» Poradna » Notebooky

Kapacita baterie je Degenerovaná

 |   |  Microsoft Windows 10 Chrome 124.0.0.0

Dobrý den, dnes mi nastal jeden problém, když jsem zapnul notebook, tak mi baterie začala hlásit 'Problém baterie, Kapacita baterie je degenerovaná, Vyměntě ji.'mám notebook Lenovo Thinkpad E560mám ho cca 7měsicůNevíte někdo co stím? Je to baterie nebo konektor?.Předem Děkuji za odpověd.Přeji pěkný zbytek dne.

Mohlo by vás také zajímat

Odpovědi na otázku

 |   |  Microsoft Windows 10 Chrome 124.0.0.0

Ty ho možná máš 7 měsíců, ale vzhledem k tomu že E560 je 2015 model tak už ten NB někdo používal před tebou. Bude to baterie, konektor nemá jak tuhle hlášku způsobit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Android AppleMAC-Safari 5.0

> mám ho cca 7měsicůTo je neobvyklé. Já jsem ho měl už při narození.Uvádíš naprosto nepodstatnou informaci (dobu vlastnictví), ale vůbec nepíšeš to podstatné — že jde o 9 let starý křáp. Po 9 letech baterie nebude v dobrém stavu.(A to jsem už zkoušel kdeco, včetně limitu nabíjení 80% a dalších triků, ale nic naplat, ten rozklad elektrolytu přijde jednou stejně! (Jenom (možná) (trochu) později.))Takže kup novou baterii. (Jaký „konektor“ by s tím mohl mít co společného?) Radši dřív, než později…Mně se u jednoho stroje PrDell XPS 13 nafoukla baterie tak megastrašně, že vyboulila klávesnici a utrhla takové to hořčíkové pojítko, které vede od (taktéž hořčíkového) zadního krytu k rámu těsně pod klávesnicí. To je zbytečná škoda a nikdy není potřeba, aby to došlo tak daleko.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Microsoft Windows 10 Chrome 124.0.0.0

https://ctrlv.sk/rvuX - to je nejaky MSI notebookja mam thinkpad od vianoc 2015 a este mi ide bateria 2-3hodiny... Povodne isiel 7-8

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Android AppleMAC-Safari 5.0

To mi připomíná výrok typu „můj dědeček kouřil 60 denně a zemřel až v 90“. Jak lidé, tak i baterie mají více či méně štěstí.Mám baterie na drony, podobný typ, stejný výrobce:Některé jsou 7+ let staré a mají za sebou stovky letů. Všechno v pohodě, kapacita „normální“, i vybité jsou skoro dokonale „vybalancované“ atd. Navzdory vybíjení pod „bezpečné“ napětí, 100+ A odběrům při 10+ g manévrech s drony, létání v mrazech a vedrech atd.Některé mají jenom 2 roky a jednotky letů. Mají být prý „kvalitnější“. Zacházení se jim dostalo luxusního, klidné lety, ani jedno hluboké vybití, ani jeden let v mrazu, ani hodina na slunci v létě, skladování přesně při „skladovacím“ nabití. A přesto jsou nafouknuté, (samo)zničené a k nepotřebě. Zapojím je do nabíječky a vidím, že jeden z j6/5/4/3 článků je najednou na nule. Konečná. Opona padá.Je to o štěstí. Ten elektrolyt prostě odejde. Třeba za 15 let. Třeba za 3 roky. Dobrým zacházením se dá (v průměru, statisticky) ta životnost prodloužit, ale vždycky tam budou výjimečné případy. To rozdělení má velký rozptyl, těžký pravý chvost a jakésikdesicosi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Linux Firefox 113.0

Všem Li bateriím nesvědčí cyklování, hluboké vybíjení a ponechávání ve vybitém stavu. Takže záleží na tom, v jakém režimu ta baterie jede. Pokud ji nemučíš, vydrží ve výborné kondici i přes deset let. Pokud ji ,,používáš" čili hluboce cykluješ, tak po třech letech klesne kapacita natolik, že je nutno ji vyměnit. A pohádkám o tom, že nějakých 80%... NEVĚŘ. Nabitím na 80% sice ušetříš čas nabíjení, ale protože máš k dispozici jen 80% kapacity, budeš nabíjet častěji, takže baterie zdegraduje o to dřív. Něco jiného je to u zařízení, které požívají rekuperaci, tam je vhodné ponechat prostor pro dobíjení takto získanou energií, ale NB není elektrovozítko. Takže pokud chceš, aby to baterie v NB vydržela déle, než měsíc po skončení záruky, měj NB trvale pod napájením z adaptéru a na baterii jeď jen v případě, že je to nezbytně nutné a jen po nezbytně nutnou dobu. (Vyzkoušeno v praxi, 11 let starý NB s W7/Ubuntu bez problémů funguje a původní baterie má přes 90% kapcity)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Linux Chrome 124.0.0.0

