» Poradna » Hardware

Jak funguje grafické jádro integrované v procesoru

 |   |  Microsoft Windows 10 Chrome 85.0.4183.102

Ahoj, zajímal by mě takový jeden detail týkající se procesorů, ve kterých je zabudované grafické jádro. Předpokládám, že je to čistě jádro bez obrazové paměti. Obrazová data k zobrazení jsou tedy uložena přímo v paměti na základní desce? Pokud ano, znamená to, že jejich čtením se snižuje prostupnost ostatních dat z paměti do procesoru a zpět a běh programů je o to pomalejší. Je to tak? Pokud ano, tak o kolik procent? Nebo je obrazová paměť integrována přímo v grafickém jádru uvnitř procesoru? Ona vlastně není zas až tak velká, tak by to už nemusel být takový problém. Viz následující úvaha: Klasické grafické karty mají svou vlastní RAM a grafická karta z ní musí přečíst 50x za vteřinu, nebo i 100x a vícekrát obsah, který je v daném momentě zobrazen na monitoru. Pokud tedy máme např. monitor 1920x1280, tak má asi 2,5milionu pixelů, na každý potřebuje např. tři bajty, takže jeden obrazový snímek má 7,5MB. Při opakovací frekvenci 50fps je potřeba z RAM přečíst 375MB za vteřinu. Takže při šířce sběrnice 32 bitů se musí přečíst jedno slovo každých 10ns. Pokud je grafické jádro integrováno v procesoru, znamená to, že procesor musí každých 10ns přerušit čtení instrukcí a dat, aby mohl načíst obrazová data, protože ta nepočkají, těmi musí být monitor pravidelně zásobován. Ptám se na to jednak proto, že mě tento technický detail zajímá a nikde se mi nepodařilo najít nějaký článek, kde by to bylo dobře vysvětleno a jednak proto, že se chystám sestavit server, který by měl být co nejrychlejší, takže není žádoucí, aby ho grafické jádro integrované v procesoru čtením dat z paměti na základní desce zdržovalo. Mohu samozřejmě použít grafickou kartu do slotu, ale ten server bude zobrazovat jen konzolu v textovém režimu, takže nepotřebuje drahou kartu s nadupaným grafickým procesorem, velkým množstvím paměti, chladičem, možná větrákem atd atd. Hledal jsem na trhu nějaké obyčejné grafické karty bez potřeby chladit, ale příjde mi, že ty už neexistují. Jak se tedy toto řeší u serverů? Dík Ukázat celý příspěvek

Mohlo by vás také zajímat

Odpovědi na otázku

 |   |  Microsoft Windows 8.1 Chrome 85.0.4183.102

Co si představuješ pod pojmem server? Serverové základní desky mají samostatný management s vlastní grafickou kartou, která nemá nic společného s procesorem (i pokud jsou to Xeony E3 s vlastní grafikou, tak je grafika v procesoru zakázané).Blokové schéma a nějaká ta omáčka okolo:https://www.servethehome.com/explaining-the-baseboard-...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 10 Chrome 85.0.4183.102

Až na Xeon jsem nepomýšlel, ale i tak by se dalo. Díky za radu, podívám se, co se dá koupit za boardy. Pod pojmem server jsem si představoval počítač s linuxem, na něm Apache, Java, MySQL a to je snad všechno. Ty SQL dotazy už mi nejdou víc vyoptimalizovat a přesto trvají déle než bych potřeboval, tak holt potřebuji vyoptimalizovat hardware a prostě řeším i tyto detaily. Díky i za odkaz na článek, tohle je fakt zajímavý.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
 | Unknown Mozilla 80.0

A nechces zkusit misto MySQL radsi nejakou databazi?Optimalizaci musis resit nejdriv na strane aplikace, pak na strane databaze a pak teprve dalsi veci. Graficka jedro je vtomhle poradi ... moment, podivam se ... na 93. miste.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 10 Chrome 85.0.4183.102

To je samozřejmě slovo do pranice. Donutilo mě to chvíli googlit a hledat nějaké srovnání výkonu. Takže třeba PostgreSQL vychází výkonově tak dvakrát lépe než MySQL. Ale teď jsem v situaci, že prostě chci celé řešení hodit na nový server a neřešit problémy s rozdílnosti databází, které by se určitě dostavily. To může být další krok. A komponenty pro server prostě chci vybrat tak, abych tam neměl zbytečné chyby, proto jsem zde položil ten dotaz. Níže je i odpověď, že vliv grafického jádra na propustnost sběrnice je neměřitelný, takže moje obavy jsou spíš zbytečné. Ale nevadí, aspoň jsem si rozšířil obzory. Takže dík za doporučení.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
 | Microsoft Windows 10 Firefox 78.0

Super, krok spravnym smerem. Ale i tak by stalo za to zamyslet se nad aplikaci - tam muzes usetrit radove vic, nez zmenou databazoveho engine. Treba jen drobna cache na spravnem miste dokaze zazraky. Ale tezko radit, kdyz o aplikaci a zpusobu pouziti nic nevime.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
 | Microsoft Windows 10 Firefox 80.0

zase se na noční nudíš a proto sem píšeš takový troloviny ?Co čekáš za odpovědi ??

