíci se toho jaxi báli a moc neexperimentovali. V 50. letech v USA kdy začli být v oblibě automobilový závody začli načerno někteří jezdci používat tuto "energickou bombu", ale brzy na to přišla NASCAR a postavila N2O mimo zákon. Koncem 70. a začátkem 80. let začlo N2O pronikat do závodů dragsterů. V dnešní době je N2O jakožto i ostrý vačky, větší karburátory, větší kompresní poměr a laděný sací potrubí cestou k efektivnímu zvyšování výkonu. Jak to funguje Vlastností N2O je rozpad při 296°C na kyslík a dusík. Vstříknutím do spalovacího protoru při kompresním zdvihu tak vznikne hodně bohatá směs na kyslík. Teď je možná na místě otázka proč by nestačilo jen foukat kyslík do sání? usík tu má další důležitou funkci. Při expanzi se prudce ochladí čím stoupne účinnost spalovacího procesu poněvadž se ochladí vzduch do motoru o 15-30°C (pokles o 4°C=1%výkonu). Efektivní hoření směsi probíhá jen při Ukázat celý příspěvek

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
 | 

Pokračování: (jde sem totiž psát jenom určitej počet znaků)Je teda jasný, že i použití N2O musí být uvážený a není to jen o tom, připojit nádobku s nitrákem k airboxu a v libovolnou chvíli si jen otevřít kohout. Použití "NOSu" přidá zhruba 25-35% což je třeba u 140 koňový GSX-R 190 koní. Na tento nárůst samozřejmě je potřeba použít kovaný písty, lepší ojnice a ložiska na kliku atd. Tento "booster" se však dá použít jen krátkodobě na několik vteřin jinak se motor rozletí po celým okolí. (např.film Rychle a sběsile   © MAILA

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
 | 

A ještě něco:Schéma NOS kitu:1. Bottle Valve Adapter 2. Bottle Valve Washer 3. Bottle Bracket(s) 4. Nitrous Bottle 5. Injector Plate 6. Carburetor Stud(s) 7. Carburetor Gasket(s) 8. Nitrous Solenoid 9. Fuel Solenoid 10. Nitrous Filter Fitting 11. Compression Fitting Adapter 12. Solenoid Mounting Bracket 13. Flare Jets 14. Formed Nitrous Solenoid Extension Tube 15. B-Nut (Tube Nut) 16. Fuel Filter (in-line) 17. Formed Fuel Solenoid Extension Tube 18. B-Nut (Tube Nut) 19. Main Nitrous Feed Line 20. Fuel Hose 21. Fuel Line Tee Fitting 22. Fuel Hose Clamps 23. Throttle Microswitch 24. Toggle Switch (not shown) 25. Universal Extension

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | 

Vsetko sedi, az na tu jedovatost. N2O nie je jedovaty, je len v cistom stave nedychatelny. Akonahle sa k nemu prida dostatocne mnozstvo kyslika, nie je smrtenle nebezpecny. Pri narkoze sa ho pouziva 50-67 % v zmesi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | 

teoreticky ano, ale v cistom kysliku by ti zhoreli aj hlinikove piesty a blok motora , navyse rozlicne oleje su v styku s cistym kyslikom samozapalne az vybusne, takze by tu bolo velke nebezpecenstvo poziaru pri pripadnej prasklinke v hadici.  s N2O tieto problemy nie su, na to aby sa rozpadol, je ho treba zahriat nad 300 stupnov.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   | 

to bude asi tim, ze chteji zvysit vykon motoru a ne jej znicit.Mimochodem videl si ci udela cistej kyslik, kdyz ho fouknes na umastenou zeleznou trubku?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | 

jj Díky moc

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | 

A používá se to někde v motorech, teda kromě pouličních závodů?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět

Související témata: Plyn, Oxid, Sloučenina, Pohon