[…o 5 let později…] „Hernajs, proč je celá ta klávesnice najednou tak vyboulená?“ No, ono je to (opravdu (ale opravdu)) trochu složitější.Anekdoty s jedním kusem hardwaru nepomáhají. V reálu je to asi takhle: Budu mít 100 notebooků nabíjených do 80% → za 5 let budu mít 10 nafouknutých baterií. Budu mít 100 notebooků nabíjených do 100% → za 5 let budu mít 15 nafouknutých baterií. Bude tam spousta „šťastných“ i „nešťastných“ výjimek. Z jednoho notebooku, který měl štěstí nebo smůlu, nic neplyne.Žádných 80% kapacity ani 100% kapacity není potřeba; málokdy se mi stane, že bych na jeden zátah využil víc než kolem 30% kapacity. To by musela být setsakra dlouhá schůze. Takže 80% je jednoznačně v pohodě. Jinak je notebook na Thunderbolt docku.Někdy se navíc doporučuje vyhýbat se stálému dobíjení a povolit určitou hysterezi, tedy například začít nabíjet teprve při 95% nebo méně (pokud se normálně dobíjí do 100%). Já začínám nabíjet při 75% a méně a přestávám při 80% a více (tedy, ne já, ale notebook automaticky). Mezi 75% a 80% bude notebook prostě sedět na docku a napájet se z něj („napájí se dvacítkou, prokládá to Hanáckou“), ale z/do baterie nic čerpat nebude.Příležitostné nabití na 100% samozřejmě vůbec ničemu neškodí — a vřele ho doporučuju před každým delším letem nebo jinou delší cestou. Člověk nikdy neví, kdy těch +20% bude v neobvyklé situaci potřebovat. Třeba k psaní něčeho, třeba k dobití mobilu z notebooku, atd. Potud fajn.Nicméně neustálé nabití na 100% baterii prokazatelně škodí. A přes 100% škodí ještě víc — kdo kdy porovnal životnost LiPo s životností LiHV, ten dobře ví, jak špatně LiHV dopadne, vzdor slibům, že má vydržet 4,35 V na článek a mít životnost jako LiPo s 4,2 V na článek… A mimochodem: V menších noteboocích Lenovo je s velkou pravděpodobností právě LiHV! Tam je Ukázat celý příspěvek

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Linux Firefox 113.0

Phanos:1/ jak konkrétně nabíjení na 100% škodí?2/ jak chceš docílit, při použití správné nabíječky, aby se baterie nabila na víc, než 100%?Jak už jsem napsal mnohokrát; mám NB, který jsem koupil v témže roce, kdy se začly prodávat i Windows 7 (a dodnes je, zcela bez problémů provozuji). Ten NB je připojenk síti 230 V 24 hodin denně a 7 dní v týdnu a původní baterie funguje bez jakýchkoli problémů; zátěžový test ukazuje 96% kapacity. Jediné, s čím lze souhlasit je, že u Li baterií je určité nezanedbatelné procento zmetkovitosti, kdy baterie odejde o něco dřív, než by měla.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Android AppleMAC-Safari 5.0

1) Urychluje rozklad elektrolytu. Hledej https://scholar.google.ch/scholar a najdeš krásné články s ještě krásnějšími obrázky a statistikami. Rozklad elektrolytu je ovšem nevyhnutelný a přijde s časem tak nebo tak. Takže dobíjení do 100% škodí … trochu. Podle toho, co kdo považuje za škodu.2) Zkus si přečíst můj příspěvek ještě jednou. A pak si desetkrát zopakuj: LiHV LiHV LiHV LiHV LiHV LiHV LiHV LiHV LiHV LiHV. Tak! Už?? LiHV není nic jiného než LiPo s (trochu) pozměněnou chemií, aby se dalo nabíjet — metaforicky řečeno, ano, nemyslel jsem to doslova jako chybu nabíječky — nad 100%. Protože u LiPo je 4,2 V na článek limit, zatímco u LiHV je to 4,35 V. Ten rozdíl znamená, že (když budeme brát LiPo jako 100%, normu), pak LiHV o stejné hmotnosti těch podstatných materiálů se dá nabít „přes 100%“. Lenovo X1 Carbon má LiHV, mimochodem. Tedy svou interní „nabíječku“ má nastavenou na 4,35 V na článek, nikoliv na 4,2 V.Mimo téma: Co mám proti LiHV: Extrémně špatné zkušenosti z oblasti dronů. Když si koupím omylem LiHV, používám to jako LiPo — nabíjím jen do 4,2 V na článek. Jinak to odejde nesmyslně rychle, ani si jeden pořádně nezalétá.3) Ještě jednou: Anekdota (1 kus hardwaru) a statisticky významná informace (vyhodnocení pár set / tisíc baterií v nějakém testu) je rozdíl. Pozorování jednoho kusu ničemu neodporuje a nic nepotvrzuje. Výpočet rozptylu jednoho pozorování dělí nulou. 🙃4) Že baterie odejde dřív, než by měla, není až tak zmetkovitost, jako spíš otázka času a štěstí. Elektrolyt se rozloží, nevyhnutelně. Otázka je kdy, ne zdali. Dokud nebude nějaké 100% solid-state řešení, budou baterie s (polo)tekutými elektrolyty prostě odcházet.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Linux Chrome 121.0.0.0

