Pandemie napáchala velké škody, ale ty nejlepší naopak posílila. Nejhodnotnější značky světa zaznamenaly rekordní růst, jejich kumulovaná hodnota dosáhla 7,1 bilionů USD, tj. meziročně o 42 % více. Růst je čtyřikrát větší, než průměrný meziroční růst za posledních 15 let.
Tady jsou hlavní trendy:
- Pozici nejhodnotnější světové značky udržel Amazonhodnota meziročně vzrostla o 64 %, v absolutních číslech o 268 miliard USD na 684 miliard USD (tj. hodnota ročního HDP Polska). Amazon a Apple jsou první značky, jejichž hodnota dosáhla hodnoty půl bilionu dolarů.
- Nejrychleji rostoucí značkou (o 275 % na 42,6 miliard USD) je Tesla, která je tak zároveň nejhodnotnější automobilovou značkou.
- Pět značek dokázalo svou hodnotu více než zdvojnásobit: čínské značky Pinduoduo, Meituan, Moutai a TikTok a již zmíněná Tesla.
- Celkový růst byl poháněn 69 značkami, jejichž hodnota meziročně vzrostla alespoň o 5 % spolu s 13 nováčky v hodnocení, jako jsou například značky Zoom, Nvidia a AMD či Spotify.
- Žebříčku vévodí technologické značky: 7 z prvních 10. Technologie zároveň umožnily významný růst i netechnologickým značkám. Příkladem je značka Gucci, která během pandemie využila sílu sociální sítě TikTok či řetězec restaurací Domino’s, který využíval online a doručovací služby.
- Top 10 značek žebříčku nyní představuje kumulovanou hodnotu 3,3 bilionu USD, pro porovnání v roce 2011 šlo o 800 miliard USD.
- Americké značky v roce 2021 rostly rychleji. Jejich hodnoty v průměru meziročně rostly o 46 %, což znamená že nyní tvoří 74 % celkové hodnoty Top 100 značek. A to navzdory tomu, že HPD USA tvoří pouze 24 % celkového globálního HDP.
- Čína upevnila náskok před Evropou. Čínské značky, které v roce 2011 tvořily 11 % celkové hodnoty Top 100 značek žebříčku, nyní tvoří 14 %. Naproti tomu evropské značky ve stejných letech spadly z 20 % na současných 8 % celkové hodnoty.
„Ročník 2020-1 je rekordní pro růst značek, a to navzdory tomu, že mnoho z nich muselo čelit náročnému období. Náš výzkum opět prokázal, že silné značky doručují nadstandardní výnosy svým akcionářům, jsou více odolné a dokážou se rychleji zotavit.” říká Nathalie Burdet, CMO Kantaru a pokračuje:
„Vzhledem ke globálnímu e-commerce rostoucímu z 12 % na 15 % všech prodejů v roce 2020, se jednalo o pozitivní rok především pro značky, které byly součástí takovéhoto hodnotového řetězce – od prodejce až po doručovatele jako např. FedEx a UPS. Zároveň jsme však zaznamenali růst i v odvětvích, pro která mnozí předpokládali na počátku pandemie spíše výzvy. Oděvní značky, například společně vystoupaly v žebříčku více než mediální a zábavní značky; obdobně luxusní značky, navzdory celosvětově omezenému cestování a lockdownům, zaznamenaly růst jako výsledek své reorientace sil.”
Kantar dodal také přehlednou infografiku. O kolik si polepšily značky v TOP 10, které značky poskočily nejvíce, které z nových jsou nejsilnější a jak je celý žebříček rozdělený do jednotlivých odvětví?
Zdroj: Kantar BrandZ Nejhodnotnější značky světa 2021