Prohlížeče | Statistiky | Tržní podíl

NetMarketShare končí s publikováním statistik o podílech systémů a prohlížečů mezi uživateli internetu

  • Analytická služba NetMarketShare ukončuje svůj provoz
  • Důvodem jsou chystané změny ve webových prohlížečích
  • Ochrana soukromí znemožní sběr statistických dat

Jaký webový prohlížeč právě dominuje trhu a které hrají druhé housle? Nejen na tyto otázky už čtrnáct let bezplatně odpovídají pravidelně publikované analýzy NetMarketShare. Poněkud nečekaně nyní přišla zpráva o ukončení této služby – poslední data, která poskytne, jsou platná k říjnu 2020.

„Po 14 letech služby a používání jako primárního zdroje v desítkách tisíc článků a publikací ukončujeme NetMarketShare v jeho stávající podobě. Říjen 2020 je posledním měsícem.“ hlásá oznámení, publikované na webové stránce projektu.

Tajemný User-Agent

NetMarketShare poskytoval statistiky zastoupení prohlížečů, zařízení, operačních systémů a webových vyhledávačů. Služba sbírala informace několika způsoby – mimo jiné využívala takzvané hlavičky User-Agent odesílané webovými prohlížeči při požadavcích na poskytnutí obsahu.

Hlavička User-Agent obsahuje celou řadu informací – například název a verzi prohlížeče a jeho vykreslovacího jádra, údaj o operačním systému či typu zařízení. Provozovatelé webů mohou na základě těchto dat poskytovat přizpůsobený obsah – například servírovat mobilní verzi stránek pro chytré telefony.

Jak může taková hlavička vypadat? Například na iPhonu s prohlížečem Chrome následovně: Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 12_0 like Mac OS X) AppleWebKit/605.1.15 (KHTML, like Gecko) CriOS/69.0.3497.105 Mobile/15E148 Safari/605.1. Obsah hlavičky User-Agent odesílané vaším prohlížečem si můžete prohlédnout na stránce WhatIsMyBrowser.com.

Příčina konce NetMarketShare

Proč vlastně služba NetMarketShare končí? Na webu se dočtete toto: „Nadcházející změna v prohlížečích rozbije naší technologii detekce zařízení a způsobí dlouhodobé nepřesnosti.“

V kostce jde o to, že řetězec User-Agent je, spolu s dalšími faktory, využíván k jednoznačné identifikaci uživatelů, respektive jejich prohlížečů, pomocí takzvaných „otisků“. Provozovatelé reklamních systémů jsou tak schopni sledovat uživatele napříč weby a na základě získaných podkladů poskytovat relevantní reklamy.

Na straně druhé máme tvůrce webových prohlížečů, kteří se snaží poskytovat svým uživatelům určitou míru soukromí. Například Apple u svého browseru Safari nedávno podnikl několik kroků ke snížení možností využívání tohoto řetězce. Nyní ho chtějí následovat vývojáři dalších prohlížečů.

Soukromí na prvním místě

Dle návrhu skupiny Web Incubator Community Group (WICG) by webové prohlížeče měly v hlavičce User-Agent poskytovat výrazně méně informací. Mysleli přitom ale i na provozovatele statistických systémů s tím, že informace o podílu webových prohlížečů jsou důležité.

Představy obou stran se ale očividně rozcházejí. NetMarketShare navíc uvádí jako další problém nutnost neustále odstraňovat záznamy generované internetovými boty. „Postupem času je řízení tohoto procesu stále obtížnější. Takže místo toho, abychom akceptovali zvyšující se míru nepřesnosti, jsme usoudili, že je vhodný čas skončit.“

Vyklizení pozic tak patrně udělá radost konkurenčnímu StatCounteru, jehož provozovatelé se zatím k chystaným změnám nevyjádřili. Tato služba pro analýzu webového provozu byla spuštěna v roce 1999 a sbírá data ze tří milionů webů s více než patnácti miliardami přístupy měsíčně.

Diskuze (1) Další článek: O krok blíže k vyřešení záhady. Vědci zachytili rychlý rádiový záblesk z naší Galaxie

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,