Jak řešení Office 365 přistupuje ke správě a konfiguraci klientů? Přečtěte si podrobnosti.
V minulém díle jsme si popsali, jak se spravují v rámci Office 365 jednotlivé aplikace a jaké nástroje k jejich správě můžeme používat. A to jak nástroje speciálně navržené pro Office 365, tak nativní nástroje jednotlivých aplikací. Dnes opustíme serverovou oblast a naopak se zaměříme na klienty, pro které jsme sice doteď všechno připravovali, ale zatím na ně nebyl čas. Dozvíme se víc o jejich konfiguraci, instalaci aplikací, jak řešit různé problémy a mnoho dalšího.
Díl V – Klientské aplikace
Ke všem serverovým aplikacím Office 365 lze přistupovat jen pomocí internetového prohlížeče (podporovány jsou i jiné, než Internet Explorer), nicméně tento typ přístupu nepatří vždy k nejvýhodnějším – chybí např. offline přístup ve chvíli, kdy nejsem připojen k internetu a ne vždy nabízí tento typ práce takový komfort, na který jsem zvyklý u plných desktopových aplikací. Jak je tedy tento webový přístup v rámci Office 365 vyřešen:
- Exchange Server: Outlook Web App (OWA)
- Lync Server: Skrze Outlook Web App (OWA) v Exchange Serveru
- Sharepoint Server: web přístup je základním přístupem k Sharepointu, jeho součástí mohou být v některých předplatných i Office Web Apps (Word, Excel, PowerPoint a OneNote běžící přímo v okně internetového prohlížeče)
Pokud nám tedy nestačí tento typ přístupu, mohu použít plné klientské aplikace, které budou s Office 365 plně spolupracovat – konkrétně mluvím o Microsoft Office a Microsoft Lync klientech. Ty můžeme získat buď samostatným nákupem, nebo jako součást některého z Office 365 předplatných. Jaké verze těchto programů a případně jaký operační systém je se službou Office 365 kompatibilní, naleznete na následujícím obrázku (včetně ne Microsoft systémů a aplikací).
Obrázek 1: Požadavky na HW a SW
Pokud máme tyto aplikace zakoupeny jako součást předplatného, stačí se přihlásit na Office 365 portál (http://portal.microsoftonline.com) a požadovanou aplikaci si stáhnout. A to jak jako správce (pro účely hromadných firemních instalací můžeme využít různé nástroje pro hromadné instalace), tak také jako koncový uživatel, který pokud má na svém počítači oprávnění pro instalaci software (např. na domácím počítači), může si požadovanou aplikaci sám stáhnout a nainstalovat - vždy je klientovi nabídnuta volba jazyka, kterou bude aplikace mluvit a také bitová verze aplikace (x86, nebo x64) a je jen na vás, kterou si vyberete.
Obrázek 2: Stažení software
Zde bych se ještě na chvilku zastavil a vysvětlil, jak to vlastně s dostupností klientského software a jeho případnou aktivací pro koncové uživatele je. Ve třetím díle tohoto seriálu jsme si vysvětlili, jak je v rámci Office 365 možné nakupovat jednotlivé licence a jak je možné tuto licenci navázat na uživatele. Pokud je tedy uživateli přiřazena licence, která v sobě obsahuje nějaký klientský software, objeví se mu tato aplikace ke stažení na portále Office 365. Dále se, v případě, že jedná o aplikaci vyžadující aktivaci (typicky Microsoft Office), zajistí se aktivace tohoto produktu.
- Celý proces vypadá tedy asi takto (graficky je vše vidět na obrázku):
- Uživatel, nebo správce instaluje Microsoft Office na počítač
- Při prvním spuštění se aplikace zeptá na přihlašovací údaje k Office 365
- Ověří, zdali tento uživatel disponuje v rámci Office 365 odpovídající licencí
- Pokud ano, zaktivuje Microsoft Office na 30 dnů
- Pokud ne, ponechá Microsoft Office v tzv. reader módu (dokumenty lze číst, nelze je vytvářet či editovat)
- Jakmile uplyne 30 denní perioda, celý proces se opakuje
Obrázek 3: Office aktivace
Tím je zajištěno, že Microsoft Office jsou nainstalovány jen tam, kde je aktivní uživatel Office 365 a v případě, že tento uživatel a jeho účet přestane existovat, nebo nemá platnou licenci, je zajištěno, že nemůže dále využívat licence vaší společnosti. A nyní pozor – každý Office 365 uživatel má právo a smí si Microsoft Office nainstalovat až na 5 (!!!) počítačů.