"Všem Li bateriím nesvědčí cyklování"LFP s tím úplně problém nemají, natož pak třeba LTO, ty těch cyklů mají víceméně neomezeně, protože se prostě nedožijou přes 10 let, ať se k nim budete chovat jakkoli.Problém vidím v tom "všem Li bateriím" - je asi bambilion druhů lithiových baterií. Ano, všechny snad nesnaší vybíjení, většina vadí přebíjení, obecně mají problémy s teplotamy... ale ten zbytek už je pro každý typ trochu jiný.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
 | Microsoft Windows 10 Chrome 93.122.5211.23

Zvláštní je ,že Li-Pol se ochotněji nabíjí při vyšších teplotách

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Android Chrome 124.0

10 let není pro moderní baterie (typu LiFePo4, nebo LTO) žádný problém při správném používání. Jak už zde bylo řečeno, životnost bateriového článku má velký statistický rozptyl, takže z jednotek kusů nelze nic obecně určit.

Problémem je to "správné používání", které jsem zde zmínil. Například kromě střední hodnoty odebíraného proudu také závisí na špičkových hodnotách toho proudu. To může být problém když třeba v čase vysychají kondenzátory a pak baterie supluje jejich funkci.
Pak je tu samozřejmě vliv statických parametrů, někdo nastaví vyšší hodnoty, někdo přísnější hodnoty a tak. A v případě notebooků je tohle všechno na výrobci, uživatel se může jen snažit nejít s kapacitou úplně do limitních hodnot.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Linux Firefox 113.0

Bzuci:10 let není neomezeně. A čím brutálněji KAŽDOU baterii cykluješ, tím dřív odejde.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Linux Chrome 121.0.0.0

No, to právě třeba u LTO úplně neplatí, protože tam je ta cyklická životnost tak vysoká, zatímco časová tak nízká, že je velmi obtížné dostat se do stavu, kdy tou cyklickou ovlivníte časovou. Obecně to samozřejmě platí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
 | Microsoft Windows 10 Chrome 124.0.0.0

Jako nechtěl jsem, ale musím.Baterie notebooku zcela jistě není degenerovaná, ale je degradovaná a to je dost podstatný rozdíl.DEGENERACE:Degenerace znamená „postupné zhoršování a ztráta funkce orgánů nebo tkání“. Odvozené přídavné jméno je degenerativní.DEGRADACE:Degradace znamená buď „zhoršování“ (obecně téměř čehokoli) nebo „rozklad“, „rozpad“, „štěpení“ či „odbourávání“ (složitých struktur na jednodušší apod.). Odvozené přídavné jméno je degradační.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Microsoft Windows 10 Firefox 125.0

U tak starého notebooku by tě nemělo překvapit, že je baterie degenerovaná Ale obrať se na toho, kdo ti ten repas prodal. Snad ti na to dal taky nějakou záruku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
 | Microsoft Windows 10 Chrome 124.0.0.0

Sorry za spam, ale nedá mi to https://www.youtube.com/watch

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
 | Microsoft Windows 10 Mozilla 102.0

Hneď som si na toto spomenul keď som videl názov vlákna.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
 | Microsoft Windows 10 Chrome 93.122.5211.23

A co hlásí /sys/class/power_supply/battery/* ? v podstatě podíl charge_full a charge_full_design - ono se to bude menovat podobně.ano, je hořké tajemství, že jakmile klesne pod 2/3 je baterka na nic

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
 | Microsoft Windows 10 Chrome 124.0.0.0

Nie som si isty, ze to co je degenerovane, je bateria

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět

Související témata: Baterie, Kapacita baterie