Banka | Fintech

Nová doba. Raiffeisenbank nutí k přechodu na RB klíč, ověřovací SMS zpoplatní

Raiffeisenbank je první českou bankou, která zpoplatní ověřovací SMS při přihlašování k účtu nebo schvalování plateb. Od 1. září (viz ceník) bude tato služba stát 19 Kč měsíčně a naúčtuje se vždy, pokud uživatel tento komunikační kanál využije. Částka se přitom může i znásobit, protože se vztahuje na jednoho uživatele a jeden účet. Kdo má více účtů, případně pokud účty spravuje více lidí, připlatí si.

Bezplatnou alternativou je aplikace RB klíč dostupná pro Android a iOS, která rovněž slouží pro ověřování přihlášení a schvalování transakcí. K ní ale uživatelé pochopitelně musí vlastnit chytrý telefon či tablet. Omezením může být i to, že RB klíč funguje jen na jednom zařízení současně a nová registrace/nastavení je komplikovanější než výměna SIM karty.

Raiffeisenbank mimochodem již roky nabízí ještě jednu možnost – osobní elektronický klíč. Tzv. kalkulačka je ale ještě dražší, její používání stojí 89 Kč měsíčně.

Odklon od SMS je znát také u jiných bank. Od loňského září totiž vstoupila v platnost nová eurounijní směrnice PSD2, která poskytovatele finančních služeb mj. donutí zavádět bezpečné dvoufázové ověřování. SMS již přitom za bezpečné považovány nejsou.

Zvláštní aplikaci sloužící jako klíč mají také Creditas, Česká spořitelna, ČSOB, Expobank a Komerční banka. Jiné instituce jako mBank nebo Equa bank ověřují transakce pomocí tradiční aplikace pro mobilní bankovnictví. SMS u nich zůstávají, ale zpoplatněné.

Výhoda aplikací je, že se obejdou bez hesel a opisování kódů. Uživatelé na počítači zadají přihlašovací jméno/číslo a v mobilu vyskočí push notifikace, kterou schválí otiskem či skenem obličeje. S výjimkou Creditas tyto systémy fungují i bez internetu v mobilu, proces ověření je pak ale složitější.

Na novinku v ceníku Raiffeisenbank upozornil web Peníze.cz.

Diskuze (62) Další článek: Vysloužilý astronaut NASA: „Obrana proti asteroidům musí být efektivnější než reakce na COVID-19“

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,