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 10 Chrome 85.0.4183.102

A netrolíš spíš ty? Když tě to nezajímá, nekomentuj, uděláš líp. Díky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Android AppleMAC-Safari 5.0

A ještě lepší bude, když nebudeš ty psát odpadní dotazy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
 | Microsoft Windows 10 Firefox 80.0

... tak až se naučíš používat Google, zadáš třeba: https://www.google.com/search a můžeš studovat ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 10 Chrome 85.0.4183.102

Hele, dík za lekci google, ale já jsem samozřejmě googlem hledal. Tvůj návrh mi najde fůru odkazů, kde se dozvím, jak funguje a co všechno umí GPU na kartách NVIDIA, ATI apod. ale to já fakt nehledám. Tomu rozumím až dost. Já potřebuji vědět, jak to funguje, když má grafické jádro procesor a jak moc grafické jádro tahá data z pamětí DIMM na desce a jak moc to zdržuje CPU.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Microsoft Windows 10 Chrome 84.0.4147.135

Rozumíte tomu až dost, ale pořád operujete jenom s framebufferem. Jenže dnešní grafiky právě umí mnohem více.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 10 Chrome 85.0.4183.102

Vím, vím. Ale tam právě vidím to úzké hrdlo. Protože mně fakt stačí jen konzola v textovým režimu 80x25. Proto nechci žádnou grafiku. Když nad tím tak přemýšlím, tak sázka na jistotu by byla RS/232 a terminálovej program na stanici.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Android Chrome 85.0

A vážně máš pocit, že byl dobrý nápad to číst po slovech? Nebylo by lepší to jednou za 1/60 sekundy přečíst všechno najednou?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 10 Chrome 85.0.4183.102

Tak to je otázka. Po HDMI kabelu jde celý ten obsah průběžně, takže kdyby se z paměti přečetla data pro jeden snímek vždy najednou, tak by se musela držet v nějaké vyrovnávací paměti a postupně odesílat do HDMI výstupu. Ale samozřejmě dneska asi není problém takový buffer do CPU naintegrovat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Microsoft Windows 10 Chrome 84.0.4147.135

Stáhněte si nějakou linuxovou distribuci a jako grafický režim použijte framebuffer. Zažijete přesně to, co popisujete. A pak se probudíte a zjistíte, že jste v roce 2020, a že framebuffer zřejmě není ta správná cesta k plynulé grafice.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Microsoft Windows 10 Firefox 68.0

Ide to aj rýchlejšie bez čakania, len nesmieš používať procesor ktorý je odvodený od riešenia úlohy dekódovania tajnej šifry používanej nemeckým vojskom počas II.sv vojny prístrojom, ktorý sa nazýval enigma.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Microsoft Windows 10 Chrome 84.0.4147.135

K tomu se toho dá načíst spousta.1. Grafická paměť není zdaleka jen framebuffer, tedy to, co se má zobrazit, naopak, framebuffer tam ani být nemusí2. Grafický akcelerátor v procesoru má vlastní cache, někdy větší, někdy žádnou, ale používá sdílený řadič paměti. Procesor tedy nemusí přerušovat práci, jen se holt v propustnosti do paměti dělí s grafikou. I proto je u integrovaných grafik tak poznat dual channel.U serverů se to řeší tak, že je tam dedikovaný grafický akcelerátor v rámci nějakého remote managementu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 10 Chrome 85.0.4183.102

Díky, tohle je docela dobrá odpověď. Chápu, že grafická paměť není jen framebuffer, ale očekávám, že nejvíc komunikuje grafické jádro právě s touto pamětí. Tím mi odpovídáš i na otázku, že CPU a integrované grafické jádro se o ty DIMMy fakt tahají, což částečně dual channel vyřeší. Ale pokud bych opravdu chtěl maximálně CPU využít, tak používat integrované grafické jádro v procesoru není dobře. A ještě dík i za tu poznámku ohledně toho remote managementu, to jsem si neuvědomil, protože tohle je také řešení, jak nesnižovat propustnost sběrnice, ale já se nechystám provozovat server v nějakém cloudu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Microsoft Windows 10 Chrome 85.0.4183.102

Při běžném provozu potřebuje integrovaná grafika tak nepatrnou část šířky paměťového pásma, že je to prakticky neměřitelné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 10 Chrome 85.0.4183.102

Dík

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 10 Chrome 85.0.4183.102

No, ono to celé závisí na tom, jestli je framebuffer integrován v grafickém jádru nebo jestli je prostě v paměti DIMM na desce. Na což jsem tady úplně jasnou odpověď nedostal. Pokud je přímo v jádru, což by těch několik málo set MB klidně mohlo být, pak je vliv opravdu neměřitelný, pokud se zobrazují jen jednoduché textové výstupy. Pokud je framebuffer v DIMM, tak jsem spočítal, že by došlo ke snížení propustnosti asi o 4%, což až taková tragedie není, snížení výkonu CPU by bylo samozřejmě ještě o něco nižší.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Microsoft Windows 10 Firefox 80.0

Není.Existují různé cache, ale s těmi se napřímo nepracuje. Intel má u některých grafik nějakou eDRAM, až 128MB, tam nevím, jak to s ní funguje, podle mě je to taky jen cache.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Microsoft Windows 10 Firefox 80.0

Na to nemusíte provozovat server v cloudu.Mají to všechny konvenční HW servery. Některé mají jen IPMI vytažené z IME, což je systém běžící v procesoru (u Intelu), tam se to možná o nějaké zdroje tahat bude. Ale jinak je to dedikovaný hardware, většinou umí také IPMI, a znáte to jako iDrac, iLO... to je samostatný hardware připojený přes PCI-e, který obsahuje síťovku, grafiku, a umí emulovat třeba CD mechaniku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět

Související témata: Grafické jádro, Jádro, Obrazová data, Detail, Technický detail