» Poradna » Ostatní

Délka poskytování záruky u použitého zboží a u nezáruční opravy

 |   |  Microsoft Windows 10 Chrome 59.0.3071.115

Ahoj, kolegové,vím, že toto není diskuzní fórum, ale rád bych se s Vámi pobavil o problematice, kterou jsem již v titulku nastínil. Rád bych si udělal jasno (a doufám, že to pomůže i ostatním), jak je to vůbec se zárukou u použitého zboží a u nezáruční opravy, kterou si spotřebitel zaplatí.Pokud se budeme bavit o koupi nového zboží, jde je naprosto jasné, že prodejce musí dle § 2165-2174 zák. č. 89/2012 poskytnout záruku v minimální délce trvání 24 měsíců. Dále je v OZ uvedeno, že u použitého zboží smí záruku zkrátit, zkrácení záruky však nesmí být větší, než polovina zákonem stanovené lhůty. Z toho plyne, že záruka na použité zboží musí být minimálně 12 měsíců (platí pro právní vztah právnická osoba - koncový zákazník). Jedním z prvních dotazů je, zdali prodejce může v nějakých případech poskytnout smluvní záruku nebo záruku kratší 12 měsíců. Setkal jsem se s několika bazary, co tvrdily, že zboží je prodáváno bez záruky nebo je na něj poskytována pouze smluvní záruka (například 14 dní). Neplyne z výše uvedeného zákona povinnost prodejce poskytnout spotřebiteli minimálně 12 měsíců záruky? Druhým dotazem je, jak je to v případě zakoupení použitého mobilního telefonu. Vztahuje se záruka i na baterii? Nedokážu si tak nějak představit, že by prodejce poskytoval na 2 roky starou (a vylítanou) baterii na vlastní triko 12 měsíční záruku. Také by mě zajímalo, jak je to v případě nové baterie? Na novou baterii je poskytována záruka 24 měsíců, jaká je ale záruka na kapacitu baterie?V rámci třetího dotazu bych rád zjistil, jak je to se zárukou na pozáruční servis či opravu (zejména elektroniky). Někde je uvedeno, že na opravu se poskytuje záruka v délce trvání 24 měsíců. U většiny servisů je zase možné se v jejich servisních podmínkách dočíst, že záruka na pozáruční opravu je 3 resp. 6 měsíců? Jak je to se zárukou na díl? Je prodejce povinen poskytnout 24 měsíční záruku na díl, který mi v rámci opravy účtoval, nebo zde může dobu Ukázat celý příspěvek

Mohlo by vás také zajímat

Odpovědi na otázku

 |   |  Microsoft Windows 7 Chrome 58.0.3029.110

Ano, pokud podnikatel prodava pouzite zbozi, pak musi poskytnout zaruku min. 12 mesicu. Zaruka se vztahuje i na baterii u telefonu (mysleno, ze pokud baterie vybuchne apod.) na kapacitu baterie se obvykle u noveho zbozi udava zaruka, teda presneji zivotnost, 6 mesicu. Jak je to u pouzitych baterii netusim. Zaruka na pozarucni servis je dle obchodnich podminek toho servisu, tedy alespon 3 mesice. Zaruka na novy dil je 24 mesicu. Zaruka na nove soucastky nebo dily je 24 mesicu pokud neni potreba odborna montaz (napr. RAM, HDD u PC apod). Za odbornou montaz se da povazovat napr. vymena elektroniky u mycky. Vetsinou se ale setkas s pristupem, ze ti servis dil, u ktereho je potrebna odborna motaz, ani neproda...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 10 Chrome 59.0.3071.115

No, jde mi o to, že HDD či RAM jsou součástky, které vyžaduji odbornou montáž. Nicméně, jsou to součástky, které jsou i volně prodejné. Můj dotaz spíše směřoval na to, jak je to se zárukou například v těchto případech:A) Donesu do servisu notebook, ve kterém mi nenajede operační systém. Servis vyřeší opravu reinstalací operačního systému, nainstaluje ovladače a základní freeware a naúčtuje si práciB) Donesu do servisu notebook, ve kterém mi nenajede operační systém z důvodu vadného pevného disku. Servis vyřeší opravu notebooku výměnou vadného disku a následnou instalací OS atd... Naúčtuje mi cenu součástky a práciC) Nechám si v servise nezáručně opravit prasklý digitizér s LCD. Servis opravu vyřeší výměnou dílu za nový. Naúčtuje si cenu dílu a práci.D) Nechám si v servise nezáručně opravit prasklý digitizér s LCD. Servis opravu vyřeší výměnou dílu za repasovaný/použitý. Naúčtuje si cenu dílu a práci.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Android AppleMAC-Safari 5.0