Jakmile jsou všechny programové součásti nainstalovány, mohli bychom je pravděpodobně začít ihned používat, nicméně se nabízí ještě jedna možnost - pomocí automatického nástroje „Office 365 Desktop Setup“ (ke stažení na portále stejně, jako ostatní aplikace) si nechat počítač zkontrolovat, zdali nechybí důležitý service pack, či nějaká podstatná oprava… a to jak Windows, tak také jednotlivých aplikací. Dále se tento pomocník postará např. o vytvoření zástupců pro rychlý přístup k Office 365 a to jak v jednotlivých Microsoft Office aplikacích, tak také v samotném operačním systému.
Obrázek 4: Office 365 Desktop Setup
Díl V – Mobilní přístup
Tím bychom mohli popis klientů Office 365 v podstatě opustit, ale dovolím si ještě zmínit jednu zajímavou oblast – dnes, v době různých mobilních zařízení je jistě dobré vědět, že klientem Office 365 mohou být i různé telefony, tablety apod. Skvělou podporu v sobě má nativně zabudován systém Windows Phone 7.5 (Mango), který přímo v základu disponuje schopností nakonfigurovat celý telefon pro všechny služby Office 365 (Exchange Server jako poštovní server, Sharepoint a jeho knihovny v rámci Office Hub a také je možné si v Marketplace zdarma stáhnout Lync Mobile klienty pro Lync Server).
Obrázek 5: Windows Phone
Pokud používáte telefony či tablety jiných výrobců nevadí, i v nich naleznete pro Office 365 plnou podporu. Mluvím teď o možnosti synchronizace zařízení s Exchange serverem, případně možnost instalace Lync Mobile klienta jak na iOS platformu společnosti Apple, tak také o systému Android od Google. Více naleznete zde: http://help.outlook.com/en-US/140/dd936215.aspx
Díl V – Řešení problémů
Bohužel ne vždy funguje tak, jak má a proto se můžete setkat i s problémy… protože za serverovou stranu odpovídá Microsoft a my si za spolehlivost na serverové straně platíme v rámci předplatného (zdali vše funguje, jak má na straně serverů můžeme kdykoli ověřit pod účtem správce na portále Office 365). Problémy ale mohou nastat na straně klienta, nebo po cestě…
- Remote Connectivity Analyzer – tento nástroj ověřuje konfiguraci na straně serverů, chyby nastavení na jednotlivých účtech, apod. Dá se pomocí něho simulovat jak chování přístupu skrze internetový prohlížeč, tak také chování jak plných klientů, tak mobilních klientů. Dokáže ale i ověřit, zdali jste vy a vaše doména/servery nebyly přidány na RBL spam listy, apod.
Obrázek 6: Remote Connectivity Analyzer
- Microsoft Online Services Diagnostics and Logging Support Toolkit - je klientská aplikace, která po instalaci provádí celou řadu testů, umí monitorovat spuštěné aplikace a vytváří celou řadu logů, které se můžete pokusit analyzovat sami, nebo je předat při řešení problémů podpoře Office 365, nebo Microsoft partnerovi, který vám se správou Office 365 pomáhá
Obrázek 7: Nástroj MOSDAL
- Lync test – pomalá rychlost připojení v případě dalších Office 365 aplikací může být nepříjemná, ale v případě používání Lync pro různé hlasové a video přenosy, může používání této aplikace zcela znemožnit. Abychom měli po ruce nástroj, kterým odhalíme slabá místa v připojení po cestě mezi klientem a datovým centrem Office 365, pro tyto účely máme k dispozici test, který pro jednotlivá datová centra naleznete zde:
Obrázek 8: Lync test
Zajímavé zdroje
Díl V – Závěr a co bude v dalším díle
Tentokrát jsme se podívali na klienty, ale hned příště se opět vrátíme na stranu serverů, a protože už budeme mít celé prostředí víceméně přichystáno na spuštění do provozu, zaměříme se na další praktický krok, kterým je případná migrace dat ze stávajících systémů do Office 365.
Martin Pavlis – KPCS CZ, s.r.o., pavlis@kpcs.cz
Články ze série Microsoft TechNet nevytváří redakce Živě.cz, ale partneři programu Microsoft TechNet. Jsou publikovány v rámci mediálního partnerství Živě.cz a společnosti Microsoft.