Málo informací od Ivany...
takže obecně, co by měla dělat:
Je 90 letá babička příčetná?
Pokud ano, vysvětlit jí, že na informační linky a čísla začínající 9 nemá volat, že pokud něco potřebuje, má zavolat vám. Operátoři na 1188 stejně nedělají nic jiného, než že se podívají na internet (online zlaté a bílé stránky, u firem a institucí možná ještě jejich web).
Když už na 1188 volá, nikdy nesmí na dotaz "chcete spojit nebo číslo"? říct, že "chce spojit" - hovor pak pokračuje se spojeným číslem, ale stále pod zvýšenou sazbou volání na informační linku! Jen nevím, zda volba "spojit" znamená nadiktování, nebo automatické poslání SMS na mobil (u babči může být SMS problém).
Preventivně zablokovat o operátora platby třetím stranám a volání na prémiové linky (9xx).
Pokud babička příčetná není ale dovede používat adresář, má smysl uvažovat o telefonu, co dovede vytáčet jen určitá čísla. Např. stařičký Siemens ME45 šel zamknout do těchto režimů:
- jen čísla na SIM
- jen čísla v adresáři
- jen posledních deset volaných čísel (jako adresář pak sloužil protokol odchozích hovorů)
- jen jedno číslo (režim "babysitter v nesnázích")
Čísla se dala nastavit i na dlouhý stisk numerické klávesy
Nicméně... pokud je zvyklá vytáčet čísla vyťukáním na klávesnici nebo je zvyklá na stávající telefon, co tohle neumí, a jiný by byl problém... pak je to slepá cesta.
Omezit útratu vhodným tarifem (předplacenka s omezeným kreditem? Neomezené volání s limitem útraty těsně nad běžným paušálem?) a volacím limitem na něm. Mít v záloze nějaké možnosti nouzového spojení, pokud by kredit došel, nebo se z nějakého důvodu odchozí hovory zablokovaly ("volání" SOS SMS u Vodafone, kredit poslední záchrany... vím, vysvětlit a naučit tyhle neběžné věci seniorovi 90 let je téměř nemožné).
U Vodafone se stále ještě dá získat Nulový tarif na míru (pro málo volající - platí se jen provedené hovory, ale je tam docela drahá minuta volání - vhodné pro lidi, co potřebují být jen na příjmu a téměř nevolají). Dále má VF právě teď v akci tarif s neomezeným voláním za necelých 300 Kč (slušná nabídka v té bídě u nás) nebo stále má v nabídce předplacenku s balíčkem voláním do vlastní sítě za 99 Kč (pro seniory za 75 Kč).