A) na takovou opravu prakticky žádnou záruku nemáš, protože servis nemůže ručit za funkčnost software.B) servis ti ručí za vyměněny HDD 24 měsíců a 3 měsíce za to, že při výměně neudělal chybuC) servis ti ručí 24 měsíců za díl, 3 měsíce za práciD) repasované displeje neexistují, nedají se opravovat :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 7 Chrome 58.0.3029.110

k bodu D) neznam moc servisu (vlastne zadny), ktere by pri opravach elekroniky pouzivaly pouzite dily... Vzdy jde o nove soucastky (tedy jen v pripade, ze oprava dava ekonomicky smysl)....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Android AppleMAC-Safari 5.0

Přesně tak, použité díly ti žádný rozumný servis nedá.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 8.1 Chrome 58.0.3029.110

(souvisí s body C a D) Čína a bude tvrdit, že je to nové a nepoužité. Stejně tak některé neoriginální, ale údajně kompatibilní díly - typicky digitizéry. Setkal jsem se s čínskými digitizéry pro Lumie, u kterých nefunguje probuzení poklepáním a pohyb rukavicí. Po podrobném zkoumání jsem zjistil, že na elektronice na displeji je horší čipset - má méně bodů a nepodporuje detekci rukavic.https://ctrlv.cz/2iDfOstatně to je také jeden z racionálních důvodů, proč se obhajuje, aby autorizované servisy měly monopol a výrobci se zuby nehty brání „právu na opravu“. Mimochodem, to je také důvod, pro Nokia a Microsoft de facto zbankrotovali s výrobou mobilů - měli příliš drahé a specifické železo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 | Microsoft Windows 7 IE 11.0

Především je nutné si ujasnit, co je vlastně záruka a jak ji vůbec posuzovat. Záruka jako rozpor s kupní smlouvou, kdy vada u spotřebního, která se projeví do 6-ti měsíců od zakoupení se považuje za vadu, která byla již prodeji, pokud neprokáže prodejce opak, dále záruka v 7 - 24 měsíci, kdy je rozpor s kupní smlouvou jako závada, která vznikla až v této době, kde je však nutné přihlížet i na běžné opotřebení.Úplně něco jiného je ale záruka na použité zboží, kde se ručí jen a pouze (a považuje se jako rozpor s kupní smlouvou) závada skrytá, která byla při převzetí věci kupujícímu skryta, nepřihlíží se tedy především na závady, se kterými kupující bazarové použité zboží již kupoval, je proto dobré je vyznačit do kupní smlouvy, atd.Další kapitolou je záruka / rozpor ohledně smlouvy o dílo, které se posuzuje obdobně jako u kupní smlouvy, atd.Např. na baterii určitě nelze u jetého mobilu držet jakoukoli záruku, stačí ji při prodeji označit jako baterii po ukončení její životnosti, je to spotřební zboží se zkrácenou životností na 12, případně i 6 měsíců.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |   |  Microsoft Windows 8.1 Chrome 58.0.3029.110

Ještě existuje termín „Odpovědnost za vady“:http://muj-pravnik.cz/novy-obcansky-zakonik-odp... A je to imho vhodnější kompromis, než na bazarou věc psát, že je vadná a nefunkční, aby se prodejce vyhnul povinnosti dát 12měsíční záruku a dá na ni de facto nevymahatelnou tříměsíční záruku (na papíře je psáno vadné, takže není co reklamovat a je vlastně na dobré vůli prodejce reklamovat zboží).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět

Související témata: Poskytování, Záruka, Délka, Prodejce, Náhradní díl, Povinnost, Trvání, Právnická osoba, Použité zboží, Výše uvedeného, Koncový zákazník, Diskuzní fórum, Spotřebitel, Triko, Vztah